Állami főgimnázium, Lugos, 1905

I. A középiskola reformálásának szüksége s a reformálás szempontja. Irta: Katona József. Égetőbb s a nemzeti és társadalmi élet jövő alakulására döntőbb kérdése alig van nemzetünknek, mint épen iskoláinak szervezete. Nyelvének, alkotmányának, anyagi és szellemi vagyonának fenmara­­dása, tovább­fejlesztése vagy elpusztulása, függenek attól, hogy az életre­­ pedig a nemzeti életre, erős társadalmat bír-e felnevelni. Különös fontosságú épen a nemzet intelligenciájának ereje, amelynek szellemi tőkéje az anyagi jólét biztosítékait is hordozza. És ha ma a magyar társadalom e biztosítékok elégtelenségén panaszkodik,az onnan van, hogy kellő ismeretekkel, életének célszerű és kényelmet nyújtó, vagy bár kielégítő, berendezésére szükséges eszközökkel nem rendel­kezik. Onnan van, hogy ismereteinek nagy hiányosságával még a mi gazdaságilag mostoha országunkban lehetséges s anyagilag is meg­mérhető eredményt, hasznot, előhaladást stb. stb. el nem érheti. Az anyagi jólét nem panaszkodik. Ámde a mi társadalmunk panaszt emel, tehát küzdelmének eredményét nem látja. Nem látja pedig a politikai okokon kívül részint a megszerzés eszközeinek, részint az útnak és az intézményeknek az ismerete híján. Ürességnek kell lennie tehát ismeretének anyagában, etikai és szociális felvilágosultságában. Az iskolának kellett volna azokkal felvérteznie. Művelt és gazdag társadalom is teljes joggal követeli, meg kell követelnie, hogy azok, akik nevelését intézik, ellássák őt mindazokkal az eszközökkel, amelyek az embert a föld minden pontján, az élet minden körülményei között segítsék és soha cserben ne hagyják. Világszerte elégedetlen az emberiség ebből a szempontból, mert

Next