Uj Idők Lexikona 21-22. Pozdorja - Szikes (Budapest, 1941)

R - Romadour - Romagna - Romagnoli Ferenc - Rómaiak

Romadour rokkal díszített Foro Mussolini, az új egye­tem épületei, a Vergilius líceum stb. Az 1942-re tervezett világkiállítás számára szinte külön városrész épült. L. az 535—538. táblákat. Romadour [—dur], belga eredetű, étható szagú, csípős ízű lágysajt, rendszerint sta­­niolba csomagolva hozzák forgalomba. Kér­gét kívülről szalmasárga v. vöröses színű kenőcsös réteg borítja. Tehéntejből készül. Romagna [anya], vidék Felső Olaszor­szágban, Emíliában, az Appenninek és az Adriai tenger között, kb. 16340 km 2. Lakosai a romagnolák. Romagnoli Ferenc, kürtművész, *1886. Ta­nulmányait a bécsi zeneakadémián végezte. 1909 óta a m. kir. Operaház tagja, 1916 óta a Zeneművészeti Főiskola tanára. Fivére, R. Károly, a bécsi operazenekar tagja. Rómaiak, az európai műveltség kialakítá­sában vezető szerepet vivő ókori népek egyike. A nép Róma városától vette a ne­vét, melynek fennhatósága alá előbb az itáliai törzsek, majd a római birodalomnak nevezett világbirodalom került; nyelvük, a latin, eredetileg csupán Róma közvetlen szomszédságának, Latiumnak volt a nyelve; az egész félsziget (Italia) névadója az ita­losok kicsiny törzse lett, mely a történeti idők legkezdetén Bruttium vidékén élt. Azt a nyelvi és néprajzi sokféleséget, mely az itáliai történelem kezdeteinél mutatkozik, történetírók a mai Kaukázus-vidék tarka­ságához hasonlítják. A kétségkívül indo­­germán eredetű ,,itáliaiak" két ága: a latin­­faliszkus és az umber­szabell csoport; az első területe kezdetben csupán Latium I.-i és a Tiberis jobb partjának a Sorache-hegy alatt elterülő része volt, míg az umber­­szabell törzsek a félszigetnek úgyszólván egész hosszában el voltak terjedve, a leg­nagyobb területen a számúitok, kik utóbb a római hódításnak is a legszívósabban álltak ellent. Különböző illír törzsek (vé­netek, ligurok, stb.) mellett jelentős szere­pet vittek a m­ég ma is vitatott eredetű etruszkok, akik Itália népei közül először jutottak el magasabb fokú, városias jellegű műveltséghez és a törzsi szerkezeten, ill. városállamon túlmenő állami berendezke­déshez. A vezérszerepre hivatott latinok maguk is több törzsre oszlottak, melyek eleinte egymástól függetlenül élték a ma­guk pásztori v. földmíves életét s csupán a minden tavasszal megismétlődő szövetségi ünnep, a feriae latinae tartotta ébren az összetartozás tudatát bennük. Az ünnep Juppiter Latiaris templomához fűződött, s Alba Longának az biztosította az elsőbbsé­get a latin városok között, hogy ez a templom a hozzátartozó Mons Albanuson állt. Elsősorban kedvező földrajzi helyzete (a tengeri hajók befogadására alkalmas Tiberis-torkolat mellett épült) juttatta a hegemóniát hamarosan Róma kezére. A ró­mai eredetmondákban Alba Longa elsőbb­sége tükröződik azáltal, hogy Róma alapí­tóját, Rom­ul­ust; az elűzött alba-longai ki­rály, Numitor unokájának mondják. A római hagyományok három alaptörzset tartottak számon (Ramnes, Tities, Luceres), a város alapítását Kr. e. 753-ra tették, s Róma hét királyának az élére magát a vá­rosalapító mondái hőst állították (Romulus, Numa Pompilius, Tullus Hostilius, Ancus Martius, Tarquinius Pri­scus, Servius Tul­lius és Tarquinius Superbus). Róma vallási intézmé­nyei és társadal­mi berendezkedése nagyjából már a királyok alatt ki­alakultak, az elsőt főleg Numa Pom­pilius, a másodi­kat Servius Tul­lius nevéhez fű­zik; bizonyos, hogy mind a kettőben szerep jutott már a görög hatásnak, amely először D.­Italia görög gyarmatai (Magna Graecia) s a már erősen görögös műveltséggel rendelkező etruszkok közvetí­tésével érte a R.-at. A római államalkotás legjellemzőbb formájában, a köztársasági alkotmányban is felismerhetők a görög be­folyás nyomai; így pl. az imperiumon meg­osztozó, egy évre választott két consul mel­lett a „király" nevet, az athéni archon basileushoz hasonlóan, a vallási intézmé­nyek élén álló rex sacrorum címe őrizte meg. A történeti mag tehát­ abban a mon­dában is igazolható, hogy a római köztársa­ság megalapítója, L. Junius Brutus, Apol­lon delphoi-i jósdájától kapott ösztönzést szerepe vállalására (Kr. e. 510). A köztársaság első sz.-ait egyfelől egész Itália meghódítása, másfelől a társadalmi ellentétek kiegyenlítődésére vezető párt­viszály, a patríciusok és plebejusok küz­delmei töltik ki. Az első Kr. e. 272-ben, a Pyrrhos epeirosi király segítségével is hasz­talanul megerősített D.­itáliai görög gyar­matváros, Tarentum elfoglalásával ért vé­get,­­a második valamivel előbb, miután a patríciusok kiváltságait fokozatosan már a törvények egész sora eltörölte, sőt a köz­nép helyzetét a képviseletében eljáró tri­bunus plebis személyének sérthetetlensége és a senatus határozataival szemben érvé­nyesíthető vétójoga is megerősítette, Kr. e. 300-ban a lex Ogulina még a papi hivata­lokat is megnyitotta a plebejusok előtt. Ezek után a punokkal szemben három meg­semmisítő erejű hadjáratban (I. Kr. e. 260— 241; II. 219—202; III. 147—146) a R. a Föld­közi-tenger uralmát biztosították maguk­nak s még a pun háborúk kapcsán meg-Római pap (frater arvalis), 5306

Next