Balogh Jenő - Edvi Illés - Károly Vargha Ferencz: A bűnvádi perrendtartás magyarázata - Kiegészítve az esküdtbíróságról s a bűvádi perrendtartás életbelépéséről szóló törvényekkel 2. (Budapest, 1909)

XVIII. fejezet: Főtárgyalás a törvényszék előtt

392 Bp. 308. §. kérdezés nem illik a javaslat rendszerébe. Míg az egész eljárás más elveken nem nyugszik, addig kötelezőleg a keresztkérdezés intézményét nézete szerint behozni nem lehet. A vitában még részt vettek Marquardsen, Herz, Volk, Wolffson, Klotz, Hanauer, Reichensperger, Bähr, Bocher, Miquel (a bizottság elnöke) és az eredmény az lett, hogy Gneist indítványát 17 szavazattal 8 ellenében elvetették (Hahn gyűjteményes munkája 837. a követ­kező lapok). A­mily erős visszahatást keltett a bizottságban a keresztkérdezés intéz­ményének kötelező behozása; olyannyira felkarolta a többség a kereszt­­kérdezésnek a kormányjavaslat által czélzott facultatív behozását, melyet a törvénybe fel is vett. A német birodalmi perrendtartás 238. §-a szerint az államügyészség és a védő egybehangzó kívánságára az általuk megneve­zett tanuknak és szakértőknek kihallgatását az elnök ezeknek átengedni tartozik és pedig úgy, hogy mindenik fél az általa megnevezett tanukat és szakértőket hallgatja ki első­sorban. Az elnöknek az ügy további felvilágo­sítása czéljából a kérdezés után is joga van kérdéseket tenni.­) Éppen nem lehet állítani, hogy a keresztkérdés intézményét Német­országban sűrűen vennék igénybe. Poroszországban — maga az igazságügyi bizottság jelentése elismeri, — soha sem alkalmazták az 1852-iki májusi törvény facultatív keresztkérdezését. Ennek oka azonban a német practicus jogászok véleménye szerint abban rejlik, hogy a keresztkérdezés alakalmaz­­hatása az államügyész és védő beleegyezésétől lévén függővé téve, az állam­­ügyész csak a legritkább esetben járul a főtárgyalást vezető elnök irányá­ban bizalmatlansági szavazat színével bíró keresztkérdezés iránti indít­ványhoz. Fontolóra vévén a kereszt­kérdezés mellett és ellen felhozható okokat és levonva az összehasonlító jogból meríthető tapasztalatokat, a törvény a kötelező keresztkérdezés rendszerét nem tette magáévá, mert e rendszernek (védő jelenléte hiányában) kivétel nélküli alakalmazása mellett sok esetben éppen a vádlott érdeke szenvedne. Az ügyvédek legnagyobb része, külö­nösen a vidéki vársokban, nem foglalkozik annyira a büntetőjoggal és gyakorlattal, hogy a keresztkérdezésnél egyenlő fegyverrel küzdhetne a közvádlóval. Ha pedig az elnöknek a keresztkérdezés befejezte után a hiányok pótlása végett még csaknem egészen új kihallgatást kellene tar­tani, úgy minden gyakorlati haszon nélkül igen elhúzódnék a tárgyalás. Főleg áll azonban az, a­minek Schwarze adott kifejezést, hogy a kereszt­kérdezés kötelező behozása csak oly perrendtartás keretébe illik, mely a tiszta vádrendszerre van alapítva. De ha el van fogadva, hogy a bizonyi­ 1) 238. §. Die Vernehmung der von der Staatsanwaltschaft und dem Angeklagten benanten Zeugen und Sachverständigen ist der Staatsanwalt­schaft und dem Vertheidiger auf deren übereinstimmenden Antrag von dem Vorsitzenden zu überlassen. Bei den vor der Staatsanwaltschaft be­nannten Zeugen und Sachverständigen hat diese, bei den von dem Ange­klagten benannten der Vertheidiger in erster Reihe das Recht zur Vei nehmung. Der Vorsitzende hat auch nach dieser Vernehmung die ihm zur wei­teren Aufklärung der Sache erforderlich scheinenden Fragen an die Zeugen und Sachverständigen zu richten.

Next