Lobogó, 1967. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1967-03-01 / 9. szám

a katona PRINC, Princ, a katona bevonult a Tele­vízió folytatásos sorozatainak közis­mert hősei közé; népszerűsége vetek­szik a Robin Hood, a Teli Vilmos, az Ivanhoe és a Tenkes kapitánya sike­rével. Közel három hónapon át hang­zott fel szombat esténként Vujicsics Ti­hamér játékos, könnyed muzsikája, és ilyenkor sokezer lakásban minden mást félretéve a képernyő elé gyülekezett az egész család. Nézték azok, akik­nek tetszett Princ vagánysága, mindig kész, szemtelen válaszai, nézték azok is, akik arra voltak kíváncsiak, hogyan zabolázza meg a hadsereg a nagy­hangú Rémait Nézték azok, akiknek tetszett — és végignézték azok is, akik inkább csak bosszankodtak rajta. Princ népszerűsége vitathatatlan tény, de vajon megérdemelte-e ezt a népszerű­séget? Ha csak a témát nézzük, ha csak a főszereplő Rémai honvéd alakját, ta­lán igennel válaszolhatnánk erre a kérdésre. Hiszen a katonaság mara­dandó élményt jelent minden fiatal­nak, és szívesen emlékeznek rá, még akkor is, ha ezek az élmények nem is mindig voltak kellemesek. Egy civil élethez szokott fiatalember találkozása a honvédség fegyelmével, csaknem minden esetben konfliktusok forrásává válik, és ezek a konfliktusok avatott művész kezében mindenkit érdeklő drámává formálódhatnak. Szerencsé­sen megválasztott típus volt Rémai honvéd is, azaz Princ. Az alapjában véve nem rosszindu­latú, de felelőtlen és könnyelmű fiú, akit rajongásig szeretett szakmáján kí­vül csak az élet kellemes oldala érde­kel, a hadsereg kollektívájában való­ban­ csak komoly összecsapások után találhatja meg a helyét. A megvalósí­tás során azonban az alkotók, bár igyekeztek minden lehetőséget megra­gadni, elmentek az igazi lehetőségek mellett. Vitathatatlan tény, hogy az író és rendező kezét bizonyos fokig megkö­tötte a téma is, és a megvalósítás for­mája is. A honvédség kötelékében ját­szódó történeteknek többé-kevésbé ra­gaszkodniuk kellett a szolgálati sza­bályzat előírásaihoz, a katonai bün­tető törvénykönyv paragrafusaihoz, nem keverhették a főhőst olyan hely­zetekbe, amelyekben a fent említettek­kel komolyan szembekerülhet. A foly­tatásos sorozat pedig megköveteli, hogy a cselekmény izgalmas és fordu­latos és minden egyes részlet önma­gában is zárt, kerek egész legyen. Az adott körülmények között való­ban nehéz feladat egy újonc valósá­gos emberi konfliktusainak lényegét, katonává válását, a hadsereg nevelő hatását árnyaltan bemutatni. A Princ alkotói, Orsi Ferenc író és Fejér Ta­más rendező a könnyebb utat válasz­tották: beérték a felszín ábrázolásá­val. A felszín azonban igazi drámára nem ad lehetőséget, így aztán olyan konfliktusok kerültek egyre-másra a sorozatba, amelyeknek mesterkéltsége mellett még csak közük sem volt az igazi katonaélethez. Nincs értelme sorra venni mindazokat az erőszakolt helyzeteket, amelyekbe a derék Princ belekerült, hiszen a bedukkózott ba­romfiaktól a szakavatott határsértővé váló budapesti maszekig jelenetek egész sorában érezhettük ezt a kere­settséget ... Az alkotók néha már a komikumig hűségesen ragaszkodtak a szolgálati szabályzat írott betűihez, a hangsú­lyokig pontos jelentéseken és azon, hogy Bernáth tizedes engedélyt kér szüleinek megcsókolásához, néha már­­már mosolyognunk kellett. Annál in­kább bosszankodtunk, hogy komoly dolgokban ennyire messzire vitt a cse­lekmény a hadsereg igazi szellemétől. A különböző konfliktusoknak a feljebb­valók által való tökéletes megoldása azt a látszatot kelti, mintha a tisztikar legfőbb kötelessége az lenne, hogy a legénység szerelmi és lakásproblémáit hadosztály-szinten tisztázza. Néha úgy tűnt, mintha a