Kritika 4. (1966)

1966 / 7. szám - ÁLLÁSFOGLALÁS

Petőfi öccsére gondolhatnánk, aki ekkor csak­ugyan 15 hónapos volt, ő viszont Szabadszállá­son született, s a vallomástevőnek ez esetben a másik gyermeket is említenie kellett volna. Csodálható-e ezek után, ha a szentesi vallo­más egésze iránt bizalmatlanok vagyunk? Természetesen nem az újonnan előkerült akta­csomó eredetiségét, vagy az 1868. dec. 31-én Szegváron elhangzott vallomás jegyzőkönyvi rögzítésének hitelességét vitatjuk, s mint emlí­tettük, arra sincs okunk, hogy a vallomástevő jóhiszeműségében kételkedjünk. De szava­hihetőségét a fentiek alapján alapos okkal von­juk kétségbe. A vallomásban felidézett esemé­nyek óta mintegy ötödfél évtized telt el, s ez­alatt a csongrádi születésű Szlávik - úgy lát­szik - ezen a vidéken, Szentesen, Szegváron élt és működött. Emlékezetében a kamaszkori élmények, akkor hallott adatok az évtizedek Csörögtek a telefonok, riporterek szaladgáltak, érdeklődésének számos tanújelét adta a közön­ség, amikor felröppent a hír, hogy Szentesen új adatok kerültek elő Petőfi születése helyéről. Ez jó, ez így illik, miközben a technika és a modern gazdasági élet szemlátomást mossa el a határokat, s a maradék vagy frissen támadt nacionalizmusok barátságtalan eszközökkel kontrázzák e folyamatot, legyen egy nemzetnek oly közös ügye, melyet egyedül sajátjának mond­hat anélkül, hogy ezzel bárkinek is ártana, maradjon épen egy áramkör, mely - Erdélyi János szavával -- „meleg honiság”-ot szállít, őriztessék meg a nemes kapocs, mely ártatlan közösségbe fűz, s mi más lehetne ez, mint egy­néhány emlék, költők egynéhány szava, szelíd erő, melyet nem tüntet föl táblázatain az állam­statisztika, mégis valóságos, míg óvják. Mi a magyar? nem tudom, ki a magyar? bizonyos, hogy mindenki, aki őriz egy-két sort a Toldi­ból, s akit még érdekel a mi külön kis homéroszi versengésünk Kiskőrös és Félegyháza közt. Ámde van valami fonák a mi Petőfi-kultu­­szunkban. Hol született, szavalt-e a Múzeum előtt, hogyan halt meg: a közönség figyelme nemigen terjed túl e három kérdésen. Tulajdon­képpen nem is csoda, mert rosszul nevelték, folyamán eltorzultak, későbbi benyomásokkal, értesülésekkel keveredtek,­­ mint az ilyen késői, hatóság előtti vallomások legtöbbjében. Szlávik a félegyházi Fazekasokra hivatkozik, akik közül Gergely a nyolcvanas évek folyamán maga is tett vallomást Petőfi születéshelye tárgyában. Vallomása, melynek szövegét Hatvany Lajos Így élt Petőfi­ jéből ismerjük, a félegyházi helyi hagyomány egyik változata. Petőfi félegyházi szülőhelye bizonygatásával és kiskőrösi keresz­telése említésével ehhez a hagyományhoz kap­csolódik Szlávik vallomása is. A nyilvánvaló tévedések azonban annyira csökkentik hitelét, hogy maga a kihallgatást kezdeményező, 1868 után még évekig lankadatlanul kutató, vitázó Pásztor Ferenc sem publikálta vagy használta fel soha. Mi sem tekinthetjük többnek, mint az egyelőre nyugvópontra jutott évszázados Petőfi­­per egyik kuriózumának. LUKÁCS­Y SÁNDOR A bölcsőhely ürügyén rosszul nevelte sokáig maga a Petőfi-irodalom, melyet huzamosan egy ferde szemlélet táplált: a költőnek — általában és Petőfi esetében külö­nösen - olyan felfogása, mely a versszerzésben garabonciás mesterséget lát, s inkább csak lát­ványos külsőségeivel törődik, intellektuális me­chanizmusát képtelen megérteni. Áldozatokra kész, derék kutatók hosszú sora fáradozott, loholt Petőfi életrajzi adatai után, de szorgal­muk nem mindig azt gereblyézte össze, ami költői művét és politikus mivoltát magyaráz­hatná. Valljuk be, hébe-hóba maga Petőfi is szította a vadon termő zseni mítoszát, továbbá — de erről már nem tehet - élete csakugyan olyan volt, kalandokkal és már-már színpadi effektusokkal zsúfolt, aminőt naiv drámáiban szeret a romantikus ízlés; csoda-e, ha a közön­ség s a kutatók zöme megrekedt a hagiografikus legendáknál, és a romantika pitykéin kapott? Följegyeztek itt mindent, buzgó gyűjtők és emlékezők, megannyi találkozást és jövés­menést, kedélyesen ürített poharakat és meg­veregetett lapockákat, kiszólásait és betoppaná­­sait, inget, pipát, fát, mely alatt pihent vagy éppen merengett, tucatnyit, látták jobbján Kossuthtal, balján Táncsicscsal, mint szent­háromság-képben, összehordtak itt anekdotát

Next