Révész Imre: Társadalmi és politikai eszmék a magyar puritánizmusban (Értekezések a Filozófiai és Társadalmi Tudományok Köréből, 6/3., 1948)

56Nov TÁRSADALMI ÉS POLITIKAI ESZMÉK A MAGYAR PURITANIZMUSBAN (Akadémiai rendes tagsági székfoglaló.) A puritanizmus, mint történelmi fogalom — tehát nem mint egy bi­zonyos tisztes magánéleti és közéleti magatartás, ahogyan, tágabb és át­vitt értelemben, ma szokás emlegetni — máig kiható szellemtörténeti je­lenség. Közönségesen ismert, milyen rendkívüli szerepe volt az Északame­rikai Egyesült Államok politikai és társadalmi arculatának kiformálásá­ban, amire legutóbb Truman elnök mutatott rá nyomatékosan XII. Pius pápához 1947. augusztus 6-án írt levelében.­ Az is köztudomású, hogy ez a formáló hatás egyrészt a modern kapitalizmus gazdasági etikájának ki­alakításában érvényesült, annak abban a változatában, amely az angol világbirodalomból az északamerikai Unióba átterjedve, e két nagy angol­szász terület polgári-individualista kapitalizmusát bizonyos vonatkozásban még ma, a vallási motívumok régóta bekövetkezett elhalványodása és hát­térbe szorulása után is jellemzi és amelynek klasszikus képviselőjéül pél­dául Franklin Benjámint említhetjük.­ Másrészt azonban van a puritaniz­musnak a gazdasági vonaltól külön szemlélhető — bár azzal a legszorosab­ban egybekapcsolódó, sőt részben attól föltételezett — politikai és társa­dalmi hatása is, és én most ezzel igyekszem európa-amerikai, de főképen magyar vonatkozásban foglalkozni. Ez a hatás annak az államrendszernek, politikai gondolkozásnak és társadalmi közszellemnek kialakításában je­lentkezik, amelyet ma általánosságban nyugati vagy polgári demokráciá­nak szoktunk emlegetni. Hogy ez legelőször és máig legklasszikusabban­ ­ „Szentséges Atya, a mi nemzetünk keresztény nemzet... Nincs minden je­lentőség híján az, hogy a bátor úttörők, kik elhagyták Európát, hogy itt leteleped­jenek, gyarmatosítási kísérleteik kezdetén hitet tettek a keresztény vallás mellett és bőségesen gondoskodtak annak gyakorlásáról, valamint támogatásáról. Az első idők keresztény hittérítőinek történetei, kik minden veszélyt, megpróbáltatást, sőt még a halált is vállalták, hogy Jézus Krisztus üzenetét elvigyék az egyszerű bennszülöttek közé, még ma is megrázzák az emberek szívét.“ Közölve a Hazánk 1947. szeptember 5-i számában.­­ Idevonatkozólag alapvető kutatásokat tartalmaz, illetőleg fest tovább három standard munka: Troeltsch, Ernst, Die Soziallehren der christlichen Kirchen und Gruppen (1912), Weber, Max, Protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus (a Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie c. gyűjteményes kiadványban 1920-21, magyarul Vida Sándor fordításában Budapesten é. n., Ember és Természet 5. sz.) és Tawney R. H., Religion and the Rise of Capitalism 1926., német fordítása az 1937-i kiadás után „Religion und Frühkapitalismus“ címen, Bern 1946.

Next