Kritika 7. (1969)

1969 / 2. szám - SZEMLE

felépített vers-szintézisei mögött nagy belső válságok dúltak. Ha irodalmi szerepében nem is jelentős (előbb túl fiatal, később visszavonult), de érté­két fiatal költőnek, Szilágyi Domokosnak és Lászlóffy Aladárnak ajánlja új kötetének egy­­egy szép versét Méliusz József. S a tehetség­nek szóló rokonszenv- nyilvánítás mellett ok­vetlenül észre kell vennünk, hogy ez annak a költői forradalomnak a nyilvános elismerését is jelenti, melyet Szilágyi Domokos és Lászlóffy Aladár indítottak el az ötvenes évek második felében, amikor néhány friss szellemű, merész verssel alaposan fölkavarták a romániai ma­gyar irodalom sekélyesedő állóvizeit. A ro­mániai magyar irodalom mozgásba lendült szelleme nemcsak az erőteljes fiatal tehetségek sorát hozta felszínre, hanem költői megúju­lásra késztette az idősebb mestereket is. Ebben a hullámban jutott föl Méliusz József költé­szete is arra a csúcspontra, amit Aréna című új kötetének érzelmi gazdagsága és modern szelleme bizonyít. Annak, aki valaha „fiatal idő / fiatal köl­tője” volt, nyilván mély fájdalmakat okozott az a fölismerés, hogy „voltaképpen lemaradt”. De a cselekvés programját hirdető költő nem is nyugodhat bele, hogy pusztán „előzmény” legyen. Méliusz szakított tehát az ötvenes évek szelleméhez igazodó költői modorával s azzal az illúziókra épített, leegyszerűsítő valóság szemlélettel, amelynek annyi kommunista esett áldozatul a proletárdiktatúra győzelme után a szocialista országokban. Versenyre kelt a fiatalokkal, s ehhez saját fiatalságának élményeiből merített erőt. (Új kötetének nagy része elégiákból,­­ korszerű, mai problé­mákra hangolt, de múlt­idéző költemények­ből áll.) A kötet címe nem csupán arra a küz­delemre utal, amit az eszmék vívnak egymással a lírikus lelkének arénájában, hanem a fiatal Méliusz nagy élményére: a spanyol polgár­­háborúra is. Maguk a versek pedig — fölépí­tésükben, szerkezetükben, sőt hangvételük­ben is — elsősorban arról a hatásról tanús­kodnak, amit a két világháború közti avant­gárd költészet, Kassák, a német expresszio­nisták, Johannes R. Becher és Bertolt Brecht gyakoroltak az induló Méliuszra. (Ezenkívül persze nyilván erős hatással voltak rá más köl­kében mégsem jelentéktelen lírikust mentett meg ez a válogatás irodalmunk számára. (Szépirodalmi, 1968)Sinka Erzsébet tők is, például a kötetben név szerint említett József Attila, Alberti és Allen Ginsberg.) Két irányból közelíthetjük meg Méliusz József új kötetét: az antifasizmus és az etikai normák kifejtésének vágya felől. E két réteg szorosan összefonódik a múltból és jelenből, történelmi, politikai, kulturális és érzelmi élményekből, nyers borzalomból, finom idill­­ből és groteszk fintorokból szőtt versek anya­gában. Első olvasói élményünk az antifasiszta gondolatot érzi erősebbnek, mivel a legharsá­nyabb képek a hitlerizmus rémtettei ellen lá­­zítanak a különböző borzalmak, rengeteg szenny, vér, roncsolás, emberi szenvedés és pusztulás megidézésével. Méliusz már 1932- ben, az Erdélyi Helikonban megjelent egyik novellájában világosan kimondotta, hogy a fasizmus veszélyével csak a „vörösök” tudják és akarják sikerrel fölvenni a küzdelmet. Hit­ler hatalomra jutása után pedig, amikor a spanyol polgárháborúban teljes erővel rob­bant ki az antifasiszta küzdelem, annyi más baloldali értelmiségivel együtt Méliusz József­nek is mélyen megrendítő élménye volt a Köztársaság élethalálharca. Most azért idézi, mert tudja, hogy voltaképpen itt kez­dődtek azok az embertelenségek, amelyek ellen az agitátor költő mozgósítani akarja a könnyen felejtő emberek indulatait. A szenvedélyes agitátor azonban egy sze­mélyben önkínzó töprengő is. A gondolkodó Méliusz azokat a bonyolult összetevőket ke­resi a fasizmus történetében (és a fasizmus ürü­gyén), amelyek az emberi értékek legször­nyűbb káoszához vezettek. A költő a József Attila-i „rendet” állítja ezzel szembe. Vallja, hogy a rend — s egyúttal az „új világ” — alapfeltétele az ártatlanság és bűn viszonyának rendkívül érzékeny tisztázása, a cselekvő élet etikai normáinak kijelölése. Visszatekintve a fasizmus éveire, azokkal, akik vállalták az áldozatos küzdelmet, nem a tettleges bűnöző­ket állítja szembe (akiket a történelem ment­hetetlenül elítélt), hanem a gyengéket, gyává­kat, tehetetleneket. A kényelmességet, kö­ Méliusz József: Aréna 51­4*

Next