Uj Idők Lexikona 21-22. Pozdorja - Szikes (Budapest, 1941)

R - Romadour - Romagna - Romagnoli Ferenc - Rómaiak

Rómaiak kezdték a félszigeten kívül eső tartomá­nyok, a provinciák szervezését; az első ezek sorában Sicilia volt (Kr. e. 241). Kr. e. 168-ban a B. Pydna mellett már Perseus macedóniai királyt is legyőzték s 146-ban Macedóniát, majd Görögországot (Achaia provincia) csatolták az immár világbiro­dalmat jelentő római birodalomhoz. Kr. u. 133-bam III. Attalos pergamoni király ha­lálával örökségképpen jutottak már ázsiai területhez is, melyen Asia néven alapítot­tak provinciát. A birodalom egyre növekvő területe Rómát az államszervezés új fel­adatai elé állította (1. Római birodalom) s a területi terjeszkedéssel párhuzamosan az egykori parasztállam szigorú egyszerű­ségét is lassankint a műveltség finomabb formái váltották fel. Mindenekelőtt a gö­rög hatás erősödött s ebben nagy része volt a pún háborúk nagy hadvezéreinek, a Scipióknak, akik a görög irodalom és filo­zófia iránt meleg érdeklődést tanúsítottak s nagyműveltségű görögök egész sorát von­ták Rómába. A Stoa olyan mélyen etikus képviselői, mint pl. a Rómában ezidőtájt tanító Panaitios, a görög filozófia tanítá­saival is­­a köztársasági Rómát jellemző er­kölcsi szigorúság tudatosítójává válhattak — éppen Panaitiost követi Cicero „A köte­­lességekről“ c. filozófiai munkájában — s a R. nemzeti öntudata a legtisztább huma­nizmus szellemével kapcsolódhatott egybe a pún háború görög történetírójánál, Poly­­biosnál, az ifjabb Scipio tanítójánál. Kü­lönben az első római történetíró, Fabius Pictor is görögül írt s egy szabadon bocsá­tott görög rabszolga, Livius Andronicus, az „Odysseia" fordításával vált a latin köl­tészet megalapítójává (1. Latin irodalom). A görög befolyás minden téren érvényesült, a vallás terén pl. hovatovább annyira, hogy a görög hatástól érintetlenül alig maradt más, mint a­ halotti kultusz és ev­vel kapcsolatban az elhalt és jóságos, a családi tűzhelyet védő szellemének, a Lar familiárisnak a tisztelete. Ezáltal olyan fej­lődési folyamat ért céljához, mely, kivált vallási vonatkozásban, a római köztársaság egész történetét végigkísérte. A római isten­nevek hova­tovább szinte teljesen a görög isten­alakokhoz fűződtek: Juppiter = Zeus, Juno = Hera, Neptunus = Poseidon, Mi­nerva = Pallas Athene, Mars = Ares, Ve­nus = Aphrodite, Diana = Artemis, Mercu­rius = Hermes, Vulcanus = Hephaistos, C­res = Demeter stb. Természetesen e­gy-egy római sajátosság így is érvényesült: pl. Jup­piter capitoliumi tiszteletében az olymposi világrend legfőbb urának a világbirodalmi gondolattal való összefüggését római vallá­sosság hangsúlyozta és Vesta (görögül Hestia) istennő szolgálatában a R. egyik legsajátosabb vallási intézménye, a Vesta­­szűzek testülete állt. Mindezekből az is kö­vetkezik, hogy a visszahatás a görög be­folyással szemben aránylag jelentéktelen volt, a hagyomány szerint maga az idősebb Cato is, ki a görögös műveltségtől az ősi erkölcsök megromlását féltette s maga mint a római nemes emberhez legméltóbb foglal­kozásról, a földmívelésről írt pallérozatlan, de erőteljes egyszerűséggel, öreg napjaira megtanult görögül. Kétségtelen, hogy Róma a görög hatás befogadásával vált alkalmassá igazi történeti hivatásának a teljesítésére; a görög műveltséget éppen a­z. avatták európai műveltséggé. A köztársaság ha­nyatlásának nem itt, hanem a szociális vi­szonyoknak a birodalom terjeszkedésével ugyancsak összefüggő visszásságában rej­lettek a csírái. A patrícius-plebejus ellentétet a Kr. e. 495-től Kr. e. 300-ig tartó küzdelmek meg­szüntették ugyan, de a csakhamar kifejlődő, zárt hivatalnok-arisztokráciával (nobiles) és a kevésbbé előkelő, de vagyonos s az állami monopóliumok bérletéből egyre vagyono­sodó lovagi osztállyal (equestres) szemben ,a proletariátus tömegei álltak, melyek job­bára kis parasztbirtokukat feladva húzód­tak Rómába, s az olcsó rabszolgamunkával nem bírva a versenyt, úgyszólván minden produktív munka nélkül maradtak. E mel­lett az itáliai leigázott népek, a „szövetsé­­gesek“ (socii) jogviszonyai is sokáig rende­zetlenek voltak, nem is szólva a provin­ciákról, melyek teljesen ki voltak szolgál­tatva helytartóik önkényének, nem egy­szer kizsákmányoló önzésének. A nagyvá­rosi csőcselék társadalmilag kötetlen réte­gének viszont a népgyűlések törvényhozó és tisztviselőket választó hatalma még min­dig elég befolyást biztosított ahhoz, hogy a politikai élet tényezőinek és a hivatalra pályázó előkelőeknek a szavazataikat áruba bocsássák. A Hannibált legyőző Scipio Afri­canus Maior unokája, Tiberius Gracchus, mint tribunus plebis, hasztalan követelte már Kr. e. 183-ban az új parasztbirtok megteremtésére a latifundiumok felosztá­sát; a senatusi párt először hivatalnok­­társa megvesztegetésével próbálta törvény­­javaslatát elgáncsolni, majd, miután az el­lentét polgárháborúvá élesedett ki, Tibe­rius Gracchust párthíveivel együtt megöl­ték. Öccse, Caius Gracchus, tíz évvel ké­sőbb tett hasonló kísérletet, egyúttal a „szövetségesek" polgárjogát is követelve, de a senatusi párt őt is halálba kergette. Az állami hivatalokat és a vagyont kezük­ben tartó optimaták és a nép emelkedésé­nek a lehetőségeiért küzdő néppárt között immár nyílt polgárháborúvá fajult az el­lenségeskedés, s gyakran megesett, hogy hatalmi érdekellentétek a szembenálló pár­tokat játszották ki egymás ellen, mint pl. Marius és Sulla, kik a pontusi háború fő­­vezérségéért vetekedtek, miközben az első germán betörések, a cimberek és teutonok visszaverése következtében is népszerű Ma­rius a néppártra támaszkodott, Sulla az optimatákra, s Marius átmeneti sikerei után Sulla Kr. e. 81-től 79-ig mind dicta-

Next