Acta Hungarica 6. (1995)

IRODALOMTUDOMÁNY - Görömbei András: A kárpátaljai magyar irodalom fő sajátosságai

Éppígy hiányoztak hosszú évtizedeken keresztül a legelemibb intézményi keretek is. A művészetnek létfeltétele az autonómia, a teljes szabadság. A kárpátaljai magyar irodalom kibontakozását egészen a rendszerváltoztatásig az elemi szabadság hiánya feltűnően gátolta. Ez az alig több mint másfélszáz­ezernyi magyar kisebb közösség annál, hogy ne tudta volna mindenki, mit követtek el 1944 novemberében az itteni magyarsággal, hiszen a kétszázezernyi kisebbségből húszezren estek áldozatul. Szűkebb közösség annál is, hogy ne érzékelte volna mindenki az elemi emberi jogok hiányát... Minderről azonban évtizedeken keresztül szólni sem lehetett Kárpátalján. A szovjet diktatúra csak olyan irodalmat engedélyezett, amelyik meg sem kísérelte a valóságos tények művészi számbavételét. Balla László működése épp ezért fölöttébb ellentmondásos. Érdeme a kárpátaljai magyar irodalom elemi intézményi formáinak kialakítása, egyáltalán ennek az irodalomnak az elindítása, de súlyos vétsége, hogy a pártirányítás elvtelen végrehajtójaként működött, s így gátolta is azt, amit segítenie kellett volna. Neki körülbelül annyi könyve jelent meg, mint az összes többi kárpátaljai magyar írónak együttvéve, munkássága azonban elsőrendűen mennyiségi, nem pedig minőségi tényezője a kárpátaljai magyar irodalomnak. Ami érték született a kárpátaljai magyar irodalomban, az hosszú időn keresztül éppen az általa a hivatalosság rangján képviselt parancsok, utasítások ellenére jött létre. Könyveinek számát pedig úgy is kell néznünk, hogy hatalmi pozíciója folytán többnyire ő töltötte ki a kárpátaljai magyar irodalom számára engedélyezzen évi egy-két könyvnyi keretet. Az irodalom legbensőbb hivatása az, hogy a maga teremtett világával kifejezze az egyén és a közösség közérzetét, világlátását, világérzékelését. A jelentős műben az alkotó személyiség a maga teljes habitusával, érzéseivel, ismereteivel koncentráltan benne van. A művészi érték nagyon összetett. Sokféle érték-elem szintézise, de ezek között az őszinteség, a témával szembeni teljes nyitottság és szabadság erkölcsi kötelességként, a hitelesség kritériumaként szerepel. A kárpátaljai magyar irodalom rendszerváltoztatás előtti periódusában ebből a szempontból sajátos tudathasadásos kettősség figyelhető meg. Az az irodalom, amelyet a hatalom engedélyezett, a kötelező optimizmust hirdette. Az alaphangot Balla László adta meg Zengj hangosabban! című verseskötetével... Prózai művei is többnyire egy-egy szovjet kampányhoz köthetők tematikailag és hangvételben egyaránt. Jellemző, hogy amíg ez a dogmatikus szemlélet uralkodott, a kárpátaljai magyar irodalom reprezentatívnak szánt antológiáinak a megjelenését mindig a Szovjetunió valamely kerek évfordulója tette lehetővé, s az is kórkép értékű, hogy ezek az antológiák címükkel és hangvételükkel egyaránt a problémátlan optimizmust sugározták: A várakozás legszebb reggelén (1972), Szivárványszínben (1977), Lendület (1982), Sugaras utakon (1985). Éppennyire jellemző és leleplező ugyanakkor, hogy amint a történelem félresöpörte az elvtelen szolgalelkűség kötelező optimizmusát, a kárpátaljai magyar irodalmat legteljesebben bemutató antológiának Vergődő széll (1990) lett a címe, s ezt a címválasztást telitalálatnak minősítette a kritika, hiszen a kárpátaljai magyar irodalom történetének első négy és fél évtizedét valóban ez a minősítés illeti meg igazán. A hosszan élő dogmatikus szemléletnek a kötelező ünnepi hangvétel mellett a másik kártékony vonása a hagyományszemlélet beszűkítése volt. A kisebbségi irodalmaknak a nemzeti irodalmon belüli egyenlő esélyét éppen az biztosítja, hogy a nemzeti kultúra egészéből vehetnek ösztönzéseket a múltat és a jelent illetően egyaránt. Ehelyett a “szovjet magyarok” fogalmát­ ­ Vergődő szél. A kárpátaljai magyar irodalom antológiája 1953-1988. Összeállította, a szövegeket gondozta, a jegyzeteket és az utószót írta M. Takács Lajos. Magvető, 1990. 607­­.

Next