Kemény Gábor: Szindbád nyomában. Krúdy Gyula a kortársak között - Linguistica, Series A. Studia et Dissertationes 7. (1991)

II. KRÚDY ÉS A STÍLUSA - 3. Alakmások és önarcképek

amely Krúdynak a romantika iránti vonzalmát az író fiatalkori olvasmá­nyaiból eredezteti. Ha nem érthetünk is egyet maradéktalanul Hevesivel, aki Krúdy egész életművét irodalmi hatások eredményének, műveltségélmények párlatának minősíti, azt okvetlenül el kell ismernünk, hogy a regényesség kultusza s a múltba fordulás, mely a Krúdy-oeuvre egészét áthatja — bár nem minden korszakában egyforma intenzitással — elsősorban az ifjúkori romantikus olvasmányélmények hatásának tulajdonítható. A fin de siecle-öntudat a fiatal Krúdyban a romantika felélesztésének egy sajátos módját alakítja ki (vö. Sőtér 1966: 169). E törekvéseivel né­miképp részese, vagy inkább utóda a 80-as években kibontakozó irodalmi ellenzéki mozgalmaknak, melyekhez — felfedezője és mentora, Gáspár Imre révén — személyes kapcsolat is fűzte. Ez az írócsoport egy modernebbnek érzett, ha tetszik, romantikus érzelmesség jegyében határolta el magát a nép­nemzeti konzervativizmustól, a józanság és mértékletesség Gyulai Pál-i esz­tétikájától; érdeklődése az orosz irodalom felé fordult: a lírikusok a Bérczy Károly fordította Puskintól, a prózaírók Lermontovtól és főleg Turgenyevtől kaptak indíttatást, a romantikus tónust társadalombíráló, realista szándék­kal és impresszionisztikus érzékenységgel párosítva (Reviczky: Apai örökség; Petelei, Gozsdu, Justh Zsigmond). A századvégen indulók újromantikus ihlete azonban már nemcsak a puskini-turgenyevi romantikából táplálkozik, hanem a hoffmanniból is: írá­saikban szóhoz jut a groteszk, a bizarr, a fantasztikum (pl. a két Cholnoky­­nál). A fiatal Krúdy novelláiban és kisregényeiben érzelmesség és bizarrság, turgenyevi és hoffmanni romantika próbál szintézisre jutni egy páratlan ze­­neiségű prózastílus gordonkahangján, egy szuverén időszemléletű poétikus realizmus módszerében. A vörös postakocsi önvallomás értékű részlete, mely „a tirpákok városában” (Nyíregyházán) gimnáziumba járó Rezeda Kázmér első szerelméről és első olvasmányairól szól, érdekes felsorolását nyújtja az ifjú Krúdy irodalmi eszményképeinek (VP. 152­8). Az első nagy élmény, az Anyegin, „mély érzelmek és finom hangulatok poézise”, majd sorban utána: Dickens, romantikus realizmusával, Andersen, mesemondó lelemé­nyével, Boccaccio, a szerelmi témával és a fordulatos novellaforma kihegye­­zettségével. Thackeray-től realizmust tanul, Dosztojevszkijjel az emberi lélek sötét mélyeibe hatol, Hoffmann a kísértetekkel és fantasztikumokkal, Csehov a lélekelemző hangulatisággal, Tennyson király-idüljei a lovagi erények kul­tuszával, Strindberg a modern nőproblémával gazdagítja irodalmi művelt­ségének színképét. Egyformán izgatja Musset romanticizmusa és Maupas­sant naturalizmusa, a spanyol irodalom iránti vonzalma Cervantestől Pedro Alarcónig ível. Az első számú kedvenc, a nagy példakép azonban mindvégig Turgenyev, akiben elsősorban nem a realista írót tiszteli, hanem a finomtollú költőt, a „turgenyevi nőideál” megfogalmazóját. Turgenyev hatása 1897 és 1900 közt a legerősebb (vagy inkább: a legdirektebb), de a Szindbád-novellák

Next