Figyelő, 1871. január-december (1. évfolyam, 1-48. szám)

1871-11-08 / 42. szám

Megjelenik naponkint négyszer, minden hó i-, 8-, 16- és 24-ik napján.­­«»­Előfizetési díj : Egész évre .... 8 frt. Fél évre .................4 frt. Évnegyedre ... 2 frt. FIGYELŐ. Irodalmi és szépművészeti lap. Felelős szerkesztő: SZANA TAMÁS. Szerkesztő lakása: Magyar­ utca 37. szám, I. emelet. — Kiadó-h­ivatal: Aigner L. könyvkeres­­­­kedésében, v­a­c­­ - u­­­c­a 18. ÉVFOLYAM. PEST, 1871. NOVEMBER 8. 42. SZÁM. T­a­r­ta­lom: A nők jogai. K. T. K. — A magyar regevilág. F. Szath­­m­áry Károly. — Népköltészeti közlések. N­. Závodszky Károly. —­­ Lacsányi leveleiből. Lipp Vilmos —A sirató. Madách Imre. — Miss­­ Cook. (Beszély.) — Irodalom és művészet. A NŐK MAL (K. T. K.) A hét görög bölcsek egyike : Biasz volt az, ki a tengeri vihar alkalmával a habok által hányatott hajóban könyörgő rablókat arra kérte, hogy „ne imádkozzanak, mert meg­találja hallani a mennydörgő Jupiter, s miattok még a jóknak sem kedvez.“ Néha bizony még a leg­igazságosabb ügyet is elveszti a rosz prókátor. Ki vonná például kétségbe, hogy a nők jogai sok helyen és sok tekintetben korlátoltak, s azoknak kiszélesbítése mostanában egyik neve­zetes társadalmi kérdés, melynek még csak az ábécéjénél vagyunk, s némelyek ime a nők tel­jes egyenjogúsága mellett kardoskodnak, mások a nyilvános élet küzdteréről végkép le akarják őket szorítani. Vajmi kevésre megy azok száma, kik az arany közép után *) akarnának haladni, honnan már oly sok dicső, örök emlékezetű nő indult ki, több jót eszközölve az emberiség mi­veltségére, mint minden közhivatal. Az angol író, kitől ez érdekes közleményt átveszszük, erősen kikel azok ellen, kik a nők természetszerű hivatását lerombolni akarják, azt állítva, hogy­ a szavazó, bíráskodó, katonáskodó, prédikáló nő nem ér föl egy valódi házastárs kis ujjával sem, mert a férfi ilyen után vágyik, hogy terhei könnyítve, gondjai enyhítve, örömei édesen fűszerezve le­hessenek. Azon amerikai utópiában, mely után so­kan epedeznek, a nők szavazók, ügyvédek, kép­viselők és bírák. A szavazó helyekre rohannak, nem törődve semmit háztartásukkal. Elsajátít­ják a férfiak szenvedélyeit, midőn azokkal min­denben egyenjogúságra emelkednek, sőt épen ezért bűneikben is részt vesznek. Mint ügyvé­dek gyilkosokat védelmeznek, s az elválási ügyekben emelik föl szavukat. Nem tagadható,­­ hogy erkölcsi tisztaságukat itt is épen tarthat­­­­ják, de bizony még is oly hivatás ez, hol nem­­­­ két s leányainkat szerepelni nem óhajtjuk. Az­­ orvosnőkről alig kell szólanunk. A betegek ápo­lása s gondozása a gyöngéd női nem egyik legmagasztosabb hivatása. S ha­bár nehezen tudjuk összeegyeztetni a dolgok jelen állá­sával, hogy egy gyöngéd nő ifjú orvosnö­vendékek körében látogassa a bonctermet, s szabdalja az élő s halott tagokat, mint hajdan édes­anyja a csecsemő ruháit, mindazáltal, minthogy a betegek ápolása szent kötelesség, itt a cél igazán szentesíti az eszközöket, s sze­rencsét kívánunk ama nőknek, kik magukat e hivatásra adják. Azt azonban föl kell említnünk, hogy a nőket szívesebben látjuk az ápoldában, mint gyakorlati orvosi minőségben; szolgálatuk ér­tékesebb, midőn engedelmeskednek, mintha ők osztanak parancsokat, s mint ápolók több jót eszközölnek, mintha orvosok lennének. E hi­vatás nehezen is fér össze a női természetes gyöngédséggel. Egy szép nő sok emberre nézve s veszélyes orvossá válhatnék, mert megengedve, hogy e hivatás a nők körébe is tartozik, gya­korlatuknak minden egyes esetre s egyénre ki kellene terjesztve lennie. S mily gyakran for­dulhat elő oly körülmény, mely a nőorvost za­varba hozhatja*). Kellemes dolog, ha ifjú nő gyó­gyíthat bennünket, s mégis azt ajánlanék a nőknek és anyáknak, hogy betegeik mellé in­kább a rideg s ráncos arcú öreg orvost hi­vassák. A női egyenjogúság védelmezői az emberi természet törvényeit semmisítik meg. Nem akar­ják elismerni a védelmezési ösztönt a férfiúban, a függés ösztönét a nőben, szemet hunynak az anyaiság előtt, megtagadják a természeti ren­deltetés teljesítését a házasságban, s nem látnak megszentelő erőt az önfeláldozás erényében. Sze­rintük : ezek a női nem mellőztetésének okai. Hogy a nő egyenjogú lehessen a férfival, osztoznia kell *) Nálunk a női kérdés mozgalma eddigelé­g helyes középúton halad . Szerk. *) A nők orvosgyakorlati körének csupán a női és gyermekbeteg­ségekre kellene kiterjedni s akkor ez ellenvetés megszűnik. Szerk.

Next