Kornis Gyula: Bevezetés a tudományos gondolkodásba - a tudomány fogalma és rendszere (Budapest, 1922)

I. A tudomány fogalma

iában ugyanazokra az ellenmondásokra bukkanunk, mint az idealizmusnál. Először is indokolatlan az az előföltevése, mintha csak a puszta érzetminőségeket okozhatná a magában való realitás, ellenben már ezekkel az érzetekkel kapcsolatos hely, kiterje­dés, alak, nagyság, időtartam és egymásután nem volna visz­­szavezethető objektív ingerekre, hanem csupán a tudat­formáló tevékenységeire. Azonban nyilvánvaló, hogy ezeket ugyanaz­zal a joggal tekinthetjük a külső világ ránk való hatásának, mint magukat az érzeteket; az utóbbiak sem objektívebbek ama­zoknál. Hogy valami előttem háromszögűnek vagy kör alakú­nak, 10 vagy 100 cm hosszúságúnak jelentkezik, az éppen úgy adva van számomra — egyéni hozzáadásom nélkül —, mint az, hogy vörös vagy kék, kemény vagy puha. Hogy a házat, melyben lakom, mindig éppen ezen a helyen találom s nem má­sutt, az éppúgy független tőlem, mint az, hogy fala sárgának vagy zöldnek tűnik fel előttem. Hogy ez a fazék víz ilyen heví­tés mellett éppen egy negyedórás időtartam alatt forr fel, az éppúgy nem az én elmém szubjektív ráadása, mint az, hogy hidegnek vagy melegnek érzem. Ha az érzéki minőségeket (színt, hangot, puhaságot, keménységet, meleget, hideget stb.) a magában való realitás határozza meg, ugyanilyen joggal gon­dolhatom ezt a tér- és időbeli viszonyokról is. Egyik éppúgy­­az eredeti valóság rám való hatásából ered, mint a másik. Továbbá: a tér- és időbeli mozzanatokra nézve is éppúgy fel kell vennünk a „magábanvaló“ és a „jelenség“ különbségét, akárcsak az érzéki tulajdonságoknál. Ha egy bot vízbe van mártva, töröttnek, esetleg hosszabbnak, vagy vízbe merült részén vastagabbnak látszik. Ezt mindnyájan csak látszatnak tartjuk a botnak „valóságos“ egyenes, ilyen és ilyen vastag stb. térbeli tuladonságaival szemben, melyek objektíve emek­­ben lemérhetők. A jelenségről szemléletes képem van, a való­ságos nagyságot, vastagságot stb. pedig em­ekben nem­ szem­léletesen gondolom. Ugyanez áll az időre is. Egy órányi idő­tartam, ha egy unalmas előadást hallgatunk, több óra hosszú­ságúnak tűnik fel, ellenben kellemes társalgás közben úgy re­pül el, mintha egy perc volna, de azért az órányi időtartamot objektíve mindkét esetben egyforma hosszúnak kell gondol­nom. A tér- és az időmozzanatok is tehát éppoly értelemben

Next