Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)

S - Stosch, Philipp - Stoss, Veit - Stöckl Péter - Stöhr Márton - Strang, William - Stranover (Stranovius), művészcsalád

Stosch 477Stranover tanulmányai után atyjához csatlakoz­va, vallásos képeket festett (Bajmóc, Privigye, Sopron, Szombathely), ki­festette a muzslai templomot, üveg­festményeket készített atyjáéhoz ha­sonló felfogással. — S. Kálmán, épí­tész, * Sopron 1858. Atyjánál és a bécsi képzőművészeti akadémián vé­gezte tanulmányait. Atyja irányítása mellett számos magyar műemlék föl­vételét készítette el. A garamszent­­benedeki apátsági templomnak id. S. Ferenc által történt restaurálásakor az építés vezetője volt s nagy része volt a templom belső restaurálásá­ban. — S. Pál, festő és grafikus, * Sopron 1892 szept. 1. Bécsben és Bu­dapesten tanult. 1925 óta Sopronban főképen utcarészleteket és architek­túrán tájképeket fest s grafikával is foglalkozik. STOSCH, Philipp báró, német gyűj­tő, * Küstrin 1691, * Firenze 1757. Az antik művészet történetének tanul­mányozására nagy befolyással volt ki­vált metszett kövekből álló gyűjtemé­nye, amelynek katalógusát Winckel­­mann írta meg (Firenze, 1760). A gyűjtemény legkiválóbb darabjainak képei a sokat idézett Dactiliotheca Stoschiana-ban jelentek meg (Nürn­berg, 1797—1805). STOSS, (Stooss, Stuoss), Veit, né­met szobrász.­­ állítólag Nürnberg 1438 körül (?),­­ u. o. 1533. Az abaúj­­vármegyei Stoósz város, a körmöci Stoószberg helynevek s öccsének a magyarországi Harró, Harkow (Gör­gő) községből Krakkóba való átköl­tözése kapcsán lengyel műtörténet­írók vetették föl magyarországi szár­mazásának kérdését, amelyet bánya­városainkban stílusával rokon emlé­kek s a Lőcsei Pálhoz való viszonya támogatnak. Első nürnbergi szerep­lése után 1477-ben Krakkóban tűnik föl, ahol nagy tevékenységet fejt ki. 1477—89. készül a Boldogasszony-temp­lom nagyszerű főoltára, szekrényében Mária halálát ábrázoló drámai ha­tású szoborcsoportozatával. Síremlé­keket farag vörös márványból Ja­gelló Kázmér lengyel király (Krakkó, Wawel) és Olesnicki érsek számára (Gnesen). Krakkói időzését hosszabb utazások szakítják meg. Lehet, hogy Magyarországon is járt. 1496-ban Nürnbergbe költözik, ahol másodszor nősül s csakhamar áldatlan pörbe ke­veredik, amelynek vége az, hogy tü­zes vassal bélyegzik meg. A közép­kori fafaragó szobrászat legkiválóbb képviselője műhelyében visszavo­nulva, még ezután is sokat dolgozik. Nürnbergben (Germanisches Museum, Lorenzkirche) számos műve maradt fenn. 1508 körül faragja hatalmas Szent Rókusát (Firenze, Annunziata), amelynek ruharedőzése vonásról-vo­násra ismétlődik Lőcsei Pál lőcsei főoltárának Szent Jakab apostolán. S. fiai közül Stanislaus szobrász Krakkóban dolgozott (Szt. Szaniszló oltára az ottani Nemzeti Múzeumban s a Czartoryski-kápolna Flórián-ol­­tára), ifj. Veit S. 1550 körül Brassó­ban az asztaloscéh tagja, Martin S. és Johann S. Segesvárott dolgoztak, negyedik fia Beregszászon telepedett le. — Veit S.-ról Tarczai György Vi­tus mester álma c. alatt regényt írt (Budapest, 1918). — Irodalom: Lossni­­tzer, Veit S. (Leipzig, 1913). Divald K.: Magyarország csúcsíveskori szár­nyas oltárai, II. füzet. U. a. Stoss­­tanulmányok, Bp., Szemle, 1912. Divald. STÖCKL Péter, festő a XVII. sz.­­ban Bártfán, hol a Szent Egyed-temp­­lom részére 1665. Rubens után meg­festette Krisztust a kereszten ábrázoló tizenöt négyzetméteres oltárképet. Ez az oltárkép 1878-ig volt a szentélyben, mikor is az északi mellékhajó falára került STÖHR Márton, szobrász, * 1819,­­ Brassó 1896. S. készítette egyebek közt a bukaresti kir. palota és a szinaiai kastély szoborműveit. A román király­nak művészetekben meghitt tanács­adója volt. STRANG, William, angol festő és grafikus, * Dumbarton 1859,­­ 1921. Legros tanítványa volt Londonban, ahol 1875-ben megtelepedett. S. a je­lenkor legkiválóbb grafikusművészei közé sorolható. Bámulatos fantáziája, nagy rajztudása és technikai kész­sége minden egyes lapján szembe­ötlő. A rézlemezen az összes techni­kák feltétlen ura és a legnagyobb változatossággal használja az edzett vonal-, hideg tű-, akvatinta- és mez­­zotinto-eljárást. Lapjain azonban a virtuozitás sohasem látszik és nagy tudása éppen a nemes egyszerűségben nyilvánul meg. Könyvalakban meg­jelent sorozatai közül a legkiválób­bak: Death and the ploughmans wife (1888); Bunyan, The Pilgrims progress (1885); Milton, The paradise lost; Kip­ling: Short stories és Don Quixote (1902). Arcképei közül megemlítjük Tennyson, Stevenson, Kipling, Hans Richter és Goul­ding, a híres angol réznyomó képmását. L­ oeuvre-je több mint 700 lap, amely mind kiváló. — Irodalom: W. Str. Catalogue of his etched work, Glasgow, 1912. STRANOVER (Stranovius)-művész­család Nagyszebenben a XVII—XVIII. században. Tagjai: Jeremiás, zsolnai származású festő. A segesvári kolos­tortemplom oltárképét 1689. S. festette. A nagyszebeni Brukenthal-múzeum egy női arcképét őrzi. Fia: Jeremiás, az ifjabb, a XVIII. században Nagy­szebenben működött s u. o. 1715. nő-

Next