Mályusz Elemér: Iratok a türelmi rendelet történetéhez - A magyar protestantizmus történetének forrásai (Budapest, 1940)

Első rész: A régi rendszer

36 A RÉGI RENDSZER. A XVIII. században ennek az újabb fordulatnak termé­szetesen még előjelei sem tűntek fel. Akkor az volt a meg­szokott — az előző század hagyományainak megfelelően, — hogy az ifjabb nemzedék tagjai közül legalább egy apjának nyom­dokába lépjen. Ilyesféle láncszerű kapcsolat számtalan eset­ben létesült, bizonyára többször is, mint ahányszor az utólag megállapítható. Ma ugyanis a távolálló csak ott veszi észre az összefüggést, ahol a bibliográfia írókat tart számon és élet­rajzi adatokat jegyez fel, mint a Paksi családnál, amelynek minden tagja nyomtatott könyv címlapján is megörökítette nevét. Ha tehát egy családban nem mindegyik generáció kép­viselője kereste fel a nyomdát egy-egy munkájának megjelen­tetése végett, vagy ha a család eleve szerényebb ambíciójú volt, ott ma már nem szembetűnő a foglalkozásmód állandó­sulása. Mégis egy-egy adat kétségtelen bizonyságot szolgáltat a hivatásnak láncszerű öröklésére. Ilyen a győri reformátusok 1756-i ígérete és kötelezettség vállalása, hogy Komáromi Pál szemerei prédikátornak nemcsak fizetnek évente száz forintot, amiért nem hagyta el a gyülekezetét, hanem gondoskodnak apjának, az ő egykori „hívséges lelki tanítójuknak“ özvegyé­ről is.29 Az apai hivatásnak ez az öröklése az érdekeltek és a távol állók előtt egyaránt magától értetődött. A papi családok árván maradt sarjai „az egyháznak tulajdon növendékei és fogadott fiai“­gyanánt számítódtak. A pápai zsinat "tehát e fel­fogásnak megfelelően rendelte el már 1630-ban az ottani isko­lára vonatkozólag, hogy a rektor az elhunyt lelkipásztorok fiait — éppen úgy, mint a szegényeket — ingyen tanítsa és „előmenetelükről mások előtt szorgalmasan gondoskodjék“.30 De a többi pap fiú szintén számíthatott arra, hogy apjuk érde­meit tekintetbe veszik s így iskoláztatásuk folyamán előnyben részesülnek még csak feltörekvő társaikkal szemben. A győri református egyház is, noha iskolájában az „öreg deákok“ szá­mát mindössze nyolcban állapította meg és 1735 elején szi­gorú utasításban hagyta meg, hogy semmiképpen se vegyenek közéjük újat, hanem az „exspectansok“ sorrend szerint, amint megüresedik egy hely, következzenek, mégis, néhány hónap múlva már számfelettinek beosztja e csoportba — mai szóval élve: az ösztöndíjasok közé — a „nagyérdemű“ esperes fiát.31 Ugyanígy abban is, hogy Szathmári Paksi Mihálynak öt fia sorra egymás után kijutott a németalföldi egyetemekre, a ma- 29 Adattár, II. k. 196­­1. 30 Thury E.: A dunántúli református egyházkerület története. Pápa, 1908. I. k. 257. 1. 31 Adattár, II. k. 194­­1.

Next