Művészeti Lexikon 2. L-Z (Budapest, 1935)

S - Szarmata művészet - Szárnovszky Ferenc - Szárnyai Antal - Szárnyasoltár - Szárnyas üvegek - Szarúmunka

Szarmata művészet 490 Szarumunka kőzet neve, amelyből koporsókat fa­ragtak. A Sz.-ot már az egyiptomiak is ismerték, míg a görögöknél arány­lag későn honosodott meg. A görög Sz.-típus formai elemei a templom­architektúrából vannak véve; fedele ormos tető, oldalán ornamentális vagy figurális díszítések vannak. A görög Sz.-m­űvészet legszebb emlékei a sidoni királyi nekropolisból kikerült négy pompás relief-Sz., az úgynevezett Sat­­rapa-, Siratóasszony-, Lykiai és Nagy Sándor Sz.-ok, amelyek közül különö­sen a két utóbbi az antik szobrászat legszebb emlékei közé tartozik. A gö­rögből fejlődik ki a római típus, amelynek motívumai ugyancsak archi­­tektonikus eredetűek. A Sz. főformája változatlanul megmarad a keresztény­­ség első századaiban, csak reliefdíszei változtak; megjelenik rajtuk a Krisz­tus-monogram s a keresztény ikono­gráfia köréből vett egyéb ábrázolások. Ókeresztény és korai bizánci Sz.-ok nagy számmal maradtak fenn (Róma, Ravenna). Nagyjában a középkor is megtartotta az antik típust, főleg a templomi síremlékeken (a palermói dóm pompás császár sírjai), s előfordul a Sz. a renaissance templomi síremlé­kein is (1. Síremlék). Barát. SZARMATA MŰVÉSZET, 1. Nép­vándorláskori művészet. SZÁRNOVSZKY Ferenc, szobrász és éremművész, * Pest 1863 dec. 23. f u. o. 1903 ápr. 29. Bécsben. Weyr és Hellmer, Párizsban Chapu és Fal­­guiére voltak mesterei. 1890. Böhm londoni szobrász műtermében dolgo­zott. Hazatérte után főkép kisplaszti­kával és éremművészettel foglalkozott Budapesten (Iparművészeti Társulat érme, Ferenc József jubiláris érme, Szt. László-érem), melyekkel nálunk a modern éremstílus kialakulását meg­indította. Kellő foglalkoztatás hiányá­ban azonban a teljes plasztikával is kénytelen volt foglalkozni. A Kiegye­zés c. allegorikus csoportja és Baross Gábor mellszobra után a szekszárdi Garay János-szobor elkészítésére pá­lyázaton nyert megbízást, amely erő­sen próbára tette erejét. 1898. leplez­ték le e művét, melynek sikere jut­tatta a Pálffy-szobor, a király által ajándékozott 10 szobor egyikének meg­rendeléséhez. Párizsban kezdte min­tázni e szobrot, melyet a minta két­szeri visszautasítása után összetört s lemondott a megbízatásról. Idegbaja képtelenné tette a további munkára. Néhány érme és Garay János bronz­szobra a Szépművészeti Múzeumban van. Szentiványi. SZÁRNYAI Antal, rézmetsző a XIX. század elején Pesten. Weszerle József 1821. reábízta érm­és­zeti tábláinak rézremetszését. Sz. néhány táblával el is készült, de bankócsinálás gyanú­jába esett és eltűnt Pestről. SZÁRNYASOLTÁR, a középkori ol­tárok általános dísze: képfal, vagy szobrokat, domborművet magában fog­laló keretes fülke, amelyhez hol moz­dulatlan, hol ajtószerűen bezárható szárnyak fűződnek s amelynek azon­felül festett vagy faragott képpel dí­szített polca (predella) és orma is van. A latin népeknél a Sz. merev, közös keretbe foglalt festményekből vagy domborművekből áll s a neve Itáliá­ban ancona, Spanyolországban retablo. Északon a mozgatható szárnyú Sz.-ok terjedtek el, amelyek faragott és fes­tett képei különösen a XV. században művészettörténeti fontosságúak. — Irodalom: Münzenberger u. Beissel, Zur Würdigung der mittelalterlichen Altäre Deutschlands (Frankfurt a/M. 1885—1905). Dívaid Kornél: Magyaror­szági csúcsíveskori szárnyas oltárai (Bpest, 1908—1911). Díváid. SZÁRNYAS ÜVEGEK, azok a hasz­nálati vagy díszüvegek, melyeknek szárán szárnyhoz hasonló üvegdísz van felrakva. A szárnyak száma rendsze­rint kettő. Ilyen üvegek nagy szám­ban készültek Velencében a XVI. és XVII. században, gyártásuk ott most ismét divatba jött. Vannak még régi spanyol és németalföldi darabok is. SZARUMUNKA, 1. Magyar népmű­vészet. Szárnyasoltár (Sankt Wolfgang).

Next