Lobogó, 1971. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1971-11-17 / 46. szám

Mélységesen elriasztóak a számok. Nyugat-Német­­országban egyetlen év alatt csaknem húszezer ember halt meg közlekedési baleset következtében. Nem sokkal maradnak le ettől a többi európai országok, s Magyarország is lassan „felzárkózik”. Emberek ezrei vesztik életüket az országutakon, a városok nyomasz­tóan zsúfolt forgalmában. A modern közlekedés lassan felér egy elemi csapással, és ha ez így megy tovább, nem lesz túl merész az az állítás, hogy a Föld természetes szaporulatának „természetes” gátja éppen a közlekedés lesz. A modern malthus-elmélet. Napjainkban a közlekedésről beszélni olyan köz­hely, amely szemernyit sem veszít időszerűségéből. Hiszen mindenki közlekedik. Abban a pillanatban, hogy kilépünk házunk kapuján, egyszerre nem csupán a faj, a társadalmi hovatartozás, a munkamegosz­tás, hanem a közlekedés rendje szerint is be­­soroltatunk. Autósokká, utasokká vagy gyalogosokká válunk, s mint ilyenek a közlekedés rendjének, szabályainak óvó korlátai között indulunk dol­gunk után. Ezek a szabályok a korszerű, nagyvárosi közlekedés kényszerítő igényei szerint „vésettek kőbe” és útmutatást tartalmaznak ezernyi bonyolult jogi helyzet tisztázásához. Jók ezek a törvények és egyre tökéletesebbek, szigorúbbak lesznek, ahogyan az élet, a forgalom ritmusa diktálja. Mint azt a BTK mostani módosítása is szemlélteti. Mégsem elegendőek a valamennyire is biztonságos közlekedéshez. Mint a társadalmi együttélés megannyi más területén, itt is létkérdés az íratlan törvények és szabályok tisztelet­ben tartása. Ezek között is a legfontosabb az egy­más iránti kölcsönös tisztelet, megbecsülés, és ami mindebből egyenesen következik, az udvariasság, sőt az előzékenység. A közlekedés bármely szintjén veszünk is részt, gyalogosan, villamoson, autóbuszon vagy autón jár­juk az utakat, a türelem és a tapintat parancsa a leg­biztosabb KRESZ. Idegeinket amúgy is elrongyolja a reggeli bosszúságok naponta vissza-visszatérő nyaláb­ja: a hideg, a meleg, a rossz, füstös, köhögtető le­vegő, az elviselhetetlen zaj, a járművek zsúfolt­sága, a forgalmi rend gyakori változása, az építkezé­sek és bontások, személyes és társadalmi fricskák, amelyektől mindenkinek egyre „dagadtabb az orra”, egyszóval mindaz, amitől a mai ember oly gyakran neuraszténiás. Egy-egy reggeli vagy délutáni csúcsfor­galom lemérhetetlen feszültsége képes volna erőművek tucatjait ellátni energiával. Azok az indulati szikrák, amelyek láthatatlanul pattognak gyalogos és autós, autós és autós, utas és személyzet, és a jó ég tudja, még hányféle viszonylatban, robbanásig telítik idegi­elektromossággal Budapest amúgy sem éppen ózondús légterét. Mire egy-egy fárasztó hétköznap után ma­gunkra csukjuk lakásunk ajtaját, idegszöveteink, mint a rosta, lyukacsossá, elnyűtté válnak. A nagyvárosi közlekedés fejlesztése, reformálása, biztonságosabbá tétele a szakemberek dolga. Ez nap­jainkban már tudomány. Felerészben. Másik felét azonban mi, akik közlekedünk, akik morcosak, rossz­kedvűek és rossz modorúak vagyunk egymáshoz, mi tudnánk csak megváltoztatni. Kedélyünkkel együtt derűsebbé tenni. Mondom, mindannyian, akik közle­kedünk. És ki nem közlekedik manapság? —r —r A végeláthatatlan szibériai sztyeppé­ken, szovjet Távol-Keleten, a Japán­­tengeren és a Csendes-óceánon át utaz­tam repülővel, vonattal, hajóval és autóbusszal Tokióba. A császárság fővárosa nem őrzi már a második világháború pusztításainak nyomait, csupa mozgás, eleven, lükte­tő forgalmú világváros. A világ metro­polisai közül csak New Yorkkal és Londonnal hasonlítható össze. De tu­lajdonképpen egyikkel sem. Tokió kü­lönleges varázsát nem csupán földrajzi helyzete s hihetetlen népsűrűsége ha­tározza meg, hanem — véleményem szerint — két tényező jellemzi: a tech­nikai civilizáció magas foka, s az em­berek, akik ennek ellenére is sok min­dent megőriztek-átmentettek az ősi ja­pán kultúrából, hagyományokból. Tokió „abszolút központjában” ter­peszkedik Hirohitó császár rezidenciá­ja, a múlt maga. Mellette sűrű egymás­utánban acélvázas üvegpaloták sora — ez már a jövő! S a mai tokiói hétköz­napok? A kimonós hölgy japán gyárt-*­mányú luxus csoda­kocsiba száll be, az átlag japán bútorozatlan szobájá­ban a földön levő tatami-szőnyegen ül­ve a színes tévéadások egyikét nézi, a hívők óriási tömegei keresik fel a buddhista és a sintóista szentélyeket, a nagyvilági szórakozóhelyeken gésa­utódok riszálják a testüket, miközben folyik a rizsbor és -pálinka. Íme, ezt láttuk (kamerám és én) a japán császárság fővárosában. Aszakasza­i bevásárlónegyed Tokió a világ egyik legtisztább városa. Amit látunk, kivétel Mici és maci Gyalogosok és vásárlók a híres bazársorban Vasoroszlán és automata­­fegyveres őr vigyáz a csá­szárra Kép és szöveg: SZÉKELY TAMÁS Vasárnap délelőtt a városközpontban Menyasszony, teljes „díszben”

Next