Lyukasóra, 2001 (10. évfolyam, 1-12. szám)

2001-10-01 / 10. szám

Major Anita Г Tre­usth Zsigmond nem tartozott azok közé a ke­­­­­­nyérhéjrágó tollforgatók közé, akiknek „alkotó­­i kedvét" az ihleten és tehetségen kívül a nincste­­­ ^­­lenség, a nélkülözés is „ösztönzi". „Szőke Krisz­tus-fej, szomorúan, de határozottan ránk tekintő kék sze­mek. Párizsi gavallér s cigány mellett búsuló vidéki ma­gyar, szkeptikus és pozitivista, aki a nazarénus vallásért lelkesedik, előkelő, régi nemes család ivadéka, aki nem lesz se főispán, se versenyistálló-tulajdonos, hanem író, a kül­földi és magyar arisztokrata körök szívesen látott vendége s parasztjainak barátja (...); műveltsége európai, szíve fana­tikusan magyar, élete felét külföldön tölti, de minden gon­dolata, törekvése, becsvágya haza vonja"­ - így rajzolja meg 1918-ban Szinnyei Ferenc írónk arcképét. Születése kivételes társadalmi helyzetet juttatott neki: a neczpáli Justh család ősi Turóc megyei família, eredetüket a XII. századig vezetik vissza. 1451-ben kapták a nemessé­get s adományul Végles várát a zólyomi őserdőben. Később Turóc alispánjai és főispánjai voltak. Az egyik Justh anyai ágon alföldi birtokra került, többek közt Szenttornyára, ott született Zsigmond is, aki a vagyonos család sarjaként kitűnő nevelésben részesült. Iskoláit nemcsak Pesten vé­gezhette, hanem külföldi iskolákban: Kielben, Zürichben és Párizsban is tanulhatott. A család politikusnak szánta, de a zeneművészi és írói pálya már ekkor kedvesebb neki, mint a jog és a nemzetgazdaság. Akinek a sors minden anyagi lehetőséget felkínált, annak épp az egészség nem adatott meg: huszonkét éves korától hordozza magában a végzetes betegséget, a tüdőbajt. Utazási szenvedély és a gyógyulás vágya hajtja egzotikus déli és keleti kalandokra; a nyarak kivételével az év legnagyobb részét Szicíliában, Egyiptomban, Török-, Görög- és Spanyolországban, Ma­rokkóban, Tuniszban, Algériában tölti, sőt eljut Indiába is. Érzi, sietnie kell (már csak kilenc éve van, a kór harmincegy évesen el is ragadja). Útjain a kozmopolita társaság elegáns életét éli, s telegramstílben feljegyzett megfigyeléseit, ta­pasztalatait írja le egyre fokozódó munkakedvvel. Párizs - ahová évente elzarándokol - valósággal második otthoná­vá válik, bejáratos a legelőkelőbb művészkörökbe: megfor­dul comtesse Diane híres szalonjában, Sarah Bernhardtnál, 20 Taine-nél. Párizsi naplójában igazi „szalon-analistaként" számol be a társasági élet apró részleteiről is. Márai Sándor dandynek nevezi Justhcot, több mint divatfit értve a szón, társadalomalakító szándékát is hangsúlyozza. „Dandy, te­hát élete pokol: két szunnyadás között reggeltől reggelig fogadásokra, villásreggelikre, teákra, ebédekre és bálokra lohol. Mindezt undorral cselekszi, de az olvasó néha kétel­kedik, miért nem mondja le a fogadásokat, ha ennyire terhesek?" Mert „ez a dandy titokban kissé az is, akit legjobban megvet: sznob"2. Halász Gábor is a magyar sznobok rokonszenves ősének mondja szerzőnket, „akinél nem divat kérdése az érdeklő­dés, hanem belső kényszer és kielégítetlenség, folytonos láz és önművelés, élvezet és kötelesség egyszerre."3 Ezek­ :Justh Zsigmond. -literary gentleman vagy dandy? bőr az összejövetelekből merítve és Széchenyire emlékezve alapítja meg a Debating Societyt: a heti vitakörökön arisz­tokrata ifjak (a Csáky-, Vay-, Teleki-, Szapáry-, Andrássy-, Zichy-, Széchenyi-, Mailáth-, Keglevich-famíliából) cserél­hetnek eszmét politikai, szociális, irodalmi kérdésekről. E világfi a nyarakat azonban rendszerint szeretett falu­jában, a Békés megyei Szabad­ Szenttornyán tölti a szép park közepén álló, szerény küllemű verandás házában, melynek belseje sokat utazott, művészlelkű gazdára vall: „byzanci stílű dolgozószoba, indiai ebédlő, a szalon tele festményekkel, a verandán egyiptomi ritkaságok"4. Justh­­tal egy asztalnál nemcsak úri vendégek ülnek, hanem gyakran parasztemberek és takaros menyecskék is, akik már jobbágyi kötelességük alól felszabadított bérlői földes­uruknak. A rajongó visszaemlékezők szerint az úr a falu­ban születő gyermekek jó részének keresztapaságát is vál­lalta, és bár a keresztelőn ritkán jelent meg, a szokásos tíz forint ajándékot mindig elküldte a szülőknek. Ha kocsijá­val hazaérkezett, a gyerekek rögtön körülfogták az adako­zót, aki cukorravaló tízkrajcárosokat osztogatott nekik. Va­sárnaponként bált rendezett, de a legnagyobb mulatság a színház volt. A Pestről leránduló kritikusok elragadtatással írtak a parasztokból szervezett színtársulatról, mely Plau­tus, Shakespeare, Moliere műveit vagy éppen Justh egy­­egy népies színművét játszotta meglepő eredetiséggel. A kertben két színház is állt: az egyik fából, a római házak átriumának mintájára, oszlopokkal, a másik még fénye­sebb: valóságos amfiteátrum, fedetlen, kör alakú nyári színház, az első magyar szabadtéri színpad, melynek dísz­leteit szintén parasztemberek festették. írónk könyvtárat alapított, könyveit osztogatta a falusiaknak, jelmezeket ho­zatott a fővárosból, de - ismerve nyomorukat - nemcsak munkával és szellemi javakkal látta el őket, hanem alkal­milag pénzt is adott a főbb szereplőknek. Tolsztojhoz, Tur­­genyevhez hasonlóan tudatos programja volt a nép szel­lemi színvonalának felemelése, a nép tanítójának érezte magát, parasztjai pedig tanítómesterüknek vallották őt. Faluját a végtelen Oroszország szellemi kivonatának érez­te, parasztjaiban egyszersmind az ősi görögség életfilozó­fiájának őrzőit látva. Figyelme a magyarországi naplóban a 80-as évek végén még a főváros szalonéletére összponto­sított, a Műpártoló Kör alapítása kötötte le, 1890-től kezdve azonban egyre határozottabban foglalkozott a magyar nép kulturális helyzetével. Életére, érdeklődésére jellemzően három világot ismert jól, így művei is ezt a miliőt rajzolják: a művészvilágot, az alföldi parasztokat és az arisztokráciát. Írói pályája 1885- ben indult, a Szemlében párizsi leveleit publikálja, 1886-tól

Next