Vasi Szemle 1973 (27. évfolyam, 1-4. szám)

1973 / 4. szám - HAGYOMÁNYOK - Fekete Sándor: Petőfi ifjúsága - mai szemmel

líráig, a Világosságot­ és Az apostol szintjéig, vagy iá prózáig, a nagyszerű úti leveleikig, a publicisztikai cikkekig, az 1848-as naplóig. Ahol sikerült őszinte vitahangulatot teremteni, ott rendszerint felléptek azok is, akik a­­költőt esztétikailag vagy esz­meileg elavultnak, túlhaladottnak, kor­szerűtlennek ítélik. Igaz tehát —­­szinte statisztikailag is -, hogy mindennek ellenére a fiatalok Pe­tőfit ismerik és szeretik a legtöbben. De az is igaz, hogy öncsalás volna nem látni, milyen nagy még a­­tájékozatlanság és az értetlenség, néhol még az ellenszenv is. Erről beszélgetve igen sok becsületes és jószándékú tanár panaszkodott vitáin­kon, hogy nem találja meg Petőfi kor­szerű tanításának módjait, kudarcnak érzi a Petőfi-órákat és így tovább. Biztos, hogy sok függ tőlük. De túl nagy felelős­séget vállalnak magukra. Ha ma, kivált az ifjúság egy részében és jé vált értelmi­ségi ifjúsági körökben közönyt tapaszta­lunk a múlttal szemben, akkor e jelenség érdemi okát mindenekelőtt a társadalom változásaiban kell keresnünk: az élet­formák teljes átalakulása ingatta meg a szoborrá merevedett nagyságok talap­zatát. Egy békés, konszolidált, refor­mokra, módszeres építőmunkára beren­dezkedett korban természetszerűen válik problematikussá különösen a forradalmi hagyomány. Számítsuk még mindehhez a modern művészet új ízléseket kifejező, új látás­módokat bevezető hatását, s akkor sem­miképpen sem fogjuk iskolai-tanítási kér­déssé egyszerűsíteni Petőfi utóéletének fenti problémáit. Némi paradoxonnal még azt is mond­hatnánk, hogy maga Petőfi is okozója annak, hogy olykor fitymálva ítélnek róla. Az ő költői forradalma ugyanis olyan diadalt aratott, hogy épp ez a győ­zelem bizonyos értelemben ellene fordul. Gondoljuk csak meg: az egyszerűség, a közérthetőség, a népiség akkor oly for­radalmi és meghökkentő programja Aranynál, Jókainál, majd Mikszáthnál kiteljesedett, és egy nagy korszakra ural­kodó irányzattá vált. Megteremtette a maga epigonjait is, a Petőfi-társaság szel­lemében működő álpetőfik seregét. A Petőfi szellemét elposványosító epigoniz­­mussal szemben Adyék nemzedéke már egy bonyolultabb, áttételesebb költészet nevében indított harcot, s a Petőfi-féle egyszerűség hívei közül többé senki sem tudta azt a művészi magaslatot elérni, mint ő. Nem lehet tehát csupán némely ifjak értetlenségét vagy komolytalanságát hi­báztatni akkor, ha azt tapasztaljuk, hogy Petőfire legyintő fiatalokkal találkozunk. Sokkal összetettebb okokról, társadalmi, irodalomtörténeti korszakváltások prob­lémáiról is szó van. Maga az irodalomtudomány, a Petőfi­­filológia is hozzájárult az­­ifjúság egy ré­szénél tapasztalható fölényes ítélkezé­sekhez: hosszú időn át túlságosan is egy­síkú Petőfit állítottak a fiatalok elé pél­daképül. Túl tökéletes is volt ez a példa, már-már a követhetetlenségig tökéletes. Hogy maga a költő is volt kamasz és ifjú ember, hogy nem egyik napról a má­sikra lett világirodalmi óriás, ez a leg­természetesebb tény elsikkadt sok ábrá­zolásban. Hadd utaljak például­­a kamasz Pe­tőfi ostffyasszonyfai döntésére. Még a legújabb tudomány különben igen érde­mes képviselője, Dienes András is erőnek erejével azt akarta bizonygatni, hogy a tizenhat évesen katonának álló Petőfit csak az anyagi kényszer hajtotta a mo­narchia hadseregébe, a katonai dicsőség­vágy nem kísértette, már öntudatosan gyűlölte ezt a hadsereget és így tovább. Forrásaink egyáltalán nem erősítik meg ezt az értékelést, ellenkezőleg, azt a kü­lönben teljesen magától értetődő követ­keztetést valószínűsítik, hogy a kamasz Petőfi még nem volt tisztában a hadsereg jellegével, épp tapasztalatai következté­ben fogja majd meggyűlölni az osztrák uniformist, hogy igenis kísértette a ka­tonai dicsőségvágy. De idézhetnénk a költő ifjúságának

Next