Fábián István: A magyar irodalom kis tükre - Kincsestár 31. (1941)

VII. Új ízlés

A LIRA URALMA 75 emlegetni, mert a különféle nehéz formáknak (szonett) és a verstechnikának kiváló mesterei. Passzív, a küzdel­mektől visszavonuló magatartásuk azonban egészen más, mint a Tart pour l’art hideg gőgje; búsongó, néha panaszos hangjuk (Kosztolányi) a Parnasse-ban isme­retlen. A kicsinyes viszonyok között élő Juhász Gyula kultúraéhsége sokkal közelebb áll az öreg Bessenyeihez, mint bármely külföldi költőhöz. Az uralkodó líra behatol a regénybe is. A mese, a képzelőerő helyét az élmény és az író személyes állás­pontja foglalja el. A sötétenlátó Tolnai Lajos az egész életet átszínezi társadalmi regényeiben. A klasszikus hagyományokhoz Gárdonyi Géza áll legközelebb.38 Regényeinek alapja a mese, amelyet logikusan megépí­tett arányos szerkezetbe foglal. Ennek és mély lélek­­rajzának köszönhetjük kiváló történelmi regényeit (Láthatatlan ember, Isten rabjai). Stílusa szerencsésen olvasztja egybe Jókai közvetlenségét, a klasszicizmus higgadtságát és a népnyelv tömörségét. Társadalmi re­gényeiben (Az öreg tekintetes, Az a hatalmas harma­dik), falusi képeiben (Az én falum) azonban már elő­bukkan a tépelődő, nyugtalan és néha félszeg modern ember. Hozzá hasonlóan helyezkedik el a francia rea­lizmus irányát képviselő Justh Zsigmond és a nagy­műveltségű Ambrus Zoltán mély lélektani tanulmányt jelentő regényeivel (Midas király, Berzsenyi báró és családja). Mikszáth Kálmán, a háború előtti évek legnépsze­rűbb regényírója, a romantikus elemektől jórészt meg­fosztott Jókai-hagyomány folytatója.39 Nemcsak elbe­nt Gárdonyi Géza (1863—1922) tanító, majd újságíró. Az Egri csillagok 1901-ben, A láthatatlan ember 1902-ben, az Isten rabjai 1908-ban jelent meg. 39 Mikszáth Kálmán (1847—1910) nógrádmegyei al­jegyző, aztán újságíró. 1881-ben tűnik fel a Tót atyafiak c. novelláskötetével.

Next