Kritika 8. (1970)

1970 / 9. szám - KRITIKA

a kérdést, amely olvasójából talán már jóval elő­bb kifakadt volna: „Nem érdemel­nének-e többet attól a társadalomtól, amely az övék, mert munkáshatalom? Nagy értékeket termelnek, nehéz munkával hozzák felszínre ezt az értéket, de az igazi érték bennük van . .. Ezt az állandó hűséges készenlétet, ezt a szakszeretetet, meggyő­ző­dé­­sem szerint, nem viszonozza megfelelően a társadalom, amely pedig oly sok könnyen élő­ embernek teremt kellemes létfeltételeket... Az idős olajmunkások olyan élet­módra kényszerülnek — kényszerültek egész életükön át —, amilyennek még a gon­dolatára is orrát fintorgatná az, akinek az élet napos oldalán jutott hely.” Vagyis míg a termelés érdeke, az üzleti érdek egyrészt magával ragadóan gyors fejlődési ütemet diktál az iparágnak, másrészt az „emberről való gondoskodás” — amely itt nem több még a minimális egészségügyi, higiéniai, kulturális ellátás biztosításá­nál,­­ ettől az ütemtől messzire lemaradva, ólomlábakon kullog utána. Egy riport­alany a két tendencia közti kapcsolat fejlődését az olajbányászaton belül így foglalja össze tapasztalataira támaszkodva : „Az amerikaiak az üzlet érdekei miatt, termelés­­politikai meggondolásból építettek kolóniákat az ott dolgozóknak. A szovjetek pedig úgy érezték, egy újfajta társadalmat képviselnek, a szocializmus gyakorlatát honosí­tották meg, amikor gondoskodtak az emberről. Most nálunk itt van a szocialista rendszer meg a termelés érdeke, az üzleti érdek is előtérbe kerül — de ebben a tekin­tetben mintha azt is elfelejtettük volna, amit másoktól egyszer már megtanultunk.” Az olajbányászat alkalmat ad más, általánosabb szociográfiai vizsgálódásokra is. Új iparágról lévén szó, a rohamosan növekvő munkaerő-szükségletet csak más gaz­dasági ágakból elszippantva lehet fedezni. Az alföldi olaj mezőgazdasági vidékeken tört fel, így az olajmunkások többsége a parasztság köréből toborzódott. Az Égő arany lapjain in statu nascendi ragadható meg egy új munkásréteg születése és kiala­kulása. Sőt, az átmeneti folyamat a parasztságból a munkásság soraiba egy időben, fokról fokra, lépésről lépésre nyomon követhető, mert a mai olajmunkások nem egyszerre fordítottak hátat a földnek : a törzsgárda tagjai harminc-negyven éve, a zalai olajkutak megnyitásakor szegődtek el a MAORT-hoz, és onnan jöttek át az Alföldre; a „második nemzedék” a negyvenes évek végétől alakult ki, őket Hajdú-Biharban ragadta el a földekről az „olajkaland”, és onnan követték az Alföld déli részébe; végül, a harmadik nemzedék a hatvanas évek nagy feltárásai idején alakult ki. Mocsárnak a folyamatra vonatkozó sok megfigyelése újabb adalékot jelent azokhoz a még kezdeti stádiumban levő szociológiai kutatásokhoz, amelyek a falu elhagyásá­nak motivációival, a falu társadalmának átstrukturálódásával, a parasztság és mun­kásság közti fluktuáció kérdéseivel foglalkoznak. Különösen érdekesek és általános jelentőségűek azok a vizsgálódások, amelyekben arra keres választ, hogy milyen motí­vumok játszották a legdöntőbb szerepet a föld elhagyásában a háború előtt, az ötve­nes években, és végül a kollektivizálást követően, milyen reakciókat vált ki és milyen változásokat okoz a Tápéhoz és Algyőhöz hasonló ősi mezőgazdasági települések társadalmában az ipar gyors betörése, hogyan függ össze az önművelés és a szakmai továbbképzés igénye a fiatal értelmiségiek körében tudásuk és ambícióik érvényesí­tésének lehetőségével. Mocsár Gábor a tudományos alaposság mellett mindvégig érvényesíti a szociog­ráfia másik „műfaji követelményét”: az élményszerű előadásmódot, egyszerre juttatva érvényre szépírói és publicista erényeit. Könnyed, helyenként anekdotázásba hajló elbeszélő stílusa, humora hol kis pihenőt biztosít az olvasónak, hol pedig éppen

Next