Goldziher Ignác: A Koránmagyarázás különféle irányairól - Előadások Kőrösi Csoma Sándor emlékezetére 4. (Budapest, 1912)

GOLDZmER IGNÁCZ. írásmagyarázat történetével azonos. A szűkszavú, a fejlődés csak későbbi korszakaiban felmerülő kérdéseket még nem is sejtő szöveg köteles ezekre nézve útmutatással szolgálni. E fel­adatát nem teljesítheti egységes módon. Ugyanaz a szöveg egyenlőképen szolgát igazoló dokumentumkép az ellentétes véle­ményeknek, így tehát a történeti egymásutánban felmerülő kér­déseket, a róluk alakult vélemények harczát az írásmagyarázat története tükrözi. Kiváló módon tapasztaljuk ezt az iszlám körében a korán­magyarázat irodalmában, annak a tudománynak az érvényesü­lésén, melyet taj szír­nek, azaz exegesisnek neveznek. Minden politikai, dogmatikai, törvénytudományi felekezetnek, pártnak, iskolának megvan a maga sajátos koránmagyarázása. Alig van a Kelet szentkönyvei közt a koránnál terjedelem dolgában kisebb kánon, mely azonban az ember belső és külső élete sokrétű vonatkozásainak köteles szolgálni, a magyarázás eszközével mindnyájukat felölelni. Minthogy az iszlám legrégibb idejétől kezdve, mondhatjuk történetének első két századában, az Ázsia és Afrika óriási területeire elterjedt hívők között csakhamar a köz­jog, a dogma és a törvény kérdéseiről harczoló pártokban ellen­tétes irányzatok jutottak érvényre, ezek mindegyike a meg­győződések legfelsőbb tekintélyére, a kinyilatkoztatott könyvre hivatkozott mint perdöntő bíróra. Feladatul nem is annyira a magyarázás, mint a bizonyítás lévén kitűzve, a szövegek csűrésé­nek csavarásának vagyunk szemtanúi ; az alsóbbrendűnek tekin­tett józan szóexegesis mellett csakhamar az amainál többrebe­­csült erőszakos éleselméjűségnek és belemagyarázó mesterség­nek. A­mit azonban, történelmi szempontunkból tekintve, nem minden haszon nélkül végeztek. Mert a mi kritikai kutatásaink számára a magyarázóknak a szövegeken érvényesülő e harcza a szellemek mozgalmának történetét fedi fel és ezek ismér­etére nagyon fontos forrásul szolgál. Azonban túloznánk és az irodalmi tényekkel ellenkezésbe jutnánk, ha a koránmagyarázást mindjárt kezdetétől fogva csupán csak e tendentiózus szellem uralkodásával jellemeznék. Mellette az iszlám tudományának első korszakában a magyará­zás egy indifferensebb iránya is érvényesül, mely nem annyira a spekuláció, mint inkább a phantasia eszközeivel működött.

Next