Kornis Gyula: A pszichológia és logika elemei - középiskolák számára (Budapest, 1911)

ELŐSZÓ. Azon alapelvek, melyek e könyv megírásában vezettek, a Magyar Paedagogia 1010. évfolyamában találhatók meg Filozófia a középiskolában címen. Itt kifejtettem, hogy a középiskolai filozó­fiai oktatás nem annyira a filozófiai propedeutikán, mint inkább az egyes tárgyak filozófiai szellemű tanításán múlik , továbbá, hogy a filozófiai propedeutika a maga jelentős fogalomrendszerező fel­adatát a puszta pszichológia és logika keretében egyáltalán meg nem oldhatja. Tervem is volt e könyvhöz függelékképen az etika és a szociológia alapfogalmait hozzácsatolni. De részint a tanítás­­tervi rendelkezés hiánya, részint azon körülmény miatt, hogy­ évi 75—80 órában a tanítástervtől megkövetelt pszichológia és logika kissé behatóbb s eredményes tárgyalása is alig lehetséges , tervem­től kénytelen voltam elállani. A könyv írása közben nem egy ponton éreztem a tudomá­nyos és didaktikai szempont összeütközését ; legtöbbször az utóbbi javára döntöttem (pl. a filozófiának épen nem részletező felosztá­sánál ; az érzelmeknek nem tiszta pszichológiai, hanem hagyomá­nyos alapon érzéki, értelmi, erkölcsi és esztétikai érzelmekre való osztályozásánál , az akaratszabadság kérdésének egyrészt tisztán pszichológiai, másrészt filozófiai szempontból való fölfogásánál stb.). Többször inkább nem teljes fogalmat adtam, csakhogy a szöveg könnyebbé, kevésbbé tömörré váljon. Mégis maradt néhány nehezebb fogalmazás, melynek megkönnyítése a fogalmak szaba­tosságának föláldozását vonta volna maga után. A pszichológiai rész a lelki életnek csupán empirikus rajza ; mellőztem tehát a lélek végső mivoltára vonatkozó elméletek tárgya­lását (a vallásoktatás befejező része úgyis foglalkozik vele) s meg­elégedtem a testi és lelki jelenségek teljes különbözőségének s egymásra való visszavezethetetlenségének kimutatásával s többszö­rös hangsúlyozásával ; a tudományok fölosztását is részben e kü­lönbözőségre alapítottam. A pszichológiába még több elemi, külön készülékekre alig szoruló kísérletet óhajtottam beolvasztani, de így a könyv túlsá­gosan megnövekedett volna. Ezért a középiskolai pszichológiai

Next