Figyelő, 1871. január-december (1. évfolyam, 1-48. szám)

1871-01-16 / 3. szám

Megjelenik havonkint négyszer. Előfizetési hu :­ Egész évre .... 8 írt. Fél évre .................4 írt.­­ Évnegyedre .... 2 írt. É­V­­­I ÉVFOLYAM. FIGYELŐ Irodalmi és szépművészeti lap. Felelős szerkesztő: SZANA TAMÁS. Szerkesztő lakása : 5 Magyar­­ utca 37. szám, I. emelet.­­-Cso-Kiadó­ hivatal.­ Aigner L. könyvkeres-­­ kedésében, váci­ utca 18.­­ PEST, 1871. JANUÁR 16. 3. SZÁM. Tartalom: A nemzeti színház uj­ éve. Sz an­a Tamás. — A magyar irodalom ébredése 1849 után. P. Szathmáry Károly. — Liszt és a magyar nemzeti zeneművészet. Reményi Ede. — A bölcsészet tör­ténete. Torkos László. — Grillparzer. D. A. — Vasúti élmények. Gróf Sollogub. — Irodalom és művészet. A NEMZETI SZÍNHÁZ UJ­ ÉVE. A nemzeti színház sorsa, hosszas hányat­tatás után ul, és szeretjük hinni, kedvező for­dulatot vesz. Az igazgató-változások véget ér­tek s megszűnt ama némelyekre talán kellemes, de a művészet érdekeire nézve mindig felette káros állapot, mely az ideiglenesség elkerül­­hetlen kifolyása, következménye. A múlt évi zavarok leghívebb tükre : a színházi zsebkönyv előttünk fekszik, s a vékony füzetből úgy az új igazgató, mint a műbarátok sok tanulságot meríthetnek. Ha a pénztár állása biztos mérlege lehetne színházunk emelkedésének, úgy művészi ügyeink­nek a múlt évekhez képest, virágzó állapotban kellene államok. De ha végiglapoztuk a zseb­könyvet, úgy találjuk, hogy színházunk csak anyagilag emelkedett, mig a lefolyt év művé­szeti tekintetben igen is meddő volt. Nincs örvendetes pont, melynél megelégedéssel időz­hetnénk, s ha a Beethoven-ünnepélytől eltekin­tünk, egyetlen mozzanatot sem találunk, mely azt igazolná, hogy a vezérszerepre hivatott s oly bőkezűleg pártolt műintézet, a hazai szín­házak előtt bármiben is példát mutatott volna. Hazai drámaíróink a színháztól vajmi kevés buzdítást nyertek, egy-egy új eredeti dráma va­­lódi ritkaság volt, s a játékrend még azok elő­­adatásával is adós maradt, melyeket hónapok előtt hirdetett. Kit terhel ezért a felelősség az igazgatót, a szerzőket vagy a társulatot-e, nem akarjuk kutatni , legyen elég a szomorú való­ra hivatkoznunk. — Nem állottunk jobban a külföld jelesebb termékeit illetőleg sem. Az egyetlen magvasabb darab, Augier „Forestier Pál“-ja, három év után került színre, s előada­­tásával nemcsak az élelmes Molnár, de a vidék valamennyi jóravaló igazgatója megelőzte a nem­zeti színházat. A­mit ezenkívül láttunk — így Sardou ,,Hazá­­ja, „Fernande“­), s Manuel „Munkások“ című egyfelvonásos drámája — nagyon alatta áll ama mértéknek, melyet egy elsőrendű, vagy legalább e címet követelő mű­­­intézetnél használni kellene. A nemzeti színház álmosságát, mint elkerülhetlen okozat, a játék­­rend egyhangúsága követte. Egyik hét olyan volt, mint a másik; a színház elcsépelt darabjai egymás után következtek, s még örvendhet­tünk, ha a „Faust“ és „Hamlet“ gyakori ismét­lése által olyan a­milyen zeneélvezetben része­sültünk. Nem volt semmi élénkség, semmi vál­tozatosság. Mondják, hogy a nemzeti színháznak nem a játékrend tarkasága,hanem a jobb művek szabatos, példányszerű előadatása után kell törekednie. Helyeseljük e nézetet, de kérdjük: ren­­dített-e valamit a nemzeti színház e tekintetben, vagy vannak-e oly erői, melyek a játékrend lassúságát művészi előadással kárpótolhatnák ? Ha őszinték akarunk lenni, mind a két kérdésre nem­mel felelünk. Elővették Shakespeare ,,Co­­riolanu-ját , Göthe ,,Egmont“-ját s Moreto egyik örökbecsű vígjátékát, de nem mind a há­rom előadás a társulat gyöngéiről tanuskodott-e ? Az összjáték a hosszas, többszöri próbák kö­vetkeztében kielégítő volt, de látnunk kellett, hogy a színháznak nincs anyaszínész­nője, nincs színésze, ki jellemszerepek ábrázolására vállal­kozhatnék s nincs végül még oly fiatal nő­ tagja sem, ki a Klarchen-féle szerepekkel sikerrel meg­mérkőzhetnék. Ily viszonyok közt a példány­­szerű előadásokra hivatkozni, kissé nevetséges. A nemzeti színháznál úgy a drámai mint dalmű-társulatban jelentékeny hézagok vannak. Ezek pótlása elkerülhetlen szükséggé vált. Sajnos, hogy új szerződtetésekre még min­dig kevés kilátás mutatkozik. Némethy Ir­mát elbocsátotta az igazgatóság s Jókainé asz­­szony helyén még most is oly színésznővel kell megelégednünk, ki hamis pathoszával minden mivelt fület sért, s még a legjobb drámai elő­adások öszhangját is megzavarná. Bulyovsz­­ky Lilla nem részesült annyi előzékenységben

Next