Lobogó, 1971. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)
1971-11-17 / 46. szám
Tiszteletre méltó kezdeményezés vendégei voltunk a múlt héten Szolnokon. Az MHSZ megyei vezetősége amolyan sétáló sajtókonferencián mutatta be a megyei szervezet bázisait és az ott folyó tevékenységet. Vass Lajos megyei titkár kalauzolásával megismerkedtünk néhány olyan ténnyel, amire azt szokták mondani, hogy ilyesmit szívesen tesznek a kisablakba. A sajtókonferencia azt mutatta, hogy van mit oda kitenni. E beszámolóban így aztán csak néhány példa említésére futja. A rádiósklub délelőtt is népes, URH- és RH-szoba áll egymás mellett. Az élénkségre jellemző egy szám. Ebben az esztendőben eddig huszonháromezer rádiókapcsolatról küldtek úgynevezett QSL igazolólapot. A kapcsolat után sokat késnek ezek a lapok. Talán az egyik legérdekesebb közöttük Husszein jordán király igazolólapja. Ki hinné, hogy egy királynak is van hobbyja?! A legértékesebb diploma az egyes számú, amit a tanácsköztársasági emlékversenyen nyert a szolnoki klub. Egyéni teljesítményként megérdemel egy jó szót Kiss András operátor, aki az idei rádiósversenyen európai első, illetve világviszonylatú második helyezést ért el. Itt feljegyezzük az URH hívójelét, akik szívesen találkoznának vele az éterben, hívják a HG 7 KLC — azaz Helén, Géza, hetes, Károly, László, Cecil állomást! A gépjárműiskolában Sidó Béla alezredestől tudjuk, hogy 33 gépkocsi s megannyi oktató tanítja a fiatalokat a gépjárművezetés mesterségére. A figyelemre méltó azonban az, hogy megyeszerte — 18 iskolában — gépjárműbarát szakköröket hívtak életre. Ezeknek a szakköröknek az a feladatuk, hogy már gyerekkorban megismerjék a fiatalok a gépjárműveket, gyorsabban beilleszkedjenek a közlekedés dinamizmusába. Magyarán, időben szokjanak hozzá a villámtempóban gyorsuló motorizációhoz. Abból az elvből indulnak ki: ma még bizonyos fokig luxuscikk az autó, de holnap olyan természetes eszközévé válik az embernek, mint az evőeszköz, a lakás, a ruha vagy a fogkefe! — Ma már az a közlekedés oktatásának koncepciója — válaszol erre summásan Sidó alezredes —, hogy túl a műszaki ismeretek és a vezetés mechanizmusának elsajátításán, a gépjárműiskolákban lélektani előkészítést adjunk. Azért szükséges a gyakorlati vezetés időtartamának növelése, hogy a kezdő vezető beilleszkedhessék a közlekedés dinamikájába, ne váljon a forgalom koloncává, ne lassítsa félénkségével az egész közlekedést. Ezeket az egészséges elveket szolgálják a járművek, műhelyek, oktatók, szemléltető eszközök, amelyekkel megismerkedtünk a gépjárműbázison. Sajnos, a repülőtér már csendes. Szezonvégi álmosság, eső és köd, sár és minimális látás bénítja a levegőég lovasait. A hangárok azért népesek. Sportrepülők és ejtőernyősök azért reménykednek, hogy nyernek egy kis jó időt a késő ősztől is. Itt találjuk Hüse Károly főhadnagyot, az MHSZ neves ejtőernyős versenyzőjét, aki 3092 ugrással ritka csúcsteljesítményt ért el. Itt vannak a hangárban a Kaszab fivérek. Mindketten ez évben szerezték meg a vitorlázók ezüstkoszorúját. András, az idősebb fiú, már tiszt, repülő műszaki tiszti iskolát végzett. A szolnoki klubhoz hű maradt. — Oktató vagyok. Egy kicsit büszke vagyok arra, hogy ez idén sok középiskolás elérte már a C vizsgát. Van közöttük egy 17 éves fiú, Tóth András, aki már D vizsgát tett — így dicsekszik Kaszab András hadnagy. Azt már a repülőtér parancsnoka mondja el, hogy ebben az évben nagyon jó a repülők mérlege, ötvenen tettek repülővizsgát. A klub fiataljai közül tizennyolcan vonultak be a hadsereghez nagy sebességű repülőgép-vezetőnek, illetve helikopteresnek. Legalább félszáz ifjú repülő hajtott végre távrepülést vitorlázó géppel, és tizenhatan teljesítették az öt órán túli időtartam-repülést. Jó mérleg. Szezonzárás pedig nincs. A repülők bíznak az időjárásban. Hátha nekik kedvez a szeszély?! Irigylésre méltó a Tisza-ligeti könnyűbúvárbázis. Alkalmas, szépen berendezett a klubhoz, közel van a víz, s rendelkezésükre állnak a felszerelések. Róluk igazán elmondhatjuk, hogy forróvérű lányok. Balról a csúcstartó Hir Edit és a másik kislány, Kocziszky Éva, talán a leendő könnyűbúvár bajnok NAGY Z. IMRE felvételei Igaz, amit mondanak, hogy a könnyűbúvárok nem fáznak. Most is kinn állnak néhányan a Tisza-parti stégen. Kádár Gergely szakoktató vezérletével új, szovjet gyártmányú légzőkészüléket próbálnak ki. A vállalkozók egyike már bajnok. A középiskolás Hir Edit a serdülők versenyén ez idén országos csúcsot úszott. A másik, hideggel dacoló kislány, Kocziszky Éva, csak most indul versenyzői pályafutásán. Ha azt tekintjük, hogy a szolnoki könnyűbúvárbázisról hárman kerültek a nemzeti válogatottba, akkor jogosnak vehető, hogy ezzel is eldicsekedtek ezen a mozgó sajtótájékoztatón. Néhány példát említettünk csupán. Ezek is bizonyítják, hogy a szolnokiak nem ülték át ölbe tett kézzel a nyarat! PÁSZTOR FERENC A mozgó sajtókonferencia házigazdája, Vass Lajos alezredes, ismertette az újságírókkal a megye MHSZ-szervezeteinek tevékenységét Egy a sok száz sorköteles közül, akit már olyan szellemben tanítanak autózni, hogy jól beilleszkedjen a közlekedés dinamizmusába Kiss András operátor, a Helén, Géza, hetes, Károly, László, Cecil URH-rádióállomás operátora, akit szívélyesen üdvözölt Husszein király Egy leendő rádiós, aki egyelőre még nem ül a mikrofon elé, de már ismerkedik a rádió lelkével