Ludas Matyi, 1983 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1983-06-16 / 24. szám

­ Biztosan van valami elintéznivalója a mozdonyvezetőnek a város­­különben nem sietne ennyire . . . Egy úr az útban „Elvesztettem a felelőst, valószínűleg a Lánchíd és a Mar­­git-híd között, esetleg a Soroksári úton. A becsületes megta­lálónak magas jutalmat adok, hogy enyhítsek további sorsán." Ezt a hirdetést teljesen felelőtlenül teszem közzé, mert ilyen hirdetés nem létezik. A felelőst gyakran nem is keresik - és ha igen, akkor sem dobszóval —, ha pedig mégis meg­találják, nem vállalja. Sokszor nem is érzi a felelősségét. Ez a címben jelzett űr az úrban (hölgyben, szaktársban stb.). Mert oly sokan voltak, akik a döntésben részt vettek. Ő csak egy kis pont, felülről kezdeményezték a dolgot. Hogy akkor fel­jebb kellene keresni a felelőst? De hát ott nagyon fontos sze­mélyek vannak, a fellépés ellenük elkedvetlenítené őket (ezt nem én idézem, hanem az igazságügyminiszter, ő sem egyet­értően­ és a rosszkedvű ember döntéseitől mentsen meg az Isten, de legalább az Elnöki Tanács - amely most jogszabá­lyokat alkotott ,,a gazdálkodás felelősségi rendszerének to­vábbfejlesztésére”. De azt az Elnöki Tanács elnöke sem hiszi, hogy csupán jogszabályokkal be lehet tölteni azt az űrt, amely felelősséghiányból keletkezett. Egy községi tanács — azóta leváltott — vb-titkára, aki a két legnagyobb üdülőtelket magának meg a testvérének juttatta fillérekért, a felelősség­­revonáskor ezt mondta: „Nem követtem el több szabálytalan­ságot, mint mások.” Felelősségteljes beismerés! De itt legalább megtalálták a felelőst. Annál az épület­nél viszont (az egyiknél , mert felelőtlenség lenne éppen egyet megnevezni), amely határidő után, de elkészült és több hónapos használat után áztak be a falai, már nem sikerült meglelni. Mire kiszámolták, hogy nem a tervezés, hanem a kivitelezés okozta a hibát, a felelős elköltözött, vidéken van elhelyezve. Különben is a vállalatot átszervezték, a főnökséget kicserélték. Amiben nincs űr, az a felelősség áthárítása és kimagya­­rázása. „A tisztelt vevőnek igaza van, de az elárusító kezdő. Ennek ellenére figyelmeztettük, hogy máskor ne vágja a vevő fejéhez az árut.”­­ „A kedves vásárlónak figyelmesebben kellett volna kiválasztania a cipőt, akkor az üzletben is ész­revehette volna a gyenge felerősítést, így már a talp leválá­sáért nem mi vagyunk felelősek.” No lám, hol szorít a vevő! Mert azért olykor szépen kiderül a felelősség! Jó cipőt akart, de hanyagul választott, mert azt hiszi, hogy minden cipő ha­nyagság nélkül készült. Reklamált a magas telefonszámla miatt, pedig az a baj, hogy nincs időérzéke - mondták azon az ankéton, amelyre 60 reklamáló előfizetőt hívtak meg, hogy megmagyarázzák nekik, miért nincs igazuk, így kell elbánni a felelősökkel! És ha még tovább morgolódnak, le kell váltani őket! (Pardon: érdemeik elismerése mellett felmenteni.) Ahogy már Gogol megírta: „A tükröt átkozd, ha a képed ferde.” Vagy éppen az ellenkezőjét írta volna? De így sem rossz - ezért vállalom a felelősséget. Földi Iván K­nformáció Mit tehet a telefontulajdonos, ha vonattal kivan vidékre utazni? Felhívja a MÁV információs szolgálatát, amelynek két száma is szerepel a telefonkönyvben. A telefontulajdonos ez­zel egy olyan folyamatot kezd el, amely mazochizmusnak is nevezhető, bár kétségtelen, hogy annak egy igen sajátos, a modern technikával összekombinált esete. A telefontulajdonos általában tíz-tizenöt percnyi próbál­kozás után hallja meg először, hogy a hívott félnél kicseng a készülék. A kicsengés dallamos, búgó jelzését az átlagem­ber mintegy hét-tíz percig káromkodás nélkül kibírja, majd mond valami cenzornak valót, s tárcsázza a másik számot. Miután ott ugyanennyi ideig hallgat, megunja a dolgot, s arra gyanakszik, hogy megint egy hivatalos baráti találkozó jött létre a telefonkábel és egy földgép között. Közben töret­len lendülettel tárcsáz, hallgat, megeszi a felesége által elé tálalt reggelit, ebédet, vacsorát, s a gyerekkel együtt nézi a tévében a mesét. A képernyőn épp ürge apa cseveg telefo­non Cicamicával, s a telefontulajdonos innen is láthatja, hogy milyen mesebeli dolog a telefonálás, főként, ha a MÁV-in­­formációról van szó. A telefontulajdonos a későbbiekben felhívja a Tourin­­formot, ahol fel is veszik a kagylót, s roppant udvariasak, ám elmondják, hogy vasúti menetrendet illetően ők sajnos nem adhatnak tájékoztatást. Sebaj, gondolja a telefontulajdonos, felhívja a különleges tudakozót, ahol szintén felveszik a kagy­lót és ugyancsak udvariasak, ám közlik, hogy a vasúti menet­rendről kizárólag a MÁV információs szolgálata adhat tájé­koztatást, aminek nagyon szívesen megadják a számát. A telefontulajdonos újból és újból tárcsázza a bűvös számokat, hallgatja a monoton kicsengést, s ezalatt gőgicsél­­ni kezd, majd nagyokat harap a közeli olvasólámpából. Az­tán újra hívja a különleges tudakozót, ahol megvigasztalják, és megadják egy jónevű pszichiáter közvetlen telefonszámát. A különleges tudakozóban dolgozó bájos hölgy még közli, hogy ma már háromszázötvenkét embernek adta meg ugyan­ezt a számot, érdekes módon először mind a MÁV informá­ciós szolgálatát emlegették. A telefontulajdonos 20-24 órai küzdelem után kimerül, lediktálja végrendeletét, amiben kihangsúlyozza, hogy még véletlenül sem adományoz semmit a MÁV információs szol­gáltatásnak. Na, nem azért, mert irigy, csak mert egyszerűen bizonyos abban, hogy miként Hófehérke csak a mesében, úgy a MÁV információs szolgálata is csak a te­lefon könyvben lé­tezik. Vezda János A FEKETE HOLLÓ — mt.­uujük ül muuumüeu — tuuuujuu, ül magunk a magunkét - mondjuk a magunkét mondjuk mondjuk a magunkét - mondjuk a magunkét Most törlesztek a túlszámlázott telefondíjakért!

Next