Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

A - André, Edouard - André Rezső - Andrea da Firenze - Andrea del Castagno - Andrea del Sarto - Andreani, Andrea - Andreas Pannonicus - Andrejka József - Andreoli, Giorgio di Pietro - Andreotti, Libero - Andrieu, Bertrand - Androuet, Jacques - Angeli Henrik - Angelico - Angermeier, Christoph

André 1907. a Műcsarnok emlékkiállítást ren­dezett. ANDN­É­ Edouard, francia táj kertész és kertművész. Haussmannal és Al­­phand-dal együtt alakítja a párizsi Bois de Boulognet, a longchamp-i versenypályát, a Jardin d’acclimata­­tion-t, a Bois de Vincennes-t,­ a But­­tes-Chaumont-t, a Parc Monsouris-t, mind tájképies irányban. Kiterjedt irodalmi működést folytatott. ANDRÉ Rezső, festő és grafikus,­­ Kisbér 1873 január 1., + Nürnberg 1920 májusában. Bécsben és München­ben tanult, azután mint grafikus Né­metországban dolgozott. Rövid ideig mint rajztanár Sopronban és Nyit­­rán működött. Figurális kompozíciói­ból és tájképeiből 1917. gyűjt. kiállí­tása volt az Ernst­ Múzeumban. ANDREA DA FIRENZE (A. Bonaiu­­ti), olasz festő a XIV. sz.-ban, a tre­cento legnagyobb mestereinek egyike. Fő műve a firenzei S. Maria Novella­­templomhoz tartozó ú. n. Spanyol ká­polna kifestése (1365-től) oly freskóso­rozattal, amely a dominikánus szellem szolgálatában álló művészet legjellem­zőbb kifejezése: az oltárfalon a Ke­resztvitel, Golgotha és Krisztus a po­kol előtornácában; a bejárati falon je­lenetek Szent Péter és Aquinói Szent Tamás életéből, az egyik főfalon a küzdő és diadalmaskodó Egyház, a másikon Szent Tamás glorifikációja, a „hét szabad mesterség“ híres ábrá­zolásával. Az utóbb Szent Ranieri életéből merített három jelenetet fes­tett a pisai Campo Santóban. Éber, ANDREA DEL CASTAGNO, 1. Cas­­tagno. ANDREA DEL SARTO, 1. Sarto. ANDREANI, Andrea, mantova-velen­­cei fametsző, működött 1586—1610 kö­zött, különösen színes fametszetei ré­vén vált híressé. Másolt régibb fa­metszeteket is, így pld. Tiziano „Tri­­onfo“-ját. ANDREAS PANNONICUS, magyar származású miniatűrfestő a XV. szá­zad 2. felében,­ Itáliában dolgozott. Fennmaradt műve a modenai könyv­tárban levő miniál­ kódex, I. Ercole ferrarai herceg képmásával. ANDREJKA József szobrász, * Bu­dapesten 1859 május 2. ugyanitt és Bécsben végezte tanulmányait. Főkép egyházi jellegű szobrokat mintázott (újpest, Kalocsa, Bruckenau). A­ min­tázta az új országház számára Zrínyi Miklós, Kis Károly, Mária királynő, Fráter György szobrait. 1902-ben a Vörösmarty-szoborpályázat II. díját nyerte. Tőle való az áesteszéri Tán­­csics-síremlék a bpesti kerepesi teme­tőben stb. Újabban festészettel is fog­lalkozik. 1893 óta a bpesti áll. felső ipariskola tanára. ANDREOLI, Giorgio di Pietro, ké­. Művészeti Lexikon. I.­ramikus, a XV. sz. vége felé fivérei­vel, Salimbene­ és Giovannival Páviá­­ból Gubbióban telepedett le. Mint majolikafestő és mint mintázó volt kiváló. Hogy Páviában készítette már majolikákat, nem tudjuk, de az ő alkotásainak köszönheti a gubbiói gyár nagy hírét. Talán ő a felta­lálója az általa oly nagyszerűen al­kalmazott arany- és rubin-lüszternek. Munkáinak rajza nem kifogástalan, de színezésük ereje és fénye utolérhe­tetlen. A téma választásában kortár­sakra, így gyakran Robettára tá­maszkodik. Számos elsőrangú műve maradt ránk. Az utolsó évtizedekben bámulatos árakat fizettek értük. Hogy fivérei munkájában mennyire voltak segítségére, nem tudjuk, ugyanez áll fiairól: Vincenzóról és Maestro Cen­­cióról. Giorgio 1560-ban halt meg. ANDREOTTI, Libero, olasz szobrász, * 1875. 1909-ben Párizsban telepedett le, ahol főkép E. Bourdelle hatása alatt fejlődött. A háború után több hősi em­léket készített Olaszországban; főműve a firenzei S. Grâceben egy Pietà, az elesettek emlékére. Egyike az olasz művészet legnagyobb erősségeinek. ANDRIEU (ejtsd:­­driő), Bertrand (1761—1822), francia éremvéső, 1788- ban telepedik le Párizsban, Gatteau tanítványa és 1789. aratja első sike­rét a Bastille bevételét ábrázoló em­lékérmével. Ezután a forradalomtól XVIII. Lajosig Franciaországnak úgyszólván reprezentatív medailleurje, aki nagyszerű emlékérmeinek hosszú sorával különösen I. Napóleon korát örökítette meg klasszicizáló felfogás­sal, de jellegzetesen francia ízléssel. ANDROUET (ejtsd: andrué), Jac­ques, J. Ducerceau. ANGELI Henrik, festő, * Sop­ron­­ban 1840 július 8., + 1925 október 20. Bécsi tanulmányai után Düssel­dorfba költözött. Leutze tanítvá­nya volt s itt megfestette első tör­téneti kompozícióját, Stuart Máriát (1857). Ezt Münchenben, Párizsban és Bécsben még egy sor gazdagon jele­­netezett történeti képe követte; a hetvenes évektől fogva, midőn külön iskolát kapott a bécsi Akadémián, mégis inkább virtuóz módon megfes­tett arcképei biztosítottak neki nagy keresettséget az arisztokrata és udvari (Berlin, London, Pétervár) körök ré­széről. Ezeket az arcképeket meleg színezés, a szalon leszűrt pompája, biztos futam­ú ecset­járás jellemzi. Is­mételten lefestette I. Ferenc József ki­rályt és a magyar arisztokrácia szá­mos tagja is vele készíttette kép­mását. ANGELICO, 1. Fiesole. ANGERMEIER, Christoph, müncheni elefántcsontfaragó, + 1633. I. Miksa választófejedelem szolgálatában dol- 33 Angermeier

Next