Kritika 3. (1965)

1965 / 2. szám - KRITIKA

A köz­­ös magánerkölcs szigorú belső törvényei köte­lezik erre, s ő, aki a közösség érdekében akar mun­kálkodni, és akarva-akaratlanul „vezető” lesz, a szó nemes értelmében, nem dönthet a szerelemben sem pusztán önző szempontok alapján. Nagy kár, hogy a regény befejező részében döntésének tragikuma erő­sen eljelentéktelenedik; az író áldozatul esvén egy esztétikai tévedésnek, nem meri vállalni a szocialista faluban Sanyi, Julis, sőt harmadiknak Sanyi fele­ségének tragédiáját. A regény első fele elemi erővel sugallja, hogy hősei egy emberibb életre és nem csupán anyagi helyzetük megjavítására törekednek. Hiszen Szabó Mátyás, Julis mostohaapja igazán sikeresen javított saját helyzetén, amikor szolgalegény korában fele­ségül vette a gazdag - igaz kissé korosodó - Gondos Lidit; élete mégiscsak „füst és pára”, a vagyonért fel kellett áldoznia mindazt, ami az életet széppé és tartalmassá teszi. Jellemét a sok kuporgatás és meg­aláztatás tutyi-mutyivá torzította. Még arra sem képes, hogy miután elvesztette a vagyont, amelyért mindent feláldozott, elvesse magától a végleg értel­metlenné vált életet. Sajnos azonban Szabó Gyula mindezzel nem elég­szik meg. A regény második felében az újat vívódva kereső fiatalok gondjait fokozatosan kiszorítja a nagy közösségi probléma: a kollektív megalakításnak ügye, melyet a falu vezetőinek járatlansága és a szektás Mezei túlzásai majdnem elrontanak. Akácos Sanyi és a járási megbízott ügyessége azonban végül is mindent rendbe hoz. Aligha lehet vitás, hogy ezek a problémák rendkívül fontosak, és minden bizonnyal a szocializmus útját kereső falvak nagy többségében élesen felvetődtek. (Sánta Ferenc: Húsz óra!). Csak­hogy Mezei lényegében hiteles alakja épp úgy el­nagyolt, mint Akácos Sanyi katona-barátjáé, a párt­munkás Gidóé. Ebben a részében megszűnik a regény belső áradása, a cselekmény fejlődésének irányát különböző gyűléseken elhangzott, vagy el­gondolt beszédek szabják meg, a hősök jellemének fejlődés-törvényei helyett. Ezek a beszédek felvetik a kollektív szervezésének legtöbb kérdését, és vitat­hatatlanul kommunista szellemben válaszolnak rájuk. Hosszadalmas, vezércikk-alaposságú fejtegetéseik azonban egyrészt lefékezik a regény lendületét, másrészt művészi értékük is erősen kétséges. Sokkal meggyőzőbb lenne, ha az író a hősök sorsának ala­kulásában, sikereikben és kudarcaikban oldaná fel ennek a nehéz időszaknak oly súlyos gondjait. A regény egyik remek jelenete, amikor a volt pásztor átveszi az elöljárói hivatalt. Az öreg Akácos Mihály eddig soha nem beszélt telefonba, és amikor leendő irodája felé közeledve meghallja csengését, ijedten menekül a trafikba, nehogy mindjárt egy tele­fonálás esetleges kudarcával kelljen kezdenie hivatali pályafutását! Szabó Gyula rendkívüli finomsággal érezteti az öreg Akácos érzéseit ebben a furcsa, soha vissza nem térő, kissé zavaros, és Mihály bácsi szá­mára mégis dicsőséges órában. Ezekben a sorokban alakul ki köztünk és Akácos Mihály között az a ben­sőséges viszony, melynek következetében megértjük az öreg minden későbbi cselekedetét, még hibáit is. Mezei tragikomikus alakját ellenben egyedül a „Habsburg nemzetség” - sokat mondó - frázisa szimbolizálja. Tudjuk róla, hogy szerencsétlen ember, aki nem találja helyét abban a világban sem, mely­nek elkövetkeztéért egész életében küzdött,­­ mégsem tudunk együttérezni vele. Nemcsak azért mert erő­szakosságból eredő hibái rendkívül ellenszenvesek, sokkal inkább annak okából, hogy egyszer sem néz­hetünk mélyebben belső világába. Mezei és Gondos Dénes küzdelme erőszakoltan kerül a regény második felének középpontjába. Még a Mezeinél árnyaltabban ábrázolt Gondos Dénes is csak másodrendű hős a fiatalok mellett. Megismer­kedünk vele foglalatosság közben; meglepjük, amikor a tűzhelynél olvasgat; halljuk okos gondolatait, melyek tiszteletet ébresztenek iránta a fiatalokban, különösen a két Akácos fiúban, csak éppen bizalmas viszonyba nem kerülünk vele. Így aztán amikor az ő állásfoglalása válik a regény sarkalatos kérdésévé miután ezt a központi szerepét forró, belső líraisággal ábrázolt fiataloktól veszi át,­­ hidegen megjelenített személye nem tudja az előző fokra hevíteni a regény cselekményét. Ezért itt is Sanyi és Julis, valamint Miska és Eszti szerelme az igazán fontos, némileg az író szándékai ellenére. Szabó Gyula dicséretére szól, hogy regényében nincs egyetlen fekete-fehér figura sem. Az író megérti és emberként ábrázolja az okos, megfontolt, de a dolgok természetéből adódóan ellenséges Gondos Pált épp úgy, mint a kissé korlátolt, de kommunista Mezeit. Tudja, hogy a nagy változás gyakran éppen a legközelebbi hozzátartozókat fordítja egymás ellen, így az Akácos családon belül szinte mindenkit. Sanyi a vezetési módszerek kérdésében ütközik össze apjá­val, annyira, hogy egy-egy jelenetben szinte ellenség­ként kerülnek szembe; Miskát pedig a Julis kaland és kollektív ellenessége fordítja szembe mindkettő­jükkel. A jellemábrázolás és a helyzetek kiélezése - a fenti hibák ellenére is - erős oldala Szabó Gyulának; a hangulatok megteremtésében, és a jelenetek életre­­keltésében pedig helyenként egyenesen remekel. Az elmúlt fél évszázadban megjelent paraszt­regények tömege után, egész meghökkentő, mennyi megkapóan újat és szépet tud mondani, még a földmívelő embe­rek szerelmi életéről is. A regény stílusa gyakran erősen lírai hangvételű. Rendkívül meleg Szabó Gyula prózája, sőt talán egy kissé túlságosan is lágy. Szeretettel közelíti meg vala­mennyi hősét, még hibáikkal szemben is elnéző. S ezt a szeretet rá tudja kényszeríteni olvasóira is. Miközben megismerkedünk Székelylok lakóival, meg is kedveljük őket. A harag, a gyűlölet, a sötét színek szinte teljesen hiányoznak a Gondos atyafiság történetéből. És ha ez nem is mindig válik a regény javára, így lesz e mű a harsogó életöröm, a szere­lemre és jobbra szomjas fiatalság bizakodástól duz­zadó vallomása. Végig a fiatalok élete az igazán fon­tos, még akkor is, amikor nem róluk van szó. Azoké a fiataloké, akik most, egy új világ kezdetén indulnak az életnek.

Next