Bain, Alexander : Neveléstudomány Angolból 2. kötet - A MTA Könyvkiadó Vállalata UF 13. (1911-1913 cyclus) (Budapest,1912)
VIII. fejezet: Módszerek
VIII. FEJEZET. Módszerek. Az előző fejezet a módszer kérdésének egyik főpontját külön tárgyalta, ezzel nagy könnyebbségére szolgál ennek a fejezetnek. A sorrend vagy egymásután alapos vizsgálata megkönnyíti a feladatot, melyre most vállalkozunk, t. i. hogy a tanítás módszereit részletesen kifejtsük. A tanítás módszeréhez különböző utakon juthatunk. Egyike a legfontosabbaknak a tapasztalat; ez az inductiv vagy gyakorlati forrás. Egy másik az emberi szellem törvényeiből való deductio; ez a deductiv vagy elméleti forrás. A harmadik és legjobb a kettőnek combinatiója, amennyiben a tapasztalatot megjavítjuk elvek által, az elvekből való levezetések pedig módosulnak a gyakorlati tapasztalat által. Minthogy az erkölcsöt, a vallást és a művészetet nem tárgyaljuk a fejezetben, a fejtegetés egyetlen nagy théma, az ismeret közlése körül forog s követi majd a különböző szempontokat, melyeket az ismeret mutat; nézi, hogy részleges-e vagy általános és hogy a megismerhetőnek egyik vagy másik területére vonatkozik-e; vizsgálja pl., hogy a különböző tudományok tanításuk módszerét illetőleg mennyire térnek el egymástól. Az ismeretközlés útjait-módjait a rhetorika gyakor- A. Bain: Neveléstudomány, n. 1