Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)

R - Ruszti Gyula - Rusztika - Rusztikus kiképzés - Ruthart, Karl Andreas - Ruysch, Rachel - Ruzicskay György - Rütter Kristóf - Ryckaert, David - Rysselberghe, Theo van

Ruszti 403 Rysselberghe (a/M.), Bécsben és Budapesten főleg­ arcképfestéssel foglalkozott. Művei kö­zül említésre méltók Lang svéd kon­zul, Ellenbogen osztrák képviselő, Körner Henrik őrnagy, stb. képmásai. RUSZTI Gyula, festő, grafikus és szobrász, * Losonc 1885 okt. 8. Buda­pesten Révész Imrénél és München­ben Karl Marinál tanult. Tagja volt a szolnoki művészkolóniának. 1913 óta olajfestményeket, rajzokat és plaket­teket állít ki a Nemzeti Szalonban és a Műcsarnokban. RUSZTIKA, oly kőhomlokzatok el­nevezése, amelyeken az egyes kváde­­rek széles, mély hézagokkal csatlakoz­nak egymáshoz. A kövek felülete vagy durván megmunkált, vagy si­mán van megdolgozva s esetleg tago­zott keretet kap; eszerint a R. hatása többé vagy kevésbbé erőteljes. A ko­rai olasz renaissance különös elősze­retettel alkalmazza, leginkább az épü­letek földszintjén, íves ablakok kere­tezésére és sarkokon. Legszebb példái Firenzében vannak (Pál, Pazzi, Pitti, Medici, Strozzi, Gondi). RUSZTIKUS KIKÉPZÉS a kertmű­vészetben a természetben előforduló, jórészt megmunkálatlan kő- vagy fa­anyagból összetákolt kiképzés. RUTHART, Karl Andreas, német festő, * 1650, élt a XVII. század má­sodik felében, 1660—64. Antwerpenben, egyébként Német- és Olaszországban. Korának legkiválóbb állatfestői közé tartozik és specialitása mozgalmas vadászképek, küzdő állatok ábrázo­lása. Neve szinte gyűjtőnévvé vált, amellyel a XVII. századból nagy számmal ránk maradt ily képeket il­letni szokták. Műveinek egész sora a bécsi Liechtenstein-képtárban, továbbá Medvék és kutyák harca a drezdai képtárban. Szarvast széttépő leopárd a firenzei Uffizi-képtárban. A legyő­zött vadkan és Szarvasvadászat a bu­dapesti Szépművészeti Múzeumban. RUYSCH, Rachel, hollandi festőnő,­­ Amszterdam 1664 v. 1665, + u. o. 1750. Willem van Aelstnak volt tanítványa. Virág- és gyümölcscsendéleteket fes­tett, a legapróbb részletekre is kiter­jedő gonddal, színesen, de kissé szá­razon. Nagy hírnévnek örvendett és Jan van Huysumnak egyetlen komoly vetélytársa volt. Csekély számmal fennmaradt képei közül egy Virág­csokor a budapesti Szépművészeti Múzeumban. RUZICSKAY György, festő, * 1896 aug. 16. Szarvason, Münchenben, Ve­lencében, Firenzében, Rómában és Pá­rizsban tanult. Az élet tragikus olda­lát látja s festi meg monumentális formában. 1928. és 1933. kollektív ki­állítása volt a Nemzeti Szalonban, 1933. az Ernst Múzeumban. Vihar c. festménye a Fővárosi Képtárban. A Benczúr-Társaság tagja. RITTER (Ritter) Kristóf, kerami­­kus. 1745—46. darabszámra dolgozó mintázója volt a holicsi fajanszgyár­nak. RYCKAERT (ejtsd: ejkárt), David, flamand festő, * Antwerpen 1612,­­ u. o. 1661. Hasonló nevű apja és nagy­apja szintén festő volt. Brouwer, Te­niers, majd a hollandi életképfestő, Corn. Saftleven hatása alatt több­nyire népies családi képeket festett egyszerű interiőrökben igen ügyesen, aprólékos részletezéssel, fejlődése ké­sőbbi folyamán egyre színesebben és mind szélesebb kezeléssel. Fejlődése Drezdában levő öt képén tanulmá­nyozható a legjobban. Különösen jel­legzetesek cipészműhelyeket és alki­mistákat ábrázoló képei. Több képe van Szépművészeti Múzeumunkban s a Fővárosi Képtárban. RYSSELBERGHE, Theo van,­­ 1862, belga származású, Franciaországban működő festő, egyik jelentékeny tagja a pointillista csoportnak. Elsősorban figurális festő. Pointillista stílusú munkái közül ismertebbek: Séta és A forró óra. Újabb munkái eltávolod­nak ettől a mindent apró színele­mekre bontó festői módszertől és de­koratív irányba fejlődnek, tiszta, nagy, nyugodt színfoltokkal, ritmiku­san tagolt formákkal és erős lineáris jelleggel. Legismertebb ilyen irányú munkája a Solvay-ház falára készült freskója. 1910—11. a Neuilly melletti Nocard-villa átriumát festette ki. Nyári forróság című képe (1897) a weimari múzeumban van.

Next