Ludas Matyi, 1970 (26. évfolyam, 1-53. szám)

1970-02-19 / 8. szám

S­okat vitáznak mosta­nában az irodalom­­oktatásról: hogyan kellene megszerettetni a diákokkal az irodalmat? Van, aki azt javasolja: napjaink irodalmánál kezd­jék az oktatást, ez legyen az alap, amelyből kiindul­nak, visszafelé a klassziku­sokig. Én tulajdon­képpen nem is ehhez a vitához szeret­nék hozzászólni, de a té­ma, amelyet elmondanék, ebbe a tárgykörbe tartozik. Már régóta töröm a fejem: miért van olyan kevés hu­morista? S erre — azt hi­szem — megtaláltam a fe­leletet. Az iskolában, az irodalomórákon keveset foglalkoznak a humorral. A tananyagban szerepelnek a humor és szatíra klasszi­kusai, de a jelenlegi iroda­lom-oktatásunk nem szeret­teti meg a diákokkal a hu­mort, a szatírát. A diákok már az iskolá­ban megtanulják, hogy mi a gúnyvers, paródia, epig­ramma, de ha ezeket a mű­fajokat alkalmazni akarnák és gúny­verset, paródiát, epigrammát írnának — te­gyük fel — a tanárokról, attól tartok, nem méltá­nyolnák eléggé az effajta törekvéseket. Ha én ma­gyartanár lennék, felszólí­tanám a diákokat, írjanak gúnyverseket, epigrammá­kat a tanári karról, és szi­gorúan osztályoznám a dol­gozatokat. Vagy humoresz­keket íratnék a gyerekek­kel: miért rossz a fűtés az iskolában? Miért elhanya­goltak a mellékhelyiségek? De írhatnának humoresz­ket arról a szülőről is, aki azért nyüzsög a Szülői Munkaközösségben, mert azt hiszi, akkor elnézőbbek lesznek gyermekével a ta­nárok. A humoreszkektől még nem lenne melegebb a tantermekben, nem lenné­nek tisztábbak a mellékhe­lyiségek és a szülők sem változnának meg, de a diákok jobban éreznék ma­gukat az iskolában. Ha a humort, a szatírát is tanítanák, nem lenne annyi humortalan felnőtt ember. Mert rengetegen vannak olyanok, akik szen­vednek attól, hogy nincs humoruk. De honnan is lenne? A legtöbb felnőtt már az iskolában megta­nulta, hogy csínján kell bánni a humorral és nagy körültekintéssel kell for­gatni a szatíra fegyverét, mert különben baj lesz. Tapasztalataim szerint a gyerekek, főleg a kama­szok szeretik a humort, ér­tik , is, még az abszurd hu­mort is könnyebben befo­gadják, mint a felnőttek, de amikor elhagyják az isko­lát, és kilépnek az Életbe, mégis olyan kevesen van­nak, akik kedvelik ezt a műfajt. Vajon miért? Véleményem szerint iro­dalom-oktatásunkban na­gyobb teret kellene szen­telni a humornak, akkor talán nem lenne hiány hu­moristákban sem. Nekem olyan magyartanárom volt, aki szerette a humort és nem tekintette tiszteletlen­ségnek, ha egy-egy komoly témájú dolgozatban meg­csillant a derű. Az érettségi tételem „Az ember tragédiája” volt, és amikor megkaptam a tétel címét, elhatároztam, hogy humoros jelenetet írok eb­ből a tiszteletre méltó té­mából. öt órát kaptunk a tétel kidolgozására és én nagy lelkesedéssel írtam a vidám dialógusokat. (Leg­alábbis én annak véltem őket.) Körmölés közben el­feledkeztem arról, hogy én tulajdonképpen érettségi­zem és az érettségi tétele­men dolgozom. Aznap éjszaka nem sokat aludtam. Álmomban meg­jelent a vallás- és közokta­tásügyi miniszter, és tud­tomra adta, hogy megbuk­tam és újra kell kezdenem a tanulást, újra be kell iratkoznom az első elemibe. Aztán megjelent Madách Imre is, aki nem szólt egy szót sem, csak szemrehá­nyóan nézett rám és több­ször megcsóválta a fejét. Másnap a magyartaná­rom kijelentette: — Fiacskám, te hülye vagy... Ezt akkor mondták elő­ször egy humoros írásom kapcsán, de azóta többször is. — Fiacskám, te hülye vagy — mondta a magyar­tanárom. — A bizottság nagyokat nevetett a dolgo­zaton, de még nem biztos, hogy elfogadják. Elfogadták. Kitűnőt kap­tam rá, így lettem humorista. Sok olvasó most bizo­nyára azt mondja magában: Kár, hogy akkor nem vol­tak szigorúbbak a pedagó­gusok. Lehet, hogy nekik van igazuk. De most már késő. A felelősség az irodalom­­tanáromat terheli. Mikes György ear­tA ÜRÜGYÉN CSALÁDTERVEZÉS AZ ELNÖK VESSZŐPARIPÁJA Erdei Sándor rajza SÜRGŐS HÍVÁS A HÍRADÁSTECHNIKA FEJLŐDÉSE — Művész úr, telefon!... — Kovácsnénak új udvarlója van ...

Next