Kultúra és Közösség, 2001 (28. évfolyam, 2-3. szám)

2001 / 2-3. szám • Turizmus - KONFERENCIA - Kultúra és turizmus 2000 : II. Nemzetközi Konferencia és Szakmai Vásár

programokról, melyeket nagyon hasz­nos lenne egy kiadványban összefog­lalni. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának képviseletében fel­szólaló kolléga előadásából kitűnt, hogy a minisztérium igyekszik együtt gondolkodni a turizmussal a kultúra ápolása érdekében. Meghallgattunk néhány gyakorlati sikeres példát is, így a Kőmonostori Erőd hadkultúra fejlesztéséről, a kapolcsi rendezvé­nyekről, valamint az első Székelyföldi Tourinform Irodáról, mely ott leg­alább akkora örömet okozott, mint nekünk a 100. Tourinform Iroda. A második napon a kultúra az Interneten, a média­kapcsolatok vol­tak a legfőbb témák. Közülük kettő foglalkozott a médiakapcsolatokkal. Egy idegenforgalmi újságíró arról be­szélt, hogyan lehetne még eredménye­sebbé tenni az együttműködést a kul­turális szaksajtó képviselőivel. A Duna Televízió és a Magyar Rádió fő­mun­katársa közösen előadást tartottak az értékmenedzselésről a kultúrában, a turizmusban és a médiában egy Kár­pát-medencei példával illusztrálva, va­lamint a turizmus társadalmi és gazda­sági felzárkóztató szerepéről. Végül az információs korszak iparági szerkezetváltásáról, az átalakuló tevé­kenységháztartásról és életminőségről, ezen belül pedig a turizmus újszerű megközelítéséről az élményiparon be­lül. Megismerkedtünk a magyar műve­lődési hálózat információs rendszeré­vel, melyhez csatlakozni lehet. Előadást hallottunk a magyar turizmus informa­tikai rendszeréről, melynek fejlesztése a Gazdasági Minisztérium Széchenyi Konferencia tervének kiemelt programjai közé tar­tozik. Témánkhoz kapcsolódva váloga­tást kínáltunk az aktuális szakmai saj­tóból angol és német nyelven. Előadók: Gerard van Woudenberg: Turisztikai információs hálózatok Szijjártó Györgyi: Egy kultúrturisz­­tikai projekt marketingje Záhonyi Tamás: Kiemelt jelentőségű rendezvények turisztikai hatása - ta­nulságok primer kutatások tükrében Portik Tamás: Turisztikai programok eladhatósága, garantált programok Varga István és Takácsné Csordás Ka­talin: A komáromi Monostori erőd hadkultúra központ fejlesztése, külö­nös tekintettel a CD-re és a honlapra Kolumbán Imola: Sikeres kezdemé­nyezés a turizmus terén Székelyud­varhelyen Szabó Ildikó: Kultúra és turizmus fej­lesztése. 2000. november 7. Szekcióvezető: Szijjártó Györgyi, a Magyar Turizmus Rt. kulturális ter­mékmenedzsere Előadók: Márta István: A kulturális turizmus gazdaságélénkítő szerepe egy 470 lelkes település és környéke életében B. Hegedűs Katalin: Kultúra és turiz­mus az Interneten Budai László-Szitnyai Jenő: Értékme­nedzselés a kultúrában, turizmus­ban, médiában Kárpát-medencei példák bemutatásán keresztül Elek Lenke: Kulturális turizmus és a médiakapcsolatok Dr. Z. Karvalics László: Turizmus, él­ményipar, kultúra. Az információs korszak iparági szerkezetváltása, az átalakuló tevékenységháztartás és életminőség. Szemléleti és fogalmi alapvetés - tapasztalatok - trendek, kilátások Dr. Ádám Katalin: Helyhez kötött in­formációk, és információkhoz kötött helyek Asztalos Zoltán: Informatikai fejlesz­tések a magyar turizmus információs szolgálatában. 2. „A kulturális örökségek és hagyo­mányok szerepe a turizmusban" 2000. november 6. (hétfő) Szekcióvezető: Dr. Szabó Géza, a Falusi Turizmus Országos Szövetségé­nek alelnöke Levezető elnök: Sarkadi Eszter, Pécs Megyei Jogú Város idegenforgalmi re­ferense Összefoglaló a szekcióvezető be­számolója alapján: „...Az első napon a múzeumokról, kiállításokról szóltunk, amelyek mo­dern módon, de mégis hagyományo­kat őrizve egészen komoly turisztikai attrakciókká alakultak. Ezeknek a me­nedzseléséről, fejlesztéséről, illetve örömeiről értékes referátumokat hal­lottunk. A második napon a kultúra turizmus­fejlesztésben betöltött szere­péről beszélgettünk. Olyan terveket, programokat mutattak be az előadó­ink, amelyek valamely város vagy kis­térség fejlesztéséhez kapcsolódnak, és ebben a kultúrának és a kulturális tu­rizmusnak igen jelentős szerepe lehet. Ilyen volt például: a vidéki térségek örökségének védelme, hasznosítása. Úgy tűnt ebben a szekcióban, amely erősen kötődik a falusi turizmushoz, határon túli példákat láttunk arra, hogy Kárpátalján vagy éppen Erdély­ben milyen összefogással és milyen eredményeket tudtak elérni a legutób­bi két évben. A szekció munkája során többször megfogalmazódott, hogy a kulturális értékeknek, a kulturális vonzerőknek a felfogását némileg szűknek érezzük a hazai vonzerő fel­osztásban: természeti, kulturális örök­ség és a speciális vonzerő a táj, a lát­kép, a panoráma, a kultúrtáj, az is kulturális vonzerőként fogható fel. A speciális vonzerők között a bor és a

Next