Kritika 5. (1967)

1967 / 12. szám - Hankiss Elemér: A népdaltól az abszurd drámáig

Párhuzamba állítható és rímmel, alliterációval összekapcsolható két rokon értelmű chiazmus is. Mondanunk sem kell talán, hogy nemcsak Arany Jánosnál, de más költőknél is jól nyomonkövet­­hető, hogyan szerveződnek poétikai struktúrákká az egyszerű retorikai figurák. Az az egyszerű antitézis például, hogy Fény és árnyék Radnóti egyik versében két izokolonná bővül és mindkét oldalon egy-egy hasonlattal kombináló­dik: „A szép mint a fény és oly szép mint az árnyék” (Levél a ------------------------ *-------------------------------hitveshez) Egy másik Radnóti versben pedig még gazdagabban : hármas chiazmus­szal, alliterációkkal és egy kettős izokolonnal szövődik egybe ugyanez az antitézis . S hogy még egy utolsó példát említsünk: az imént idézettel rokon, alliterációval és antitézissel kom­binált hármas chiazmus a forrása, legalább is részben, annak a szép­ élménynek, amely Juhász Gyu­la híres Anna-versének kezdő soraiból árad . Fokról fokra nyomon követhető tehát, ahogy az ismétlődő mechanizmusok sűrűsödésével költői struktúrává, költői-esztétikai hatást sugárzó struktúrává alakulnak át az egyszerű retorikai figurák. Álljunk meg azonban itt. Mielőtt továbbmennénk, igazítanunk kell valamit terminológiánkon. 4. A második hipotézis Az eddigiek során ismétlésnek neveztük az irodalmi kifejezés most elemzett strukturális mozzana­tát. Ez a terminus azonban nem fedi pontosan a leírandó jelenséget. Elemzésünk során magunk sem pusztán csak ismétlésről, hanem jelek közti „ide-oda váltásról”, „vibrálásról”, vagyis egy sajátos mozgásformáról szóltunk. A jelek maguk, természetesen, nem „mozognak”, hanem egyszerűen csak jelen vannak, egyszer vagy többször előfordulnak a jelsorban. Többszörös előfordulásuk, ismétlő­désük azonban mozgásra, a jelek közti ide-oda váltásra készteti az olvasó tudatát. Amikor ugyanis egy már érzékelt jel (A,) újra felbukkan a jelsorban (A2), akkor a befogadó tudat automatikusan visszavált, visszacsatol a korábbi A1 jelre, ellenőrizendő, hogy valóban azonos-e a kettő, majd e vil­lámgyors kontrol után visszavált újra az A2-re, és folytatja a jelsor dekódolását. X XXXXxAjXXXXXXXXXXXxAjXXXXX Vagyis a jelsoron belüli ismétlések egy vagy több ide-oda villanásra, oszcillálásra késztetik a tudatot két jel között (antitézis ),------ A2 , oxymoron A,t- -',AA, és láttuk: a retorikai figurák irodalmi A-----------------------------------------------------------------------------------------------------------A c-----------------c ékszere villog a bokron s villog a fényben a kis füvek éle” A—­[B] —­­IB] „Ám rózsa lehervad : hervadjon el ő is ;­­ Virági lehullnak: úgy hulljon el ő is” (T. Sz. 404) [B] — —c— IBI — A „az árnyban a som fanyar (Októbervégi hexameterek) c----------------c „Milyen volt szőkesége, nem tudom már, De azt tudom, hogy szőkék a mezők” 17­2 Kritika

Next