Lobogó, 1967. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1967-05-10 / 19. szám

A repülőtér vadonatúj zöld köntösének közepén hatalmas fehér kereszt fekszik. Rajta, mintha ráfe­szítették volna, hanyatt terpeszke­dik egy ember. Napozik. — Halló, kapitány! Oda ne sülj! A közelben hajtogató ejtőernyő­sök közül kiáltja valaki Szeder Ferinek, a válogatott csapat­kapitá­nyának, aki rendületlenül szemléli az eget. — Jöhetne már a gép — mor­molja türelmetlenül. Nem ok nél­kül. A délelőtt javarésze már eltelt, s még mindig nem kezdhették el az ugrásokat. A gödöllői repülőtéren, ahol a magyar ejtőernyős válogatott hetenként kétszer tartja edzéseit, nincs aki fogadja a Budaörsről várt repülőit. Már majdnem dél van, mire végre landol az AN 2-es. Vé­ge a napozásnak, a labdázásnak, mindenki rendbeszedi az öltözékét, még egyszer ellenőrzi a felszerelést. A katonás rendben sorakozott er­nyők gazdáik hátára, hasára kerül­nek, az első ugrók felsorakozva várják az edző, Miklós László el­igazítását, tanácsait. — Ma nem hajtunk végre meg­határozott feladatot, mindenki ked­ve szerint ugorhat. Lehet párosan is, s megpróbálhatjuk a Mercedest. Van üdvrivalgás. A Mercedes különösen nehéz gyakorlat, egyszerre három ember kapaszkodik össze zuhanás közben, s ehhez sok gyakorlás kell. Végre ismét itt az alkalom.­­ Jólesik néha egy ilyen kis „szabadfoglalkozás”, s szükség is van rá. Sáritz Ferenc ejtőernyős oktató, testnevelő tanár irányításá­­val csaknem ötven erőnléti edzésen vettek részt eddig a fiúk és a lá­nyok, az ugrási napokon is jelen­tős igénybevételnek vannak kitéve, ezért néha nem árt egy kis lazítás, felfrissítés — mondja Miklós Lász­ló, a csapat edzője, majd tanítvá­nyaival együtt ő is gépbe száll. Hatalmas szélvihart kavarva emelkedik el az öblös hasú gépma­dár, s 1200 méter magasságban sor­ra ugranak ki ajtaján az ejtőernyő­sök. Egyesével, kettesével zuhannak a föld felé, majd ernyőiket kinyit­va igyekeznek a célkereszt köze­péhez. Jó az idő, a szélerősség a másodpercenkénti 3—4 métert sem éri el, így sorra a fehér keresztnél ér­nek talajt az ugrók, van aki a 0 pontra teszi a lábát. — Sok-sok ugrást kell végrehaj­tanunk még, hogy állandósítani tud­juk a jó eredményeket, de ebben még mindig elmaradunk az előttünk járóktól. A múlt évben például a szovjet világbajnok Kreszjanyikov hétszáz ugrással érkezett a VB-re,­­ mi a tervezett 250 helyett csak 150- et ugrottunk. Az idén 150 ugrás van­­ tervezve, ennyi feltétlenül szüksé­ges, hogy 1967 három nagy nemzet­közi versenyén eredményesen sze­repelhessünk — mondja az edző. Az első próbára július 23— 30 között kerül sor Miskolcon, ahol a Nemzeti Bajnokságon NDK, len­gyel, szovjet, román és jugoszláv versenyzők is indulnak. Augusztus­ban, 19—29 között Jugoszláviában az Adria Kupán vesznek részt a magyar ejtőernyősök, majd szep­temberben Bulgáriába, az Arany Homok Kupára utaznak. — Szeretnénk ezen is jól sze­repelni — mondják a VB-ezüstér­mes lányok, Stanek Erzsébet, Bács­kai Györgyi, Paczkó Etelka, Cso­mós Vera, alkuk mellé most néhány újonc is­­került, így már tíz lány készül a jövő versenyeire. Az új kerettagoknak még sokat kell tanul­niuk, de egy­­biztos, csinosságban már elérték a válogatott szintet. A repülőtéren azonban nincs kü­­­­lön­bség fiú és lány között, a sza­bályzat, a­­kötelesség mindenkire egyaránt vonatkozik. Azaz mégis! Az ugrások után, az ejtőernyők haj­togatása közben akaratlanul is ész­revenni valamit: a lányok ajkán gyakran dal fakad. Szépen énekel­nek, állítólag még a fiúk is szíve­sen hallgatják őket... Van azért ennél szebb muzsika is. A magasba emelkedő gép­madár hangja, s ami a legszebb az ejtőernyős fülének: zuhanás közben a levegő süvítése. PÉTER RÓBERT Még egy utolsó edzői utasítást ad Miklós László Közvetlenül a cél­kereszt mellett huppan le az ugró NAGY Z. IMRE felvételei A csapat felszállásra kész Az ernyők hajtogatása a lányoktól is nagy figyelmet kíván

Next