Bayer József: A nemzeti játékszín története 2. (Budapest, 1887)

III. rész. Széchenyi kora és a budai színészet - A) Széchenyi I. gróf és a nemzeti játékszín körüli mozgalom az irodalomban - I. Röpirat: "A magyar Játékszínrűl"

Mind­ezek azonban színészetünk akkori állapotában, közgazdasági viszo­nyaink pangása mellett felülmúlták tehetségeinket, de még a nemzetnek is inkább volt szüksége oly darabok előadására, melyek a szívhez és lélek­hez szóljanak, mint a­melyek a tu­lságos fényűzés mellett csak egy kis szalmatüzet lobbantanak legfeljebb. Mindenektől eltekintve, azt tartja Széchenyi, ha elegendőek volná­nak is szellemi és anyagi tehetségeink, roppant összeget még­sem lehetne a színházra áldozni, midőn annyi fontosabb humanitárius intézet díjával vagyunk. Évekkel későbben, midőn a színház ügye állandó palotájában válságig jutott, Bajza volt az, ki Szózatjában ismét a mellett küzdött, hogy előbb a szükséges és hasznos dolgokat kell létesíteni s csak azután arra gondolni, a mi mulatságunkra szolgál. A józan takarékosság is azt tanácsolta, hogy «bocskorban kezdjük», mert «tehetségeink» nem voltak kimeríthetetlenek. Széchenyi azt óhaj­totta, hogy a mi színházunk olyan legyen, a­melyhez nem dologtalanul ünnepenként, hanem dolog után és naponként, kellemes szórakozás czéljá­­ból járjanak el, hol oly darabokat adjanak elő, melyek a szívet nemesítik, és nem pedig «szem- és fülcsábító ürességeket». Valóban, most egy fél­század után szinte jól esik olvasni a sok kalandos tervelgetés «éretlen hevét» nevetségessé tevő eme röpíratot. Csak az sajnos, hogy e practicus felfogást az egykorúak közül oly kevesen osztották. Körültekintő gondja egyébiránt még az építés körül követendő eljárásra is kiterjed, mert nem tartotta tanácsosnak, hogy csekély összeg­gel kísérleteket tegyenek. Szükségünk volt ezen fölül a külföldnek e téren szerzett tapasztalataira, és azért ajánlotta, hogy ki kellene valakit Párisba küldeni, a­ki tanulmányozná az ottani színházi viszonyokat és a főbb színházak terveit meghozná. Párist azért ajánlja, mert sokkal inkább jár közel éghajlatunkhoz, mint Itália szelíd, kék ege. Meglátszik e röpírat minden során, hogy mily igazat mond Széche­nyi, midőn azt írja: «régóta hordom azon főkívánatot keblemben, bár volna nekünk magyaroknak is valahára állandó színházunk». Csakis az évek során keresztül táplált kívánság teszi lehetővé, hogy valamely kérdés leg­apróbb részletét se tartsuk jelentéktelennek. Olyan színházat akar, mely a modern kor kívánalmait figyelembe vegye, «lehetőleg alkalmas és sociális» legyen. Tudja, hogy a közönség nagy részét nem kizárólag a darabok vagy színészek vonzzák a színházba, hanem abban nagy része van a szín­háznak s így történik meg az gyakran, hogy egy kellemes színházat még gyenge társulat mellett is szívesebben keres föl a közönség, mint egy otromba, alkalmatlan termet, hol a legjobb színészek játszanak. Helyes ítéletet mond kora színházlátogató közönségéről is. Egy részök azokból kerül ki, kik az időt nem tudván másutt eltölteni, elmennek oda is, más

Next