Bain, Alexander : Neveléstudomány Angolból 2. kötet - A MTA Könyvkiadó Vállalata UF 13. (1911-1913 cyclus) (Budapest,1912)

VIII. fejezet: Módszerek

VIII. FEJEZET. Módszerek. Az előző fejezet a módszer kérdésének egyik fő­pontját külön tárgyalta, ezzel nagy könnyebbségére szolgál ennek a fejezetnek. A sorrend vagy egymás­után alapos vizsgálata megkönnyíti a feladatot, melyre most vállalkozunk, t. i. hogy a tanítás módszereit rész­letesen kifejtsük. A tanítás módszeréhez különböző utakon juthatunk. Egyike a legfontosabbaknak a tapasztalat; ez az induc­­tiv vagy gyakorlati forrás. Egy másik az emberi szel­­lem törvényeiből való deductio; ez a deductiv vagy elméleti forrás. A harmadik és legjobb a kettőnek com­­binatiója, a­mennyiben a tapasztalatot megjavítjuk elvek által, az elvekből való levezetések pedig módo­sulnak a gyakorlati tapasztalat által. Minthogy az erkölcsöt, a vallást és a művészetet nem tárgyaljuk a fejezetben, a fejtegetés egyetlen nagy théma, az ismeret közlése körül forog s követi majd a különböző szempontokat, melyeket az ismeret mutat; nézi, hogy részleges-e vagy általános és hogy a meg­­ismerhetőnek egyik vagy másik területére vonatkozik-e; vizsgálja pl., hogy a különböző tudományok tanításuk módszerét illetőleg mennyire térnek el egymástól. Az ismeretközlés útjait-módjait a rhetorika gyakor- A. Bain: Neveléstudomány, n. 1

Next