Koszorú, 1865. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1865-03-26 / 13. szám

290 vezető eszközök bár­mily nagy tehetségű s terjedelmes hatáskörű egyesek által elő nem állíthatók, hanem csak a műakadé­­miákban állandóul öszpontosított erők és eszközök nyújthatják. Miután a felhozottakból eléggé kitű­nik, hogy a műakadémia, a világművelt­­ség jelenkori állásában, a művészet felvi­rágoztatására mélhatlanul szükséges: cso­­­dálni lehet, hogy, mint feljebb állítók, a művészek s írók körében még­is találkoz­nak tekintélyes férfiak, kik a műakadémiák iránt ellenszenvet táplálnak. Ez ellenszenv különböző indokokból származik, melyek némelyikét felhozni, nálunk, hol a műakadémia létesítésekor ez indokok mellőzéséről gondoskodni kell, tán nem leend fölösleges. A műakadémiák hiányos szervezete ezek népszerűtl­enítésére kétségtelenül leg­többet ten. A feltalálás s önalkotás tiltva volt, és nem ritkán még ma is tiltva van a műaka­démiákban, csak a pontos utánrajzolás van megengedve. Ezt a festészet refor­mátora, Carstens, a koppenhágai műaka­démiában , mely akkor a világ első ran­gú ilynemű intézete volt, így találta. Ber­linben és Bécsben a tanulók, tanítóik tudta nélkül, sajátos irányt követtek; a köteles lemásolásokat vonakodva teljesítették, el­lenben tiltott munkával szerettek foglal­kozni. Wach és Schadow Vilmos, a sans­­souci galleriában, a bolognai iskola festmé­nyeit másolni kényszerültek, de a­mint az igazgató távozásáral bizonyosak voltak, a reájuk parancsolt munkát abbanhagyták s Leonardo da Vinci darabja után dolgoztak. A bécsi műakadémia hire Füger igazgatá­sa alatt a koppenhágaiét felülmúlta; de ez is Guido Renit választá mintányul, s a ter­mészetnek az antik szerinti módosítására s szabályozására törekedett. Overbeck ekkor a bécsi műakadémia tanítványa volt, és mint „Adatok a művészet történetéhez” czimei művemben előadóm, 1810-ben, tár­saival együtt, a Füger féle classicismussal ellenkezése miatt, a műintézetből kitiltaték.­­ Az akadémiából kizárt ifjú művészek Ró­­m­ában találkoztak, s itt a jelenkori virágzó német művészet megalapítóivá lettek. Midőn a műakadémiák a XVII. szá­zadban egymás után keletkeztek, a művé­szet remek korszaka már elmúlt volt. A ha­nyatlás beállt, és a XVIII. században a franczia irány a művészetben átalánossá lön. Ez irány nem a művek belértékén, hanem a divaton alapult, mely az életben, a színpadon s a képzőművészetben ural­gott, s előidézte a műakadémiák fonák szer­vezését. Ekkor a berlini műakadémia igaz­gatója, Blaise le Sueur, franczia,­­ Bécsben pedig a műakadémia igazgatói, Largilliére tanítványa van Schuppen, s a stokholmi születésű Meytens Márton, ha nem is szü­letésükre, de műirányukra nézve hasonló­­lag francziák voltak. Lairesse Gellért, csodálatos könnyű­ségével, színházias mesterkéltségével és gyakran hibás rajzával, az akadémiai ta­nulók számára mintányul szolgált. Laires­se után David, a hires és lángelméjű fran­czia, az ő téves tanával: „hogy az antik alakok nagyszerűsége szinházias mozgás által fokozható, roppant népszerűségével, melylyel a franczia forradalomban részvé­te miatt mindenütt birt, sokat ten arra, hogy a franczia irány a művészetben fentartotta magát. A David által ajánlott színházias­­ mozgással azonban, Hagen königsbergi ta­­­­nár állítása szerint, a vakító semmisnek, a­­ pompásan üresnek, s a túlzottan igaztalan­nak fogalma van egybekötve. Csillogó fel­szín minden, s a benső mélység hiányzik. Ezután a Füger-féle korszak classicis­­musa következik, melyet a jelen század kezdetén nagy idomnak szerettek elnevez­ni. Ennek lényegét fentebb röviden kifej­tettem. Bővebb kimagyarázása magával hozza, hogy kifejtsem, hogy ez idom eklek­tikus természetű volt, s a bolognai meste­rek után képződött, kik azt hitték, hogy hatalmas állásokkal, hatályos színfokozat­­tal és fellengős kifejezéssel Rafael, Michel­ Angelo, Tizian és Correggio kitűnő saját­ságai pótolhatók.

Next