Kultúra és Közösség, 2001 (28. évfolyam, 2-3. szám)
2001 / 2-3. szám • Turizmus - KONFERENCIA - Kultúra és turizmus 2000 : II. Nemzetközi Konferencia és Szakmai Vásár
programokról, melyeket nagyon hasznos lenne egy kiadványban összefoglalni. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának képviseletében felszólaló kolléga előadásából kitűnt, hogy a minisztérium igyekszik együtt gondolkodni a turizmussal a kultúra ápolása érdekében. Meghallgattunk néhány gyakorlati sikeres példát is, így a Kőmonostori Erőd hadkultúra fejlesztéséről, a kapolcsi rendezvényekről, valamint az első Székelyföldi Tourinform Irodáról, mely ott legalább akkora örömet okozott, mint nekünk a 100. Tourinform Iroda. A második napon a kultúra az Interneten, a médiakapcsolatok voltak a legfőbb témák. Közülük kettő foglalkozott a médiakapcsolatokkal. Egy idegenforgalmi újságíró arról beszélt, hogyan lehetne még eredményesebbé tenni az együttműködést a kulturális szaksajtó képviselőivel. A Duna Televízió és a Magyar Rádió főmunkatársa közösen előadást tartottak az értékmenedzselésről a kultúrában, a turizmusban és a médiában egy Kárpát-medencei példával illusztrálva, valamint a turizmus társadalmi és gazdasági felzárkóztató szerepéről. Végül az információs korszak iparági szerkezetváltásáról, az átalakuló tevékenységháztartásról és életminőségről, ezen belül pedig a turizmus újszerű megközelítéséről az élményiparon belül. Megismerkedtünk a magyar művelődési hálózat információs rendszerével, melyhez csatlakozni lehet. Előadást hallottunk a magyar turizmus informatikai rendszeréről, melynek fejlesztése a Gazdasági Minisztérium Széchenyi Konferencia tervének kiemelt programjai közé tartozik. Témánkhoz kapcsolódva válogatást kínáltunk az aktuális szakmai sajtóból angol és német nyelven. Előadók: Gerard van Woudenberg: Turisztikai információs hálózatok Szijjártó Györgyi: Egy kultúrturisztikai projekt marketingje Záhonyi Tamás: Kiemelt jelentőségű rendezvények turisztikai hatása - tanulságok primer kutatások tükrében Portik Tamás: Turisztikai programok eladhatósága, garantált programok Varga István és Takácsné Csordás Katalin: A komáromi Monostori erőd hadkultúra központ fejlesztése, különös tekintettel a CD-re és a honlapra Kolumbán Imola: Sikeres kezdeményezés a turizmus terén Székelyudvarhelyen Szabó Ildikó: Kultúra és turizmus fejlesztése. 2000. november 7. Szekcióvezető: Szijjártó Györgyi, a Magyar Turizmus Rt. kulturális termékmenedzsere Előadók: Márta István: A kulturális turizmus gazdaságélénkítő szerepe egy 470 lelkes település és környéke életében B. Hegedűs Katalin: Kultúra és turizmus az Interneten Budai László-Szitnyai Jenő: Értékmenedzselés a kultúrában, turizmusban, médiában Kárpát-medencei példák bemutatásán keresztül Elek Lenke: Kulturális turizmus és a médiakapcsolatok Dr. Z. Karvalics László: Turizmus, élményipar, kultúra. Az információs korszak iparági szerkezetváltása, az átalakuló tevékenységháztartás és életminőség. Szemléleti és fogalmi alapvetés - tapasztalatok - trendek, kilátások Dr. Ádám Katalin: Helyhez kötött információk, és információkhoz kötött helyek Asztalos Zoltán: Informatikai fejlesztések a magyar turizmus információs szolgálatában. 2. „A kulturális örökségek és hagyományok szerepe a turizmusban" 2000. november 6. (hétfő) Szekcióvezető: Dr. Szabó Géza, a Falusi Turizmus Országos Szövetségének alelnöke Levezető elnök: Sarkadi Eszter, Pécs Megyei Jogú Város idegenforgalmi referense Összefoglaló a szekcióvezető beszámolója alapján: „...Az első napon a múzeumokról, kiállításokról szóltunk, amelyek modern módon, de mégis hagyományokat őrizve egészen komoly turisztikai attrakciókká alakultak. Ezeknek a menedzseléséről, fejlesztéséről, illetve örömeiről értékes referátumokat hallottunk. A második napon a kultúra turizmusfejlesztésben betöltött szerepéről beszélgettünk. Olyan terveket, programokat mutattak be az előadóink, amelyek valamely város vagy kistérség fejlesztéséhez kapcsolódnak, és ebben a kultúrának és a kulturális turizmusnak igen jelentős szerepe lehet. Ilyen volt például: a vidéki térségek örökségének védelme, hasznosítása. Úgy tűnt ebben a szekcióban, amely erősen kötődik a falusi turizmushoz, határon túli példákat láttunk arra, hogy Kárpátalján vagy éppen Erdélyben milyen összefogással és milyen eredményeket tudtak elérni a legutóbbi két évben. A szekció munkája során többször megfogalmazódott, hogy a kulturális értékeknek, a kulturális vonzerőknek a felfogását némileg szűknek érezzük a hazai vonzerő felosztásban: természeti, kulturális örökség és a speciális vonzerő a táj, a látkép, a panoráma, a kultúrtáj, az is kulturális vonzerőként fogható fel. A speciális vonzerők között a bor és a