Kritika 1. (1972)

1972 / 11. szám - Kerényi Ferenc: Petőfi-akták - levéltári gondok

derűvel és a szenvedéseket győző türelem­mel, elveit követő állhatatossággal élte át, remekműveket hagyva hátra. Az igazi Petőfi jelenik meg, egy nagy ember, aki nem szorul rá az utókor jóindulatú retusálására, úgy volt nagyszerű, ahogy élt, küzdött és alkotott. Nagysága, miként ő maga, nemcsak elbírta, de meg is követelte az igazságot. A kitűnő válogatás eredményeként korunk népszerű műfajává, dokumentumregénnyé ke­rekedik Petőfi életéne­k 26 esztendeje. Az életút megrajzolása nemcsak műfajában korszerű, hanem eszközeiben is. A film és a dráma módszereit egyszerre alkalmazza: láttat és megelevenít. Gyakoriak a premier plánok, amikor a sodró cselekmény megáll egy-egy arcnál vagy tájnál hosszabban vesz­tegelve, hogy megvilágosodjék egy vers vagy egy összefüggés. Így elevenedik meg a kor, a környezet, melyben élt és alkotott a költő. A szép fényképek, a korabeli daguerrotypiák, valamint a kortársi visszaemlékezések nyo­mán felsejlik Petőfi, a Petrovics szülők, majd Júlia alakja és egyénisége. A költő élete a szülők vándorlásával­­in­­dul: előbb a mind nagyobb iparért, áren­­dáért, majd az anyagi bukás után — az egyre csökkenő jövedelem szorításában — a puszta megélhetésért. A vándorlással párhuzamos a fiúé is: az előkelőbbek után a szegény diá­kok iskolái következnek, majd a császári-ki­rályi sereg intermezzója után a hányódos szí­nésztársulatról színésztársulatra a legvégső nyomorig: az éhezésig, a fagyoskodásig, a ruhátlanságig és a betegségig. Kóborlásai során Petőfi megismeri az országot, annak minden vidékét és népének minden rétegét, az olvasó előtt pedig — Martinkó értő ka­lauzolása mellett — feltárul a korabeli élet, és egyre csak azon csodálkozik, miként győz­hette a sok szenvedést ez a „vékony, cingár ,gyerek”. A fiú rövid megállói: Aszód, Pápa vagy Ostffyasszonyfa mind-mind jelenetté kere­kednek, a szereplők pedig zsánerképekké. Csak az idillel marad adós a történet. Amikor már-már a révbe érés kecsegtet, hirtelen el­komorul az ég és a fiúnak újra csak kézbe kell vennie a vándorbotot, mint például Ostffyasszonyfán. Ezekben az években még a sors a főszereplő, amely kényre-kedvre do­bálja a diákot és a vándorkomédiást. 1844 tavaszán azonban segédszerkesztő lesz, amely sorsfordító: ettől kezdve nemcsak saját éle­tét alakítja, hanem az egész magyar iro­dalomét is. Rövid egy év és Petőfi az iro­dalmi élet közepébe kerül, magasztalások és elismerések, támadások és rágalmak pergő­tüzébe. Ő nem szédül bele a sikerbe, foly­tatja harcát a korlátoltság, a maradiság és a vaskalaposság ellen. 1846-ban találkozik két, életét meghatározó élménnyel: tanulmányozni kezdi a francia forradalmak történetét és megismerkedik Szendrey Júliával. Ettől kezdve lesz „lelke istene a szabadság” és jelenik meg körneze­­tében a „feleségek felesége”. A szokványos és elmosódó Júlia-kép helyett egy hiteles és árnyalt arc tekint ránk, az eszményt valósá­gos földi lény váltja fel, korának leánya, a Károlyi grófok jószágkormányzójának mű­velt, szép és elkényeztetett kisasszonya, aki dacolva az apai szóval, lemond a biztos jó­módról; a hírrel együtt a bizonytalanságot, a szegénységet választja. 