honvédség valamiféle pszicho­terápiai és gyógypedagógiai intézet lenne; azokból az emberi kap­csolatokból, amelyek egy egymásra utalt, egymásért felelős közösség tag­jai között kialakulnak, kollektív em­berré téve a legkülönfélébb individu­umokat, csak néhány részben sikerült valamit művészi szinten megmutatni. A tizenhárom folytatásnak tu­lajdonképpen alig fele az, ami kifeje­zetten Rémai honvéd történetével fog­lalkozik; a többiekben csak mint szem­lélő jelenik meg, mint afféle kísérleti nyúl, amelyen a legkülönbözőbb ese­mények hatását próbálja ki a rendező. Ezek közül a történetek közül, ame­lyeknek az a feladata, hogy Princen keresztül a nézőt is meggyőzzék bizo­nyos dolgok helyességéről, illetve hely­telenségéről, legérdekesebbnek az Írástudatlan cigányfiú, Kalányos Ven­del története bizonyult Ebben a rész­ben valóságos emberi dráma bomlott ki előttünk, olyan hiteles indulatokkal, hogy megérdemelné az önálló feldol­gozást is. Bár az idő kötöttsége miatt ebben a részben is inkább a bűn­ügyi fordulatok kerültek előtérbe, a lélektani hitelt pedig elsősorban csak Madaras József kitűnő színészi telje­sítménye adta meg, úgy érezzük, ez az epizód kiemelkedik a meglehetősen semleges tanmesék sorából. Régóta beidegződött reflexek, min­denki által ismert sémák alapján a néző, amikor az első, második rész­ben azt látja, hogy egy majdnem­­huligán ifjú kerül a honvédség köte­lékébe, magától értetődően várja, hogy a befejező részekben ez a fiatal­ember megkomolyodva, öntudatos fér­fiként szereljen le és térjen vissza munkahelyére. A sorozat alkotói is érezték ezt, és kézzel-lábbal hadakoz­tak a szorító sémák ellen. Princből nem lett minta­katona, sőt, újra el­csente az ezredes féltett rózsáit, hogy a legutolsó jelenetben a feljebbvalói megállapíthassák: ez a katona sem­mit sem változott. A sematizmustól va­ló félelem azonban sokszor egy más­fajta, gyakorta éppen ellenkező elő­jelű sematizmusba sodorta az írót és rendezőt. Minek köszönhető mégis, hogy hi­bái, tévedései, naivitása és didaktikus túlzásai ellenére Princ, a katona nép­szerűvé válhatott? Aligha tévedünk, ha a főszereplő alakjában keressük erre a magyarázatot. Római honvédbál, e szerep ellentmondásaival együtt is si­került rokonszenves, és érdekes figu­rát teremteni; ez nem utolsó sorban a színész, Ernyey Béla érdeme. Az elmondottak alapján talán úgy tűnik, hogy a Princ, a katona cí­mű sorozatot elejétől végig félresike­rült műnek tartjuk. Ez, így, természete­sen nem igaz. Néhány statikusabb je­lenetben a film valóban felidézte a katonaélet hangulatát, a laktanyák atmoszféráját, a honvédek hétköznap­jainak nehézségeit és szépségeit. A kulturált megoldások, a jó ritmusban vágott jelenetek néha feledtetni tud­ták a tartalmi fogyatékosságokat, bár néhány esetben — például a női ruhá­ba öltözött Princ bemutatásában — a rendező jóízlése is alaposan megbot­lott Szinte érthetetlen — és csökken­tette a filmsorozat jelentőségét —, hogy csak 14 éven felülieknek vetítet­ték, pedig a honvédelmi nevelést, vé­leményünk szerint, már a fiatalabb korosztályoknál kell elkezdeni. A leg­több néző, még azok is, akik többet bosszankodtak, mint szórakoztak a so­rozat láttán, azzal állt fel a képernyő elől: soha ne lássak rosszabbat---­Éppen a siker, a népszerűség indo­kolja, hogy kemény hangon szóljunk a Princ, a katona hibáiról. A siker bizo­nyítja, hogy a Televízió több milliós nézőtáborában él az igény a Római honvédhoz hasonló fiatalok életének megismerésére; ilyen nagyfokú érdek­lődés fokozza az alkotók felelősségét. A honvédfiatalok életéről, problémái­ról igényesebb, színvonalasabb mű­vekben kell szólni. Reméljük, szület­nek majd ilyenek is. CSIK ISTVÁN

Next