Társadalmi Lexikon - Madzsar József szerk. (Budapest, 1928)

M - Magyar művészet

Magyar irodalom 437 Magyar művészet­ hez, Aranyhoz. A Bach-korszak alatt néhány kitűnő, rejtett célzatú hazafias költeményt írt, erősen ostorozó tendenciával. Báró Jósika Miklós (1795—1865) a magyar történeti regényirodalom tulajdonképpeni el­indítója, a romantikusoknak típusa, aki főleg az angol Walter Scott hatása alatt áll. Cselek­ménye csigalassúsággal halad, stílusa elavult, ma már élvezhetetlen. Munkái általában a re­akciót szolgálják. Báró Kemény Zsigmond (1814—1875) a kibékülés politikusa. Regényeit kitűnő kompozíció, komor történeti tárgy, nehézkes stílus jellemzik. Társadalmi regényei sok komoly értékű megfigyelést tartalmaznak, bár nem volt haladó szellemű. Fáy András (1786—1864) a szabadelvű polgárság előharcosa. Bék­ff­y­hás című regénye az első magyar társ, egri regény, amelyben két generáció üt­közik be. Báró Eötvös József (1813—1871) az átalak­ s korszakának leghaladóbb szellemű alakjai Irodalmi működésében erős kritikát gyakorott a rendi társadalom fölött. Gyu­ri Pál (1826—1909) elsősorban kritikus, mestere a rövid, tömör írói jellemrajzoknak. Jókai Mór a legnépszerűbb magyar regényíró, aki egymagában teremtett olvasóközönséget szárnyaló fantáziájú regényeivel. A jelen kez­deteiről a figyelmet álomvilágba terelő írók legkiválóbb magyar típusa. Madách Imre (1823—1864), a­ legnagyobb magyar tragé­diának szerzője, az első, aki történetfilozófiai szemüveggel nézi a világtörténelmet. Az em­ber tragédiája című színműve a magyar elme egyik legnagyobb erőfeszítése. Mikszáth Ká­l­mán (1849—1910) a megülepedett kor írója, akinek élesszemű, találó, ironikus szemlélete volt, de bájos humorral elanekdotázta meg­figyeléseinek logikus, végső következményeit Meglátta a haldokló zsenirit, a szociális izgal­mak forrásait, de hősei csak mulatságos és megható figurák. Tömörkény István (1866—1917) a szegedvidéki nép életében meg­átta a szociá­lis nyomorúságot. Ámbár alakjai reálisabbak, mint Mikszáthéi, mégis stilizáltak, teásainak folytatójával, Móra Ferenccel (szül. 1879) együtt, aki nagy kultúrájú és utólérhetetlenül derűs hangú munkája az élő magyar iroda­lomnak, de a bajok, szenvedések okairól nem akar tudni. Gárdonyi Géza (1863—1923) ugyan­csak humorrá olvasztja föl a keserűséget és idillizálja komor megfigyeléseit. Justh Zsig­mond és Tolnai Lajos máig törvényszerűséget állapítanak meg és igazításra gondolnak. A legújabb kor irodalma az előtérbe helyezi a magyar társadalom legnagyobb problémá­­ját, a középosztályt és annak legkifejezőbb­ költőjét, Ady Endrét. Összes versei ma is ak­tuáliak és politikai programot adnak. Sze­mélye körül éppen ezért tovább tart az iro­dalmi harc. A történelmi középosztály függe­léke lett az uralkodó társadalmi rendszernek és ezzel a reakció szövetségese. A kor nagy szociális válságait érző fiatalság elsősorban vele találta magát szembe. Ady vallotta, hogy Magyarország csak mint kultúrország, mint népállam maradhat és élhet és ezzel társa­dalmi színvallást is tett. Jelentősége példát­lanul nagy. Előtte Vajda János (1827—1897) a mély, de sötéten látó költő és Reviczky Gyula (1855— 1889) a közvetlen, őszinte hangú, de melanko­likus kö­tő, valamint Szilágyi Géza (szül. 1875) készítették elő a talajt. Legnagyobb ellenfele Rákosi Jenő (szül. 1842), aki minden