1848 márciusa után következik a kötet leg­szebb és az olvasó számára legkevésbé is­mert fejezete. Március hősének, az időben az ország legismertebb és legnépszerűbb em­berének egyszerre kell szemben találnia magát az értetlenséggel, sőt a gyűlölködés­sel, amikor is „elzárják előle az utat”, a lehetőséget, hogy tovább szolgálhassa népét. Milyen megrendítő dokumentum Petőfi má­jus végi cikkének részlete: „Tény, hogy még a márciusi napokban is a magyar nemzet egyik kedvence voltam... néhány hét s íme egyike vagyok a leggyűlöltebb embereknek.” A közvélemény nagy része megalkudott: „nem volt többé szükség republikánusokra, folyton cselekvést sürgetőkre, reformerek helyett for­radalmárokra.” Megindító részletek tárulnak fel a költő vesszőfutásából Szabadszálláson; az emberi hálátlanság és rosszindulat feletti gyötrődés is megteremtette azonban a maga igazgyön­gyét, az Apostolt, a költő egyik legnagyobb, sokáig agyonhallgatott, fájdalmasan örökér­vényű művét. Mintha Petőfi életének utolsó hónapjai ál­lanának legközelebb Martinkó Andráshoz. Ezekben a fejezetekben kapjuk a legtöbb új anyagot, itt tágítja Martinkó európaivá a ho­rizontot és itt azonosul szinte teljesen Pe­tőfivel — és mindezt pusztán a szövegek vá­logatásán keresztül. Petőfiben felismeri és ábrázolja már a XX. század harmadik har­madának forradalmárhősét, aki — atyai párt­fogójával, Bemmel együtt — a felszabadító háborúk korszerű taktikáját alkalmazza, és nemcsak taktikáját, de szellemét is, hogy mindketten a függetlenségi és forradalmi harc hőseiként éljék túl századukat. Martinkó Andrásnak sikerült azt adnia, amit a könyv elején ígért: bemutatni a tel­jes életet, mégpedig „egy költőileg, költőként végigrohant életutat”, azt, amit a kötetet in­dító Petőfi-részlet mond el: „Költő vagyok, költőileg kell Végig­rohannom az életúton!” (Kossuth) T. ERDÉLYI ILONA Petőfi-akták - levéltári gondok (Jegyzék a Petőfi Sándortól szár­mazó, rá vonatkozó vagy vele kap­csolatos levéltári iratokról és kéz­iratokról. Kiadta a Művelődésügyi Minisztérium Levéltári Igazgatósá­ga, Bp. 1972.) V­égre! Nehéz másként, mint felkiáltó mondattal üdvözölni a Levéltári Igaz­gatóság iratjegyzékét, amely külsejét tekintve alighanem a legszerényebb a Petőfi­­évforduló valamennyi kiadványa között, de­ létrejötte, jelentősége, haszna és néhány fo­gyatékossága egyaránt irodalomtörténetírá­sunk lényeges kérdéseire mutat rá. A magyar levéltárak anyagában rejtőző irodalomtörténeti forrásokról nincs átfogó képünk. Ennek több oka van. Egyrészt: az iratanyag egészéhez viszonyított csekélyebb mennyiségük miatt elkülönítésük, önálló le­véltári anyagként való kezelésük szinte lehe­tetlen feladat. Másrészt: a gyűjtőterülethez időben és térben tartozó iratok tekintélyes há­nyada ma sincs levéltári őrizetben, holott a vonatkozó 1969-es törvény egyértelműen előírja mind a szervek, intézmények, mind a magánszemélyek bejelentési kötelezettégét. A múzeumok, könyvtárak, levéltárak gyűjtési köre hiába tisztázott elméletben, ha a több évtizedes, eltérő gyakorlat következményeit máig sem sikerült felszámolni. A kétségkívül ellentmondásos helyzet meg­oldását a kutatók és a levéltárak egyként ke­resik — különbség a módozatokban adódik. Az irodalomtörténészek egy része megretten a nehézségek láttán, és a lehetőségig igyek­szik kiküszöbölni a levéltári kutatásokat; en­nek következményei az évtizedekig makacsul élő és terjedő tárgyi tévedések. A levéltárak segítőkészségét csak dicséret illetheti: több­nyire kiemelve, gyűjteményként kezelik a kulturális szervek iratait, az írók hagyaté­kát, a náluk levő kéziratokat — tehát mind­azt, aminek mennyisége ezt lehetővé teszi. A leghatásosabb forma mégis a kis példány­­számú