Tihanyi Bánk: Az istenek megjelenése Euripides drámáiban - Magyar-görög tanulmányok 17. (1941)

Előszó

ELŐSZÓ. A görög vallás kutatói legújabban nagy nyomatékkal mutattak rá az istenek megjelenésének, az im­páreia-nak eddig eléggé nem méltatott jelentőségére. W. F. Otto ki is mondja, hogy minden vallás középpont­jában az emopáveia áll: «Im Mittelpunkt aller Religion steht die Erscheinung des Gottes. Daß er gekommen, daß er gegenwärtig ist, gibt allen ihren Urformen den Sinn und das Leben.»­ Ennek a felfogásnak nálunk Kerényi Károly adott hangot nemrég megjelent munkájában : «Die ungeheuere Bedeutung von solchen Epiphanien für die griechische Religion hat man bis jetzt von weitem nicht erfaßt.»2 Jelen részletmunkánkkal — bár az em­páveia-t nem W. F. Otto és Kerényi értelmezésében tartjuk fontosnak — mi is e kérdés megvilágí­tásához szeretnénk hozzájárulni. Vizsgálódásunk tárgyául Euripides tragédiáit választottuk. A tragédia ugyanis W. Nestle szerint «a görög vallásosság legszebb s talán legmaradandóbb gyümölcse»,­ ezért vallás­­történeti kutatásokra kiválóan alkalmas. Euripides személyének kiválasztásában egyrészt az vezetett, hogy Homeroson kívül nincs még egy olyan költő, aki az utókorra olyan mély hatást tett volna, mint Euripides,­ másrészt pedig a költő sajátos kettős arculata: minden dolognak sophista örökségből fakadó kétoldalú meg­világítása. Ez megadja azt a tárgyilagosságot, mely éppen az epiphanikus jelenségekkel kapcsolatban elengedhetetlenül szükséges. Ehhez járul 1 W. Otto : Dionysos. Mythos und Kultus. Frankfurt a. M., 1939. 29. 1. 2 K. Kerényi : Die antike Religion. Leipzig, 1940. 134. 1. 3 W. Nestle : Die griechische Religiosität in ihren Grundzügen und Haupt­­vertretern von Homer bis Proklos. I—III. [Sammlung Göschen.] Leipzig, 1930 1934. I. 117. 1. * W. Nestle: Euripides. Stuttgart. 1901. 2—3. 1.

Next