Lyukasóra, 2003 (12. évfolyam, 1-12. szám)

2003-08-01 / 8. szám

- Fiatalon jöttél át Magyarországra? - Amikor idekerültem, szerencsétlen színésznövendék, szörnyű akcentussal beszéltem magyarul. Megérkeztem Ma­gyarországra, új életet kezdtem. Se ba­rát, se tanár, se rokon, senkim nem volt. A férjemmel még Moszkvában ismer­kedtünk meg. Úgy éreztem, nem tudom kikerülni a sorsomat, nekem ide kell jön­nöm. Kiskoromban apám mindig azt mondta, hogy majd elviszlek Magyaror­szágra, az csodálatos ország, gyönyörű a fővárosa, Budapest. Mindig csak be­szélt róla, és nekünk ez olyan volt, mint egy játék. Hiszen ott volt a vasfüggöny, hogyan lehetséges azon túljutni? Ami­kor először jöttem át, 1972-ben, úgy éreztem, hazaérkeztem. Annyira ben­nem élt, hogy ez az ország maga a csoda, gyönyörű, hogy még a legnehezebb időkben is csak itt tudtam elképzelni az életemet. Lett volna lehetőségem elmen­ni bárhová, akár Svédországba, Ameri­kába, Kanadába vagy Németországba, de úgy éreztem, itt vagyok itthon. Bár­hová megyek most is, pár nap után már haza akarok jönni. - Hogyan sikerült áttelepülnöd? - Még Moszkvában mentem férjhez, hazajöttem a szerelmem után. Mint anyám ment apám után. - Mikor voltál először szerelmes? - Kislányként az unokatestvérembe. Ritkán láttam őt, és mindig nagyon meg­örültem neki. Két kisgyerek... Egyszer azt mondtam neki, hogy „nem szeret­lek". Megvert. Fiatal lány koromban Ungváron, a zeneművészeti főiskolán volt egy komoly szerelmem, de tudtam, hogy nem maradok Kárpátalján, én szí­nésznő leszek. Kisgyerekkoromban ne­künk színház volt a kertünkben, színpa­dunk volt, s mint más papás-mamást játszott, mi jegyeket árultunk, felvontuk a függönyt, énekeltünk, táncoltunk, mindig a művészetben éltünk. Aztán, ahogy nőttem, úgy mentem a zenemű­vészeti, majd a színművészeti akadémi­ára, Moszkvába, a diplomám megszer­zése után pedig Magyarországra jöttem, hogy itt színésznő legyek. Az első fér­jemtől, akivel Moszkvában ismerked­tem meg, el is váltam, mert nem hitt bennem. Szerettem és otthagytam, mert nem lehet élni valaki mellett, aki nem hisz benned. Azóta a második férjemmel élek. Magyarországon „különleges hall­gatónak" vettek fel a Színművészeti Fő­iskolára. Főleg Montágh Imréhez jártam sokat és Raskó Magda énektanárnőhöz. Aztán Reményi Józsefhez, aki a Színmű­vészeim zenét tanított. Minden nagy szí­nészt kísért, köztük Karádyt is. Ebben az időszakban egyetlen tanítványa voltam. Ő vezetett rá arra, hogy higgyek önma­gamban. Észrevette, hogy boldogtalan vagyok, nincs önbizalmam, gyűlölköd­tem, ha megbántottak, s rögtön azon gondolkodtam, hogyan adjam vissza a sértést. Sajnáltam magamat, minden rossz megvolt bennem, mert nem vol­tam boldog. Nem elégített ki a színház. Nagyon nehéz volt a beszédem miatt. Most is van még akcentusom, de ha ki­megyek a színpadra, megszűnik. Ezt a csodát a Jóistentől kaptam. A magyar nyelv annyira más, mint az orosz. Gye­rekkoromban én két nyelvet beszéltem. Mikor kicsi voltam, nem is tudtam, hogy ez két nyelv, odahaza minden átmenet nélkül váltottunk. Nagyanyám, apám soha nem tudott megtanulni oroszul, csak erős akcentus­sal. Anyám nagyon nehezen tanult meg magyarul. A családot kíséri ez az akcen­tus. Amikor Magyarországon találkoz­tam ezekkel az emberekkel, és önállóan éltem, akkor kezdtem saját utat járni. Reményi József segített megtalálni ön­magamat, akire mint példaképre emlék­szem vissza. Sanzont tanított. Ő szaba­dított fel. Én már nem mertem beszélni rendezőkkel, nem mertem beszélni em­berekkel, a színpadra stresszel léptem ki. Reményi tanár úrnak köszönhetem a sanzonestemet, a „kalap szerepet": ahány kalap, annyi nőt játszottam. Fel­szabadított. Ledobtam a súlyzókat a vál­­lamról, a fejemről, az agyamról, meg­szűntek a gátlásaim, lemartam magam­ról a sötétséget, kinyílt