Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

A - Achen - Achenbach, Andreas - Acier, Michael Victor - Ács Ferenc - Ács Lipót - Aczél - Aczél Henrik Emil - Adam, angol építészcsalád - Adam, bajor festőcsalád - Adam stílus - Adami, Carlo

Achen eredetijét a római Szt. Péter-temploma ereklyéi közt őrzik. ACHEN, 1. Aachen, ACHENBACH, Andreas, német fes­tő, szül. Kassel 1815, megh. Düssel­dorf 1910. A düsseldorfi akadémián tanult s mint tájfestő, főleg Európa északi zordán vidékeit, tengerét, a norvég fjordokat, Hollandia tenger­partját örökítette meg realisztikus felfogású, de hangulatos képein. — öccse, A. Oswald (1827—1905), vele ro­konirányú tájképeket, ám inkább déli tájakat festett népies staffázzsal. Egy itáliai tájképe a budapesti Szépmű­vészeti Múzeumban van. ACIER (ejtsd: ász­lé), Michael Victor, francia szobrász (1736—1799). Tizenöt éven át (1765—81) a meisseni porcel­­lángyár min­tázó­ja volt és franciás finomságú, de a rokokóból már a klasszicizmusba átmenő szobrocskái és csoportjai (köztük a híres Cris de Paris) a meisseni porcellánplasztika utolsó korszakát képviselik. (L. Meis­seni par­cellán.) ÁCS 1. Ferenc, festő, szül. Kolozsvár 1876 jún. 16. Budapesten. Székely Ber­talannál és Münchenben, Hollósy Si­monnál és Lenbachnál végezte tanul­mányait. 1906 óta Kolozsvárt él. Im­presszionista. Főleg táj- és arcképeket fest. Á. 2. Lipót, festő- és iparművész, szül. Vizsoly 1868 aug. 6. Budapesten (Lotz Károlynál) tanult s azután u. o. működött. 1900 óta főleg ötvösséggel és kerámiával foglalkozott. 1902-ben Szek­­szárdon kerámiai műhelyt létesített; a gyártmányok formái és motívumai ma­gyarosak voltak. Utóbb Fischer Emil majolikagyárának tervezője volt. ACZÉL­­ Barbara, festő. 1. Szivessy. A. 2. Henrik Emil, festő- és ipar­művész, szül. Nagyvárad 1876 jún. 18. A bpesti iparművészeti iskolában és Münchenben tanult, azután évekig Sza­badkán élt, hol a város részére több képet festett. Jelenleg Bpesten műkö­dik. Hangulatos tájképeivel 1899 óta szerepel a tárlatokon. ADAM, angol építészcsalád a XVIII. sz.-ban. A család feje William (megh. 1748), a „Vitruvius Scoticus“ szerzője, a szigorú római formákban épült glas­­gowi egyetemi könyvtár építője, aki azonban egyes lakóházaiban és főleg interieurj­eiben határozottan barokk­szellemű művésznek mutatkozik. Fiai, Robert (1728—92) és James (megh. 1794), azáltal váltak híressé, hogy hadat üzen­tek a palladianizmusnak s visszatértek az antik építészet formakincséhez. Mint önálló alkotóművész csak Robert jö­het tekintetbe, aki nagyon finom archi­­tektonikus és főleg dekoratív érzékű építész volt. Tervezője volt az edinburgi egyetemnek, Szt. György-templomnak és Register Housenak, számos vidéki főúri kastélynak és londoni lakóház­nak s néhány szép és művészi síremlék is maradt utána, így a David Hume-é. Fivérével együtt intenzív városrende­zői munkásságot fejtett ki s London­ban számos teret és utcát tervezett, így a híres Adelphi-terraszt. Igaz eleme az interieur-művészet volt; belső ar­chitektúrái finomak és változatosak s ma is teljesen modernül hatnak. Be­cses művet publikált a spalatói Dio­­cletianus-palotáról („Ruins of the Pa­lace of Emperor Diocletian at Spa­­lato“), nagyszámú szép rézmetszettel, és fivérével együtt saját műveit is ki­adta. (The works in architecture of Robert and James A. London 1773, 1779. Pótlás 1822, új kiadás 1902.) — Irodalom: A. T. Bolton, The architect­ure of Robert and James A., I—II. London 1922. Barát: ADAM, bajor festőcsalád: J. A. Al­brecht, szül. Nördlingen 1786, megh. 1862. Résztvett (1809-től kezdve) a napó­leoni háborúkban s Radetzkyvel Itá­liában járt. A müncheni kir. palota számára megfestette A borodinói üt­közet c. nagy képét. I. Ferenc József megbízásából olasz csataképeket fes­tett. Magyarországi tárgyú csataképei: A győri, a szőregi és a temesvári csata. Idősebb korában segítségére vol­tak fiai: 2. A. Benno (1812—92). 3. A. Franz, szül. Milano 1815, megh. 1886. Atyjával Magyarországon járva, magyar tárgyú képeket is festett. (Komp a Tiszán, Magyar lóvásár.) Sétalovaglás előtt c. festménye (1871) a Szépműv. Múz.-ban. 4. A. Eugen (szül. München 1817. megh. 1880). Szintén többször járt nálunk. Csa­taképeket, különösen litográfiákat ké­szített. 5. A. Emil, A. 2. fia, szül. Mün­chen 1843, megh. 1924. Főleg lovasképe­ket, lovakat, híres versenyparipákat festett, több ilyen képe hg. Festetich Tasziló birokában. A. G. Julius (1852— 1913), A. 1. unokája, Wilhelm Diez ta­nítványa volt s a Leibl-körrel is érint­kezésben állt, utóbb azonban majdnem kizárólag macskaképeket festett, ame­lyekről a „Katzenadam“ elnevezést nyerte. ADAM-STÍLUS, Robert és James A. stílusa, nevezetesen a belső dekoráció és bútorművesség terén, ahol Sheraton, Shearer, Hepplewhite voltak folytatóik. Klasszicizmusuk közel áll a francia XVI. Lajos-stílushoz, amelyből nem egyszer merítettek is. ADAMI, Carlo, comói származású szobrász. Az 1770—80-as években Süttőn élt. Ez időben A. Jakabbal együtt ő végezte egyebek közt a pápai plébánia­­templom márványmunkáit. Utóbb Bu­dán telepedett le s 1785. készítette az egykor a budavári Dísz-téren állott márványkutat, amely megsemmisült.­­ Ugyancsak ő faragta a budai város-­ t Adami

Next