Koszorú, 1863. július-december (1. évfolyam, 1-26. szám)

1863-11-08 / 19. szám

435 sagából (fellowship), bár mennyire látszas­sanak is ezek hozzánk közeledni.­ „Erre csak azt felelhetem“ folytatja írónk, „hogy ez a felkiáltás a legigazságosabb volna s megnyerné egész rokonszen­vemet“ (igen nagy kegyesség!) „csakhogy érne valamit. Hiszen nem én keresem az anker méltósága alapját a nagy lábujjában, se nem én kelle­­getem, hogy oda vagyunk, ha egy majom­nak „hippocampus minor“-ja*) van. Sőt ellenben azon voltam egész erőmmel, hogy túl adassak ezen a hiúságon. Igyekeztem megmutatni, hogy köztünk s az állatország közt alkatunkra nézve nem lehet jobban elkülönítő határvonalat húzni, mint a­mely a mindjárt utánunk sorba következő álla­tokat különíti el egymástól.“ —,Hiszen­­­gy szakaszt félbe olvasom, ,ez okos beszéd. Huxley épen azt mondja a­mit ön, érteke­ző, hogy az ember és állatok közti, rend­szeres rokonságból nem lehet következte­tést húzni az emberi méltóság kisebb na­gyobb fokára.­ — Jaj, k. o., Írónk nagyon ügyes terményrajzár. Nemcsak tudja ő, hogy a macska és minden rokonsága, az oroszlánt sem véve ki, képes és szokta be­húzni a körmét, hogy aztán annál véreng­­zőbben neki foghasson az előbb selyem­­kacsával simogatott prédának, --- hanem követi is azt az álnok szokást. Halljuk csak tovább : „és hadd fejezzem ki még azt a hitemet is, hogy szintúgy füstbe megy minden próbánk, ha psychikai (lelki) meg­különböztetést keresnénk az ember és állat közt, és hogy az érzelem és értelem legma­gasabb tehetségei az élet alsóbb alakjaiban kezdenek már csirázni.“ Itt a végcsapás a kieresztett körömmel; az ember testben nem különbözik az állattól, de bizony lélekben sem; szeretnék már tudni miben különbö­zik hát? Erre nem felel ez­úttal semmit Huxley, hanem tüstént megint bevonja a körmét s képmutatóan kezd szabadkozni, mennyire tiszteli ő az ember „jelen méltóságát,“ s mily kevéssé kételkedik „jövendő remé­nyeiben!“ Nem tudom mi roszabb, a kör­­mölése-e vagy e czirógatása a tudós kan­dúrnak. Ha a méltóságot a majom-rokon­ság mértékével mérjük, a legnagyobb a mire négykezű atyánkfia valaha jutott, a volt, hogy aranyos kaliczkába zárták. Mondják ugyan a gonoszok, hogy a kétke­­zűek közt is léteznek olyanok, kiknek nagy­­ravágyása nem ismer annál magasztosabb polczot vagy irigylendőbb sorsot. „Jöven­dő reménye“ pedig a gorillának alig megy azon a képzeleten túl, hogy kitömött bőrét majd felállítják egy császári múzeum leg­fényesebb csarnokába. Ha már minden „psychical distinction“-t megtagad Hux­ley az ember és majom közt, nem tudom mi több vagy különb reménynyel biztat­hatná a canterbury-i érseket is. Valóban ha írónk s Moleschott közt kell választani — személyeket, nem tanokat értek — az utóbbit becsülném többre. Moleschott leg­alább nem hypocrita. Azonban a másik sem bírja sokáig vinni ezt a szerepet. Az az átkozott köröm úgy vágyik kibírni a hüvelyéből! Ki is bú­vik biz’ az és elkapja utolsó horgonyun­kat : az erkölcsi különbséget az ember és majom között. — „Vajon,“­igy ir tovább, „a költőt, a philosophust, a művészt, a ki­nek észlángja korának dicsősége, leszállit­­ja-e magas polczár­ól az a történelmi két­ségtelen valószínűség, hogy ne mondjuk bizonyosság, hogy ő egyenes ivadéka va­lamely meztelen és baromi vadembernek, kinek értelme épen elég volt őt a rókánál egy kicsinynyel ravaszabbá s a tigrisnél annyival veszedelmesbbé tenni ? Avagy tar­tozik ő ugatni s négykézláb mászkálni an­nál a kérdés alá nem jöhető ténynél fog­va, hogy oly tojás vala egy időben, melyet közönséges különböztető tehetség a kutyá­étól megkülönböztetni nem képes? Avagy felhagyjon-e nemes életre való törekvéssel a philanthrop vagy a szent, azért hogy az emberi természet alapzatának a csupa, négy­lábú állat önző szenvedélyeit és mohó vá­gyait mutatja ki a legegyszerűbb vizsgá­lat ? Alávaló-e az anyai szeretet, mivel a kotlóban is látjuk, vagy a hűség, minthogy a kutyának is tulajdona?“— Nem akarom *) Ez az agyvelőnek bizonyos része vagy dudo­­rodása, melyet némely­ tudós az­ ember agyveleje kire­kesztő sajátságának állít, mások a majomnál is fellelik. Az utóbbi napokban tüzes viták folytak felette. Részben tudósit róluk a B. Szemle X­VII. k. 439. köv 1. 37.

Next