Limes - Tudományos szemle, 9. évfolyam (Tatabánya, 1996)

1996 / 4. szám - Irodalomtörténet - Bodri Ferenc: Petőfi Sándor "esztergomi kapcsolatai"

Bodri Ferenc 74 Irodalomtörténet Bár lehet, a társulati jegyzőség és a tipegve induló ügyvitel az önállósághoz kevesett hozhatott. Tompa Mihályt a Rókus kórház „kémyoszolgájáról” hívták magukhoz lábadozni, majd amikor felépült és a bejei hívek bizalmát elfogadva elköltözött, helyét itt Jókai foglalta el. A két apró szobában sokféle ábránd és vérmérséklet találkozott váltakozva, teljes toleranciában természetesen. Még valláskülönbségek is. Petőfi ugyan „röstellte lutheránusságát, ő magát kálomistának tartotta " a mindig tiszta emlékezetű és barátjáért sokszor vívni kész, különben református Várady szerint. A közös szállás és azonos gondolkodás, a közösen átélt kalandok ugyancsak táplálhatták az összetartozás mélységeit. Az idősebb és kiegyensúlyozottabb jogász sokszor lett segítségére „az üldözött vadnak”, a gyakorta pénzgondokkal küszködő poétának a kávéházi szervezkedések és a lapalapítási kísérletek során, akár a Tizek Társasága formálódása körül. Vigasztalhatta az elérhetetlen (Csapó Etelke), majd a viszonzatlan (Mednyánszky Berta) szerelmek depressziókra hajló trubadúrját és kóborlovagját bánataiban. Majd amikor Várady „önálló kimaradásai” feltűntek a lakótársak előtt, és persze a közlékeny Petőfi gyanakvó unszolására kiderült, hogy a mezei mecénás miért maradozgat el a megszokott együttlétekből sorozatosan, amikor közölte, hogy komolyan udvarol, már-már házassági tervekkel foglalkozik. „Várady poétái” így ismerték meg az „esztergomi leány”, Ruffy Ida nevét. Petőfi a Szerelem gyöngyei biztató füzetét küldi kedves dedikációval („Ruffy Ida kisasszonynak­ ismeretlen tisztelője: Petőfi "), a romantikában is tapasztaltabb Tompa szép címmel és ajánlással önálló verset ír („Hűség. Barátom mátkájának Ruffy Idának”), ugyancsak ismeretlenül: „...Szép virág te, élted tavaszában, Kebled e szín-mézzel telve telve van! Édesítsd meg kedvesed, barátom Éltél ezzel, szép virágszál, boldogan! " zárul az eljegyzés, talán az esküvő hírére született és küldött kedves költemény. A gyűjteményekből a „nevesítés” talán a címzett kívánságából elmaradt, de a kéziraton még így látták sokan. Az itt leírt tanács pedig maradéktalanul teljesült. Lehet, rosszul tudom vagy talán mégsem: „esztergomi lányhoz” ennyire önzetlenül és tisztán aligha írhattak ily kedves és verses adhortációt, mint tette a Nagytiszteletű úr, feltehetően 1846 elején. Az esztendő májusában Petőfi szülei mellett, Pálffy Albertné­ Dömsödön tartózkodott. Talán tőle vette hírét Várady párbajának, és írta meg ,,süvítő gyónását” (Hatvany), az egyik első „látomásversét”, a Levél Várady Antalhoz címűt, amelyből kitűnhet az is, hogy az esztergomi menyasszonyt már személyesen is ismerheti. „...És Ida, Ida, e kedves leány Ha téged elveszt ő, mivé lesz? „ Kinek kívüled nincsen senkije, Te vagy a világa... " - írja a jó barát a más indulatoktól is átfűtött versében („ az élet csizmatalp..., legyünk rabokból ismét emberek!... ”), amelyet nem véletlenül a néhány kebelbélit kivéve csak negyedszázad után és nyilván a címzett jóváhagyásával, Jókai bemutatásában ismert meg nyomtatásban a „közönség” egyáltalán. Jókai itteni bevezetéséből (Petőfinek egy eddig nem ismert költeménye , A Hon, 1870. december 8.) tájékozódhatott az olvasó az egyetlen közös esztergomi tartózkodás kedves mozzanatáról is. Elszomorít, hogy az említett „kedves leány” ekkor már csupán férje és gyermekei, no meg a jó barátok emlékezetében élt, a levél írója ugyanígy. Ida édesapja, a királyvárosi Ruffy András (az ypszilonra vízszintesen két pont teendő a korszokás szerint B. F.) a Bars vármegyében 1311-től jegyzett birtokosok leszármazottja, maga is „nagyfajki­rthi birtokos”, egyben több vármegye táblabírája volt előbb. 1839 Pünkösd

Next