Magyarország az első világháborúban - Lexikon A–Zs

R

Frinz szds. (6), Kasza Sándor őrm. (6), Kari Nikitsch szds. (6), Franz Peter fhdgy. (6), Josef Parer tart. fhdgy. (6+1), Roman Schmidt fhdgy. (6), Rudolf Weber fhdgy. (6), Julius Busa őrm. (5), Hefty Frigyes alti. (5+4), Julius Kowalczik alti. (5), Franz Lahner őrm. (5), Friedrich Lang fhdgy. (5), Johann Lasi törm. (5), Macourek (Makláry) Béla tart. fhdgy. (5), Kurt Nachod tart. fhdgy. (5), Augustin Novák őrm. (5+1), Kari Patzelt fhdgy. (5), Alois Rodlauer tart. hdgy. (5), Szepessy-Sokol Rudolf fhdgy. (5), Kari Teichmann őrm. (5), Kari Urban alti. (5), Franz Wognar alti. (5). További 23 osztrák-magyar pilóta ért el 1­­4 légi győzelmet az 1. vh. idején. •­WL. 1281. Repülőbázis (I.): harci légjáró gépek telephelye az OMM területén. Elsősorban Bécs környékén fejlődtek ki. Fischamendben, a léghajóállomás csarnokaiban kapott helyet a -a repülőgépgyár­tást irányító Repülőarzenál (Fliegerarsenal, Flars.­ Az Aspern rep.terén működő Repülő Kísérleti Állomáson (pk­a 1914-től -mPetróczy István rep. szds., 1918-ban ezds.) nagy hangársor épült a rg­ek összehasonlító kiválasztásának céljára. Bécs­újhelyen 1912-től az I. vh. végéig működött a Repülő Tiszti Iskola (Flieger Offiziere Schule, FLOSCH), ahol egymást követő százas csopor­tokban képezték ki két hónap alatt a megfigyelő tizeket, ill. legs. állományból a pilótákat.­­ 1915-től a háb. végéig 22 pilótakiképző pótszázad (Flieger Erzatz Kompanie, Fleke működött: 1. Újvidék majd Aspern, 2. Bécsújhely majd Campo­formio (vad. iskola), 3. Graz-Thalerhof, 4. Szom­bathely, 5. Szeged, 6. Wiener Neustadt, 7. Pán­dorfalu-Királyhida, 8. Klagenfurt, 9. Bécsújhely majd Arad, 10. Krakkó, 11. Mostar majd Eger, 12. Szarajevó majd Klagenfurt, 13. Lugos, 14. Arad majd Kraljovac, 15. Arad, 16. Pilsen, 17. Kassa majd Przemysl, 18. Eger majd Kolozsvár-Szamosfal­va, 19. Campoformio, 20. Neumarkt, 21. Villach-Seebach, 22. Strasshof­ - Mo­on a legnagyobb pilótakiképző bázis Újvidéken, majd Szombathelyen alakult ki. Mo-on ~nak számítot­tak a rg.gyárak mellett kialakult rep­terek és át­vételi hivatalok is: Albertfalva, Aszód, 1917-től Mátyásföld, amely fokozatosan a központi ~sá vált Bp-en. (A háb. alatti fontosabb ~ok. -mrepülő­hadműveletek [n.]. —­Casarsa, -m Feltre és Levico, -m Navole, -m Peregine, -m Prosecco) • WL. 1282. Repülőbázis (II.): harci légjáró gépek telephelye a -m Központi Hatalmak területén. No-ban a légi csapatok kettős (-m repülők hadszervezete [II.] és -m léghajós csapat) tagozódásának megfelelően alakultak ki a ~ok. Fontosabb ~ok voltak a rep. csapatoknál Berlin-Johannistahl, Köln, Königs­berg, Lipcse, München, Rostok, Stuttgart stb.; a léghajózásnál Berlin-Staaken és Fridrichshafen. A repülők kiképzése 15, a léghajósoké 20 ~on történt. To. és Bg. területén főként a n. rep. erők építettek ki ~okat. (A háb. alatti fontosabb ~ok: -yrepülő-hadműveletek [n.]) • WL. 1283. Repülőbázis (III.): harci légjáró gépek telephe­lye az­­»/mnfa«f-hatalmak területén. Fr. 19 szá­razföldi rep.osztagát 3 csoportra osztva irányítot­ták Versailles, Rheims és Lyon központtal. A 2 tengeri rep.osztagot Villeneuve és Fresne, a 4 gyarmati rep.osztagot az É-Afrika­­ság irányítot­ta. A központi kísérleti állomás Toulonban mű­ködött.­­ NBr. központi rep.iskolát és állami rg. gyárat tartott fenn. Rep. csapata tengerész és kat. rep.csoportból állt. A szárazföldi hos. London-Croydon központtal 8 rep.tér felett rendelkezett, míg kiképzésre Angliában 13, Skóciában és Ír­országban 10, Egyiptomban és Indiában 1-1 rep. osztagot állítottak fel.­­ Or-nak külön kiképző, léggömb-, rep.- és léghajós csapata volt. A légi csapatok 8 táb. és 8 vár-léghajósosztagra, amint 9 rep.szd-ra tagozódtak.­­ Ol-nak külön légha­jós-, rep.- és kísérleti csoportja volt. Itáliában 6, Tripoliszban 4 -t létesítettek, továbbá kialakítot­tak az Adria-parton 1, a Földközi-tenger partján 2 rep.kikötőt. (A háb. alatti fontosabb ~ok. -mre­pülő-hadműveletek [n.].) • WL, 1284. Repülőcsapat eredményei és veszteségei: az osztrák-magyar -mrepülők hadszervezete (1.) számszerű adatai az I. vh. idején. A háb. egész időszakára pontos kimutatás nem ismeretes.­­ 1. Az ot­m. szárazföldi repülőcsapatok (Heeres­flieger) kötelékéban az összeomlást közvetlenül megelőzően (1918.okt.10-én) a­­»hadműveleti területen 54 vegyes, 20 vad. és 5 neh.domb.rep. szd., ill. 268 vízi ág. volt. Állományába 967 tt., 1854 alit. és legs. rep. személyzet, továbbá 1000 tart. ti. és 38.000 kat. földi személyzet tartozott. A léggömbös csapatot a háb. végén 274 ti., 11 altt. és és legs. rep. személyzet, továbbá 48 ti. és 568

Next