Figyelő, 1875. január-december (5. évfolyam, 1-52. szám)

1875-09-12 / 37. szám

éljen ; dolgozik, hogy megéljen ; számit, okos­kodik, hogy meg ne csalják s végre öntu­datlansága révén a belé oltott sejtelem pa­radicsomába kiván jutni. Nemesre, nagyra törő érzelem sohase lüktet benne, s a köz­­napiasság posványában sül meg. A műveit érzi miért teremtetett, s nem ámitja magát egy eljövendő ország puha kényelmével, az aranyos lustasággal, a tejjel-mézzel folyó gondtalansággal, az örökké tartó jó kedvvel, örömmel. A műveit nem a felhők tetején keresi a jövendő boldogság országát, hanem mindenekelőtt magában, s közvetve utódaiban. Saját kedélyének s értelmének műveltsége alapja a tőle életet nyert embereknek, s föl­tétele majdani jólétek, megelégedettségök ál­lapotának. A közönségesen értett halhatat­lanságot, nem az oly soká dívott s tévesz­tett életmód irányától teszi függővé, hanem miveltségének fokától. Csakhogy a halhatat­lanság alatt mást ért, mint dologtalan örök életet. Szerinte a halhatatlanság a lélek mű­velődésének folytonosságában rejlő emberi ideál, a­mely jótékony hatásával mintegy az összes emberi nem fölött lebeg, s emberről emberre átszármazva örök. A­ki ezt fölfogni még nem képes, műveltnek nem nevezhetjük, s műveit nem is lehet. A vallás érzelmességénél, a műveltség értelmisége és érzelmességénél fogva boldo­gít; általa finomul, fejlődik nemcsak az ér­telem, hanem az érzelem is. A műveltség ki­zárja az úgynevezett vallást, s teremt ma­gának uj vallást, a mit tulajdonképen val­lásnak nem nevezhetünk s annak nem is nevezzük, hanem azt mondjuk, hogy vallá­sunk, műveltségünk, mert ez utóbbi magá­ban foglalja az erkölcsi érzelmet is, s szük­ségességének okát is tudja adni; mig az előbbi csak kényszerűségének veti alá magát. A ki a vallás horgát eldobja, s még a műveltségnél sem keres kárpótlást, az az em­beri nemre nézve elveszett. Azt, ki a vallás emlőjét szítja s nem egyúttal a műveltségét is, a tehetségei fejlesztésekor fölmerülő aka­dályok legyőzik, a nélkül hogy vallása tá­mogathatná s műveltsége hiányát valami pó­tolhatná a segély­nyújtásban. A legtöbb ember vallásossága miatt nem bir haladni, s a legtöbb ember erkölcsi bukását a mű­veltség hiánya okozza. A vallás fenyeget, a műveltség tanácsol. A vallás értelmünk hoz­zájárulása nélkül tesz megelégedetté, a mű­veltség értelmünk közbenjárásával. Korunkban a csupán vallásos vagy pe­dig félvallásos és félműveit, a kor magas igényeivel szemben nyugodt életet nem foly­tathat. A csupán vallásos embernek háborút­­lan életét nem nevezhetjük nyugodtnak; álomszerű lézengése a társadalomban, ön­kénytelen közönye a minden téren mutat­kozó haladás iránt, hivatását csak gépileg való betöltése, céltalan botorkálásra kárhoz­tatják. A félműveltek és vallásosak minda­mellett egyengetik már a teljes műveltség útját. Ezek veszélyessége ugyanis az emberi nemre nézve nyereséget is hoz magával, a­mennyiben a művelődés magja már csírázik bennök, de a fejlődésnek tápláló szere nél­kül. Az átalakulás mindig szül ferdeséget, mely annál inkább érezhető, minél nagyobb az azt lassító nehézség. E nehézség pedig részben a vallás, részben a műveltség elő­mozdítására választott hiányos, törpe eszkö­zök. A­míg oly eszközökkel és tényezőkkel nem rendelkezünk, melyek a műveltség álta­lános terjedését siettetnék, addig kilátásunk nem lehet, hogy a jelenleg uralgó elkesere­dettség, erőtlenség, jellemgyöngeség, elpuhu­­lás s kétségbeesés állapotát kiirthassuk. A­meddig a fél vallásosak és félműveszek túl­nyomó csoportja köztünk szerte oldalog, ad­dig a számtalan öngyilkosságnak elejét nem vehetjük. Az embernek föl kell tudnia fogni és betölteni hivatását, bármilyen is legyen az; a foglalkozás különböző módja, nem tesz különbséget az emberek nyugalma közt, mint­hogy az — ha jól van választva, az ember természetéhez és tehetségéhez mérve, — lel­künket üdítve kielégíti, ha vele a műveltség, kötelességünk tudata, célunk ismerete páro­sul. Ha ez utóbbi kellékekkel bírunk, nem lesz alkalom rá, hogy hitványságunk, célja-

Next