Tolnai Új Világlexikona 17. Táv-Vég (Budapest, 1930)

T - Tuss - Túsz - Tuszkay Ödön - Tutaj - Tut-enkh-Amon

Tuss — Tut-enkh-Amon 155 ivásra, de fürdésre is használják. T.-ot leg­inkább vérszegénység, kimerülés, kezdődő tüdő­baj, hurutos és csúfos bántalmak ellen használ­ják sikerrel. Környékének legszebb kiránduló­­helye a Szt. Anna tava. Tuss, a francia touche (érinteni) szó magya­rosan írt formája, amelyet több sportágban használnak. A birkózásban az a helyzet, amikor az egyik küzdőfél egyszerre érinti két vállal a birkózószőnyeget. A vívásnál a T. az ellen­félnek fegyverrel történt szabályos érintése: vágás v. szúrás. — T.-előny, az előnyadásnak a vívásban szokásos módja, amelynél az erő­sebb a gyengébbnek bizonyos számú tuss­­előnyt ad. A T.-győzelem, a birkózásban oly módon elért győzelem, hogy a győző az ellen­felet két vállára fektette a szőnyegen. Túsz. A régi időben szokásos volt, hogy fontos államszerződések kötésekor a szerződés biztosítékául tekintélyes egyéneket a másik szerződő fél hatalma alá adtak A közbeszéd 1919 a proletárdiktatúra alatt elzárt tekin­télyes polgárokat is túszoknak nevezte. Tuszkay Ödön, orvos-szakíró, szül 1863. Székesfehérvárott. A klinikán nőorvoslással foglalkozott , több éven át szerkesztette Buda­pesten a Pester Medizinisch-chirurgische Presse szaklapot. Számos általános egészségügyi és különösen nőgyógyászati értekezést írt, ame­lyek részben önállóan is, továbbá német, fran­cia és angol nyelven jelentek meg. Főbb művei : Közegészségtan nemzetgazdasági alapon . Az or­vosi pedagógia elvei és iránt­ai. Tutaj, szálfák összekötése által alkotott, nagyfelületű lapos úszómű, mely csak folyó­vizeken való lefelé úsztatásra, v. pedig helyhez­­köt­ötten terhek viselésére (pl. kisebb kikötő-híd alátámasztása) alkalmas. A T. célja a T. saját anyagának (rendszerint fenyőgerenda), valamint az arra rakott faanyagnak elszállítása. A T.-nak ahhoz, hogy irányítható legyen, elején és hátulján evezőkkel kell ellátva lennie és azonkívül horgonnyal, kötelekkel, egy csó­nakkal (a parttal való közlekedés végett) kell felszerelve lennie. A T. vezetése csak igen gya­korlott egyénekre (rendesen felvidéki szlovákok, románok, rutének) bízható, kik egész gene­rációkon át ezzel foglal­koztak. Ro­kon fogalom a „szálfavo­nat”, mely csak abban különbözik Tiszai latai a T.-tól, hogy összeillesztése lazább, mint amazé. Tut-enkh-Amon, fáraó, az egyiptomi törté­nelemnek egyik nevezetes alakja, akinek nevét különösen 1922 ősze óta emlegetik igen gyakran, nemcsak a szaktudósok, hanem a művelt közönség körében is, mert ekkor fedezte fel sírját, Howard Carter a Théba mellett elhúzódó sziklás hegységben, a Kirá­lyok Völgyében, ahová az egyiptomi fáraók és előkelőségek temetkeztek. Az ásatás lord Car­narvon költségén történt Tut-enkh-Amon a 18. egyiptomi dinasztia utolsóelőtti királya volt Kr. e. 1370. szül. és 1357. vagyis 13 éves korában került Egyiptom trónjára. Tulajdonképpen nem származott ural­kodó családból és a trónt sem egyenes úton örökölte, hanem közvetve. Előtte uralkodott ugyanis IV. Amon-Hotep fáraó, a nagy vallási reformátor, aki uralkodása alatt az új vallás szellemében nevét Ekhnatonra változtatta. A reformátor fáraó csak leánygyermekeket hagyott hátra. Az egyiptomi trónörökösödési törvény szerint legidősebb leányának férje került a trónra, aki mindössze másfél évig uralkodott és utána, minthogy közben Ekhnaton középső leánya meghalt, a legfiatalabb leány­nak, a kilencesztendős Ankez-en-patonnak 13 esztendős férje, Tut-enkh-Aton került a trónra. A fiatal fiú a reformátor fáraó udvarában, az új vallás szellemében nőtt fel. Trónralépése után egy ideig még megkísérelte, hogy apósának vallási reformjait érvényben tartsa. A régi, Ekhnaton által elhagyott és üldözött Amon vallás papjai és hívei azonban egyre követelőb­­ben és fenyegetőbben léptek fel, úgyhogy a fiatal fáraó látta, hogy a trónját csak úgy tarthatja meg, ha engedményeket tesz a régi vallásnak. Visszavonta apósának szigorú ren­deleteit, amellyel az a régi vallást üldözte. A papság vérszemet kapott és most már nem lehetett megállítani az eseményeket. Az Ekhnaton által kezdeményezett vallási és társadalmi forradalmat most Tut­-enkh-Amon uralkodása alatt erős reakció, nagy ellenforra­dalmi mozgalom követte, melynek a fiatal uralkodó nem tudott gátat vetni. Tanácsadóira, különösen a befolyásos­aira hallgatva, engedett a régi papság kívánságainak : a fáraói udvart az apósa által ala­pított új fővárosból, Azon napisten városából vissza­helyezte a régi fővárosba, Thébába. A régi istenek im­ádását megengedte, majd később kénytelen-kel­letlen hozzájárult ahhoz Tut-enkh-Amon arc­­is, hogy megtiltsák az új képe, trónja hát­­vallásnak, az egyetlen is­­támláján fent imádó Aton-vallásnak kultuszát. Azt a nevét, amelyen a trónt elfoglalta, a Tut-enkh-Aton nevet megváltoztatta, mert ez a név az új isten dícséretét jelentette Értelme ugyanis kb. az a névnek, hogy „nagyszerű az életben Aton”. Új neve így lett : Tut-enkh- Asszír tömlöstutaj ( Dombormű Khorszabadban) Tömlőstutaj vagy kelek a Tigrisen

Next