Ruskin, [John] : Velence kövei 3. kötet - A MTA Könyvkiadó Vállalata UF 36. (Budapest,1898)

II. fejezet. A rómaias renaissance

A RÓMAIAS RENAISSANCE. 45 sége, elfogadhatósága és hatalma a tanúságtevő szemé­lyes megbízhatóságán fordul meg. Egész győzedelme ez egy megelőző szó igazságán fordul meg: „Vidi“. A művész összes ténykedése e világon annyiból áll, hogy lásson és érezzen, hogy oly érzékeny és gyöngéd hangszer legyen, melyet egyetlen árnyék, egyetlen szín, egyetlen vonal, egyetlen pillanatnyi és futó kifejezés a körülte lévő, látható tárgyakon, sem egyetlen fölindulás, melyet a benne lakozó lélekben kelthetnek, érintetlen ne hagyjon s hogy lelkében semmi ne maradjon, vagy az emlékezés könyvében el ne homályosuljon. Az ő dolga sem a gondolkodás, az ítélet, sem a vitatko­zás, sem a tudás. Az ő helye sem a tanulószoba, sem a bírói szék, sem az ügyvédek padja, sem a könyvtár. Azok más embereknek, más czélra valók. Ő ám gondolkozzék útközben , okoskodjék egyszer-egyszer, ha okosabbat nem tud tenni ; tudja oly töredékeit a tudománynak, a­melyeket búvárkodás vagy fáradság nélkül megszerez­het ; de minderre ne legyen gondja. Élete munkája csak kétféle legyen : látni és érezni. XI. §. Az olvasó talán azt veti ellenem, hogy a tudo­mány egyik nagy haszna az, hogy az emberek szemét felnyitja, hogy láthatóvá tesz oly dolgokat, melyeket sohasem lehetett volna meglátni, hacsak előbb tudomá­sunk nem lett volna felőlük. Nem úgy van. Ezt csak azok mondhatják vagy hihetik el, kik nem is tudják, mi a nagy művész fel­fogó képessége, a többi emberekéhez képest. Nincs nagy festő, nincs nagy mester egyetlen művészetben sem, a­ki egy pillanat alatt többet meg ne látna, mint a­mit ezer órai tanulásból megtudott volna. Isten mindenkit alkalmassá teremtett a maga munkájára. Annak, a­kit

Next