Figyelő, 1873. január-december (3. évfolyam, 1-52. szám)

1873-09-21 / 38. szám

MEGJELENIK minden VASÁRNAP. Előfizetési díj: Egész évre . . .8 frt. Fél évre........................4 „­­ Évnegyedre .... 2 „ könyvkereskedésében váci­ utca 18. szám. FIGYELŐ. IRODALMI, SZÉPMŰVÉSZETI ÉS KRITIKAI HETILAP. Felelős szerkesztő : SZANA TAMÁS. III. ÉVFOLYAM. BUDA­PEST, 1873. SZEPTEMBER 21. SZERKESZTŐSÉG : Bástya-utca 18. szám, I. emelet. Kiadó-hivatal: AIGNER LAJOS 38. SZÁM. Tartalom. A klassikus hitvegetan jelentősége ifjúságunk kép­zésében. Bihari Péter. — Cicero és Caesar — Egy régi satyra a divatról. Sipos Soma — Hazai irodalom.— Orosz irodalom.­­ Lapszemle.—Nemzeti színház. —Rövid szemle. A KLASSIKUS HITREGETAN JELEN­TŐSÉGE IFJÚSÁGUNK KÉPZÉSÉBEN. II. Szinte feleslegesnek látszik a mythologiá­­ról, mint a szépművészetek nélkü­lözhetlen elő­­készítő tudományáról beszélni. A görög mytho­­szok valódi poesis, utólérhetlen szépségekben és ifjúságokban. Itt egy kiváltságosan adományo­zott nép gyönyörű képzelemvilága van meg­örökítve, egy bűbájos csarnok ez, hova megis­­tenülni jár az utónemzedék; ez nem egyes em­ber termékeny ph­anta­riójának eredménye, ez egy egész nemzet műve, legszebb, legharmoni­­kusabb mindazok közt, melyeket valaha költői lelkesedés alkotott. Mi minden hitregének éltet ad, az emberiség képző ösztöne, soha ragyo­góbban nem nyilatkozott. S ki szól ez alakitó tehetség jogosultsága ellen ? Avagy a­mi föl­­ségest az ember előhozott, nem mind e nyugha­tatlan, tevékeny vágy munkája-e? Foszszátok meg az emberiséget képzelmétől : megakasztjátok a folytonos teremtés munkáját,szegénynyé teszitek a világot. S ha e mennyei erő megmarad az embernél, hiába döntene romba egy váratlan katastropba mindent, mit évezredek építettek, újra kezdené a munkát, míg kertté nem változ­tatná át ismét a kopáron maradt föld színét. A görög mindenek felett művész nép. Történetei, államainak szerkezete, tudományos előhaladott­­sága, mind megérdemlik tiszteletünket. De ami­ket a szépművészetek terén előhozott, azok örök mesterművek, azok mindenkor minták, ta­nulmánydarabok maradnak, melyekhez ízlését mivelni jár a késő nemzedék. A görög mű­vészeti emlékek, úgy az irodalmiak,mint a kép­zőművészetiek, igazi klassikus példányok, miket épen azért e névvel kizárólag szoktunk illetni. Nincs dalnok, ki ne merengett volna Hel­las emlékein; nincs, ki viszsza ne óhajtaná azon kort, midőn még a nép volt minden, midőn egy nép dús phantasiája összeolvasztotta, meg­­népesítette az eget, földet és földalatti világot isteni teremtményeivel. Mily szegény­ek vagyunk mi a jelen sivár világban, mely, midőn a valót keresi, letépi mindenről az ábránd tündérleplét s legtöbbször ürességhez vezet. Az értelemnek e férfiúi korában álmodozva gondolunk vissza a mythoszok idejére, az emberiség boldog ifjúsá­gára. Az akarat, a tettek napjait éljük, talán mosolygunk is a letűnt népek gyermekes fogal­main, babonás képzelmén, de valami mégis óhaj­tani készt, s gyakran óhajtjuk, bár többet őriz­tünk volna meg azon ártatlan hiszékenységből! A mai élet, amint azt fel kell fognunk, inkább komoly mint szép. Ma már nem látjuk az erdő fáiban a díjasokat, a folyamokból nem integet­nek felénk bájos vizitündérek, a szeleket nem Aeolus fogatja s záratja barlangjaiba, Neptun nem parancsolgat háromévi szigonyával a zú­golódó tengerek közt, — ma minden olyan ter­mészetes. — A nap nem hajtja tüzes lovait az ég boltozatán, rettenetes égi szörnyek kö­zött . Diana nem tekinget álmodó Endymionára — a helyett az a képzelhetlen nagy gömbölyű égi test, melynek már saját fényét is kétségbe vonjuk, ott várja, míg az apróbbak forognak kö­rülte, anélkül, hogy tudnák, miért. A föld bel­sejének elysiumáról senki sem álmodik többé, az Olympust igen középszerű hegynek tartjuk, melyről az istenek tanácsa rég száműzve van, sőt mivel eget sem hiszünk, száműzve vannak az egész mindenségből. A villámot Jupiter he­lyett távirdai hivatalnokok kezelik, s ha épen

Next