az arcom. És ak­kor kezdtem hinni magamban. Egymás után jöttek az estek, költészet, zene, rá­jöttem, hogy tudok zenét szerezni, ver­seket zenésítettem meg. Játszottam. Minden költő valahol táltos, megjósolja a jövőt. Megtanultam gitározni, hogy senkitől ne függjön a fellépésem, most elkezdtem zongorázni is. - Sok barátod van? - Sok ismerősöm van. Van egy barát­nőm, akivel ideérkeztem idején ismer­kedtem meg. A barátságunk azóta tart. Jóban-rosszban együtt vagyunk. Annak idején nagyon vágytam barátokra, de nem akadtak utamba. Most, amikor rá­jöttem, hogy ha nagyon akarsz valamit, nem kapod meg, és ezt elfogadtam, most sok barátom van. Nem kell a dolgokat sürgetni. Magától jön feléd a szerencse, ha jó úton jársz. Felém jöttek az emberek, a feladatok. Szeretem az embereket, sze­retem az életet, amibe beleszülettem, ami körülvesz. Apámnak köszönhetem, hogy rájöttem, mi az utam, mi a felad­atom. Azzal, amit teszek, a magyarsá­got, a magyar lelkeket erősítem. Ezt az utat nekem végig kell járnom. Többek között Pilinszky-, Gyurkovics-, Tollas Tibor-verseket zenésítettem meg. Úgy gondolom, hogy a vers szárnya a zene. Amit a költő leír, én magamban megint megszenvedem, és elrepül a vers. Ma ritkán olvasnak költészetet az emberek, mert nincs rá energiájuk, sietnek, türel­metlenek megérteni. Mert a vers érze­lem. Idő kell hozzá, hogy leülj és belemé­lyedj, hogy megértsd. Ha találkozik a vers meg a dal, elénekelve érthető, meg­kapó. Sokan jöttek előadások után hoz­zám, hogy ki ez a költő, hol találhatóak a versei. Nemrég készült el egy CD-m Magyar Feltámadás címmel, apám emlékére, aki soha nem volt olyan fontos nekem, mint most, amikor feléje fordultam. Gyerek­koromban ott volt. Kicsit hűtlen lettem a versekhez. Iz­gatnak az ún. „irredenta" dalok. Ezeket valamikor, még otthon olvastam elő­ször, kis könyvecskékben a hazáról, a magyarságról, a zászlóról. Apám bele­halt a rendszerbe. De nemcsak ő, hanem barátai is. Akkor még meghaltak a hazá­ért. Ma nagyítóval találni egy-egy em­bert, aki így gondolkodik. Azért - hála Istennek - ismerek néhányat közülük. Hol van az a belső szeretet, ami erőt ad az embernek, ha hiszel a hazában, a zászlóban, hiszel a szüleidben? Amikor az ember gyűlölködik, nem látja, csak a rosszat. Akkor úgy érzi, hogy az egész világ ellene van. - Hogyan látod a mai fiatalok helyzetét? - Nagyon féltem őket. Most verik szét a családokat, a legapróbb társadalmi sej­tet, ami egy népet fönntart. Mi történik a világban? Ma akad, aki lelkiismeret­­furdalás nélkül amellett érvelhet, hogy kábítószert fogyasztani nem káros. Rá­beszéli a fiatalokat, hogy éljenek vele. Felemelkedés csak úgy lehet ebből a helyzetből, ha megerősödünk a magunk hitében, és tudunk bátran ellenállni a kísértéseknek. Ha megerősödik a hitünk a nemzetben. A család a másik fontos pillére a fiatalságnak. Nem érzi a fontos­ságát, mert a kor nem érezteti vele. Ha szétzilált a család, ha nincs szeretet, ak­kor a fiatal ember is rideg marad, keserű és magányos. Pótlást keres az üzleti szinten produkált média­ mérgekben, az Anettka Space Projectben, a Való Világ-ffiHM- ban, a Big Brotherben. Sokan nem olvas­,——■ nak. Nincs is igényük rá. Aggasztó. De másfelől most látszik, hogy van polgári 1­­J Magyarország, és vannak fiatalok - so­kan -, akik felébredtek, olvasnak, és nemzetük, a családjuk felé fordultak. Kutatják a történelmünket, a gyökerei­ket, az ősi hitüket. - Esetleg egy mély társkapcsolat segíthet ezen a skizofrén helyzeten? - A családban kezdődik minden. A legfontosabb előre menni, tanulni, dip­lomázni, nyelveket beszélni, otthon len­ni a világban, a hazában. Annak a nép­nek, annak az egyednek, akinek nincs múltja, nem is lesz jövője. És érzem, hogy itt Magyarországon már nagyon régen voltak lelkileg úgy együtt az em-

Next