Koszorú, 1864. július-december (2. évfolyam, 1-26. szám)

1864-09-18 / 12. szám

kesírlés, szabadság, költészet, mindez sem­mi ! Szám, erő, kard, ez minden. — Mi csak azt hiszszük, a mi bebizonyítható; azt érez­zük a mit tapinthatunk; a költészet meg­halt a spiritualismussal, melynek szülötte volt!“ — És igazat mondtak: meghalt az lelkekben, meghalt érzelmekben, meghalt bennök és közöttük. Végzetök biztos és jóslói ösztönénél fogva, remegtek, hogy föl fog támadni a szabadsággal; a szélnek vetek tehát legkisebb gyökereit, a mint az sarjadzni kezdett lépteik alatt, iskoláikban, lyceumaikban, gymnasiumaikban, katona­­növeldéikben s polytechnicumaikban. Min­den az erkölcsi és költői érzelem bekövet­kezhető forradalma ellen volt szervezve; a mathematikai tanulmányoknak az eszme s költészet elleni átalános szövetsége volt ez. A számjegy volt egyedül megengedve, tisztelve, pártfogolva, s fizetve. Minthogy a számjegy nem gondolkodik, minthogy bá­mulatos, szenvedőleges eszköze a zsarnok­ságnak, sohasem kérdi mire használják, nem vizsgálja, vajon az emberiség elnyo­mása­ vagy föltámasztására fordítják: e korszak katonai kormányzója nem akart más térítőt, nem akart más poroszlót s ez híven is szolgálta őt. Nem volt Európában eszme, melyet sarka el ne tiport, nem volt száj, melyet ólomkeze föl ne ágacsolt volna. Ezen idő óta irtózom a számjegytől, e minden eszmének tagadójától; s ugyan­azon érzet, ugyanazon borzadás maradt hátra bennem a mathematika ezen kizáró­lagos és irigy hatalma irányában, mint a mely érzet s borzadás marad a gályarab­ban az egykor tagjait szorított durva, hi­deg bilincsek iránt, melyeknek fagyos, gyilkoló szorítását újra érezni hiszi, midőn lánczcsörgést hall. A mathesis az emberi elme bilincse volt. Újra lélekzem: a bilincs szét van törve. Csupán két lángész, kik fölött a zsar­nokság nyugtalan szemekkel őrködött, szó­lalt föl a lélek, értelem s költészet halál­­ítélete ellen. Stael asszony és Chateaubri­and. Stael asszony férfias lángész női test­ben , az erőszak által kínzott, nyugtalan, szenvedélyes, merész, nagylelkű, rögtöni elhatározásra képes, a gyávaság és szolga­ság légkörében lélekteni nem tudó, maga körül tért és levegőt szerető, delejessége által magához vonzó elme, mindez erősíteni látszott benne a dacz és harag öszpontosí­­tott érzelmét; egymaga élő összeesküvés, és úgy képes a magasabb elméket föllází­­tani az uralkodó középszerűség zsarnoksá­ga ellen, mint a tőrt az összeesküvők ke­zébe adni vagy saját szivébe verni, s így lelkét ajándékozni meg a szabadsággal, melyet a világnak akart visszaadni. Kivé­teles és lelkesült teremtmény, melynek párját a természet még nem mutatta föl, egyesülve benne Corinna és Mirabeau. Hatalmas népszónok, a nő gyengéd, lágy szivével; imádásra méltó, könyörteljes nő, a Gracchusok lángeszével s az utolsó Cato kezével! Nem bírván nemes lelkesedést kel­teni hazájában, hol őt elveték, mint a szik­rát elvetik a szalmakunyhótól. Angol- és Németországba menekült, mely nemzetek egyedül birtak akkor erkölcsi élet-, költé­szet- és bölcsészettel; innét röpite szét a világba ama magasztos lapokat, melyeket a rendőrség lábaival eltaposott, az eszmék vámosa a határszéleken szétszaggatott, a zsarnokság fölesküdött nagy emberei eli­téltek , de melyeknek gyilkos kezeiktől megmenekült foszlányai eljöttek vigasz­talni bennünket értelmi elhagyatottságunk­­ban, s elhozák fülünk­ és szivünkbe a tá­voli erkölcs, költészet, szabadság lehelletét, melyet mi nem szívhattunk a rabság s kö­zépszerűség levegőjében. Chateaubriand, egy még búskomo­­lyabb s kedvesebb lángész, öszhangzó, bű­bájos emléke a múltnak, melynek hamvait lábainkkal tapostuk már, de lelkét föltalál­tuk őbenne; társadalmi bonyodalmaink közé vetett homéri képzeletére, hasonlólag Palmyra szép oszlopaihoz, melyek fönáll­­va, fényesen, törés és mocsok nélkül ma­radtak fenn az arabok füstös és rongyos sátorai alatt, hogy fölfoghassuk, bámulhas­suk s megsirathassuk az építményeket, melyek nincsenek többé! Ő kérésé föl a szent tűz még ki nem aludt szikráját a szentély romjai alatt, s a kereszt­fénytemp­­lomok még füstölgő omladékai közt, s magukat a rombolókat a könyörület, a kö-

Next