Eckhardt Sándor (szerk.): Úr és paraszt a magyar élet egységében (Budapest, 1941)

Keresztury Dezső: Az új magyar népiesség

népiességéhez. Petőfi, Arany a nép világának, költészeté­nek, nyelv-, ritmus- ember és világteremtő képzeletének íróit akarta felszabadítani, a realisták csak életének őket érdeklő részleteit tükröztették. Ha a romantikus lángelme Prometheusként az égből hozta a költészet lángját s úgy szeretett volna műveket teremteni, mint az Isten, Petőfi, s még inkább Arany, úgy akart alkotni, mint a nép. A rea­listák nem szándékoztak semmiből új világot teremteni: nem azonosultak sem a természettel, sem a néppel, leg­feljebb együtt éltek vele. Alkotásaikban a falusi élet alak­jait, hangulatát, színeit és mozdulatait találjuk meg, nem kibontakozó alkotó erőit. Képeik felszíne a kor szellemé­nek megfelelően derűs, idillikus, megelégedett. A felszín mélyén azonban — hiszen ezért voltak a valóság jó meg­figyelői — már az ő műveikben is érezhető a mélység egy­­egy örvénye. Ezek az örvények, a patriarchális magyar élet mind jobban elmérgesedő sebei, kezdenek felszakadni a magyar szociális realizmus íróinál. Ez a szociális realizmus az elődök hosszú sorára tekint­het ugyan vissza, egységes, a múlttal szervesen összekap­csolódó s utódokat nevelő mozgalmat a­zonban nem képes életre hívni. Hordozói egyelőre nem is tudnak olyan alko­tásokat felmutatni, amelyek felérnének például Eötvös művének, «A falu jegyzőjé»-nek magaslatáig. Egyesek, mint a nagy tehetségű, mély látású és igen nagy remé­nyekre jogosító Justh Zsigmond, túl korán elnémulnak, mások, mint a kitűnő szemű, de féktelen temperamen­­tumú Tolnai Lajos, elvadulnak s ezért nem tudnak meg­felelő eredményt elérni. De jelentősnek nem is annyira alkotásaik művészi értéke, mint sokkal inkább probléma­­látásuk újszerűsége s igazsága miatt tartjuk őket. ők az elsők, akik megint a nemzeti élet egészében keresik a nép, vagy konkrétebb, pontosabb megjelöléssel, a paraszt­ság szerepét. Életét nem tükröztetni akarják tehát, hanem

Next