Toldy Ferenc: A magyar költészet története az ősidőktől Kisfaludy Sándorig (Budapest, 1867)

I. A magyar költészet Zrínyiig

másfelül e nemzetség címere egyszersmind az egész nemzeté gyanánt jelenik meg. Hogy a sólyom, vagy avúlt szóval turul, itt egyszersmind a bátorság, se­besség, tűz, erő, és, amennyiben e madárnem magas szikla­lakokat szeret, a felsőség jelképeként szerepel, érteni fogja az, ki a természethez még közelebb álló népek képzetmódját méltatja; de visszavezet őseink ázsiai honába is, hol, szinte Kézai szerint, a hegyek­ben kristályok találtatnak (azaz kristálytisztaságú s jéghideg vizek), hol tündér griffek fészkelnek, és a kerecset vagyis vadászsólyom fiadzik. *) Mely ragyogó, történetileg és természetileg szorosan egybefüggő, s egy keleti néphez illő mythos ez ! De hogy Álmos megjósoltatására visszatérjünk, tud arról a Képes Krónika is (mely ez egy helyen feltűnő rokonságot mutat a névtelen jegyzővel), részben ugyanazon kife­jezésekkel így írván : „Továbbá Előd, Ügyek fia, Scythiában (a Budai Krónika szerint: Magyarban) az Önedbeli (vezér) leányával fiat nemzet ki Almus­­nak neveztetik egy eseménytől, mert anyja, midőn terhes volt, egy madarat látott jőni sólyom képében, és hogy méhéből folyam eredne, s hogy nem a maga similitudinem avis habebat, quae hungarice turul dicitur, in capite cum corona. Istud enim banerium Huni usque tempora ducis Geiche, dum se regerent pro communi, in exercitu sem­per secum gestavere.“ (Endlicher kiad. 93. 1.) *) In montibus etenim deserti memorati crystallus inveni­tur, et grifo nidum parat, avesque Legerfalk, que hungarice kerecliet appellantur, procreare pullos dinoscuntur. (U. o. 88. !.)■

Next