költői műfajjal megpróbálkozott, de maradandót nem alkotott. Az ő 30 milliós hazug sovinizmusa hirdetett irtó háborút a „hazafiatlan“ Ady és társai ellen. Újabban mint publicista, haladó szellemű működést fejt ki. A nacionalisták Szabolcska Mihályra (szül. 1862) esküsznek, aki a maga szűk körében is módját találta, hogy a munkásság törekvései ellen szólaljon meg. Különben költészete jelentéktelen. Kiss József már hangot adott az ébredő szociális le­kiismeretnek, és lapjával, a Héttel, előkészí­tette a nyugatosok föllépését. Az Ady-nemzedékben Babits Mihály mellett a legértékesebb Balázs Béla, akit nem méltá­nyolnak érdeme szerint, bár a lélek mélységeit szólaltatja meg. Gyóni Géza a fogságban írott verseivel adott bizonyságot, hogy nem az volt, akit Ady ellen kijátszottak. Kosztolányi Dezső (szül. 1885) a forradalom után rendkí­vül csúnyán viselkedett és uszító cikkek sere­gét írta a szervezett munkásság ellen. Külön­ben egocentrikus, értékes költő, nagy forma­művész. Juhász Gyula teljesen elfejlődött. Tóth Árpád módját találta, hogy nagy mű­gonddal készült verseiben jelét adja a hala­dással való együttérzésének. Nagy szerepe volt a Nyugat körül kialakult kritikus gárdának abban, hogy a legújabb tö­rekvésű magyar írók közönségsikerhez jutot­tak. Lukács György, Schöpflin Aladár, Hat­vany Lajos és legújabban Kárpáti Aurél se­gítettek tudatosítani az új irodalmi eszméket. E­ükön Osvát Ernő és Ignotus állottak, ez utóbbi a szubjektív kritika megteremtője. A prózában Móricz Zsigmond, a forró és szenvedélyes hangú Szabó Dezső vezetői az új iránynak. Mellettük Szomori Dezső különös stílusával, mint modern, de túlságosan diffe­renciált nyelvújító. Molnár Ferenc, a korán elhúnyt és a kisváros életét sok erővel rajzoló Török Gyula (1888—1918), Kaffka Margit (1880— 1918), aki nagy tehetségű írásaival szociális állásf­oglalást is jelentett. Bíró Lajos, a min­dig eredeti mondanivalójú Karinthy Frigyes, és a régi hagyományokat ápoló Krúdy Gyula jelentenek értéket. A magyar munkásmozgalom, fejlődése során, kitermelte azokat a költőket és írókat, akik hangot adtak a proletárság vágyakozásainak, új életszemléletének és jövendő céljainak. Ezek­ről a lexikonban külön életrajzokban emléke­zünk meg. Magyar művészet. A magyar képzőművésze­teknek mindhárom ága, az építészet, festészet és szobrászat egészen a 19. század közepéig igen fejletlen volt. A régi magyar művésze­tekről szólva bajos lenne megállapítani a ma­gyar művészet nemzeti jellegét, mert ami épí­tészet, festői vagy szobrászati tevékenység volt is Magyarországon a középkorban és az új korban, az legnagyobb részben idegen szár­mazású képzőművészek munkája volt. Az ide­gen hatás és az idegen szellem ilyesformán kétszeresen megakadályozta faji karakterű magyar képzőművészet megszületését: a mű­vészeti stílusok idegen eredetűek voltak, de idegenek voltak maguk a művészek is, akik azokat a stílusokat ide behozták. Találunk ugyan itt-ott magyar neveket művészetünk történetében, azonban ezeknek a magyar mű­vészeknek egyike se volt annyira jelentékeny, hogy munkálkodásában valami faji önállóság fejlődhetett volna ki. Ami eltérést itt-ott mégis megfigyelhetünk a nyugateurópai művészeti stílusoktól, az leg­följebb abban áll, hogy a stílusformák alkal­mazkodtak a magyar viszonyokhoz. Így pél­dául a kereszténység fölvétele után Magyar­

Next