forráskiadvány, amelyre néhány le­véltárunk sikerrel vállalkozott már eddig is, s amelynek legjobb országos példája éppen mostani Petőfi-iratjegyzékünk. Csakhogy a forráskiadásnak több tényező vet gátat: az anyagi keretek szűkössége, a nyomdai gon­dok, olykor a szakképzettség hiánya. Pedig a levéltári adatfeltárások ered­ményei önmagukért beszélnek, s vélemé­nyünk szerint valahol itt, a forráskutatások szintjén kell elkezdődnie a sokat emlegetett, de kevésszer művelt komplex módszerrel dol­gozó művelődéstörténetnek. Hogy csak né­hány frissebb példát említsünk: Szekszárdon Garay János Háry-figurájának forrásaira de­rült fény, Nógrád archívumának Madách­­iratsorozata egy csapásra megdöntötte a „sztregovai remete” legendáját, Petőfiről szólva pedig nem kerülhetjük meg Mezőfi Károly levéltári gyűjtéseit. Petőfi életútja és életműve kiváltképpen indokolja, hogy ezúttal ne helyi vállalkozá­sok sorozata, hanem országos összefogás te­gyen jubileumi kiadványt a kutatók íróasz­talára. Iskolázása során, kényszerűen vándo­rolva, később tudatosan utazva, majd a for­radalom katonájaként Petőfi csaknem egész Magyarországot bejárta, tartózkodásainak gyakorta lett írásos lecsapódása, verseinek hatása, utóbb kultusza nyomán sok helyütt születtek akták, hogy halálának körülményei­ről ne is szóljunk — ez önálló irattárrá duz­zadt. Az összefogás mégis részleges: 11 állami le­véltár, 9 egyházi gyűjtemény és intézmény, valamint egy magánszemély Petőfi-aktáiból, kézirataiból merít az előttünk fekvő iratjegy­zék, s ezek legfontosabb adatait hat tárgyi csoportban közli. Elkülöníti a Petőfitől szár­mazó, illetve a vele kapcsolatos iratokat, utóbbiakat tovább bontva családtörténetiek­re, a költő életében keletkezettekre, utóéle­tére és kultuszára vonatkozókra. Első pillan­tásra szembeszökő viszont, hogy múzeu­maink, könyvtáraink és egyéb érdekelt intéz­ményeink zömmel távolmaradtak a kiad­ványtól, amely így — minden dicséretes tö­rekvés ellenére — torzónak sikerült, vala­mennyi tárgyi csoport többé-kevésbé hiányos. Hiába keressük például a fontos aszódi isko­lázás adatait, a szabadszállási választásra vo­natkozó iratokat, és jószerével jelzésszerűnek látjuk a Petőfi-kultusz iratgyűjteményét. Ezért feltétlenül helyeslendő, hogy a Levél­tári Igazgatóság a kibocsátott 500 iratjegy­zéket munkapéldánynak tekinti és a máris beérkezett újabb adatokat, visszajelentése­ket, kiegészítéseket még az évforduló előtt, a Levéltári Szemle 1972. évi 3. számában közzéteszi, jelentősen emelve kötetének hasz­nálhatóságát. Ennek ellenére azt kell mon­danunk, hogy — a fentebb vázolt hatásköri gondok-bajok okán — nem a jegyzék teljes­sége adja meg a tényleges értékét (semmi­képpen nem pótol egy összeállítandó Petőfi­­okmánytárat), hanem közművelődési hatása. Az iratjegyzék a Hazafias Népfront támo­gatásával jelenhetett meg: a társadalmi és a szakmai összefogás eredményezte, hogy szep­temberre eljutott — a Hazafias Népfront há­lózatán keresztül — a helytörténeti szakbi­zottságokhoz, tehát a legilletékesebbekhez. Megvan tehát a jogos remény arra, hogy az ötszázból felvágatlan, könyvespolcokon poro­sodó példány nem marad. Kiállításokban, rendezvényekben lemérhető hatását persze csak később értékeljük majd (erről szívesen olvasnánk a Levéltári Szemlében vagy va­lamelyik irodalmi lapban), mindenesetre kö­vetésre méltó és dicséretes, hogy az első lé­pést az Országos Levéltár megtette, az az archívum, amely a legtöbb jelzettel szerepel a kiadványban. A beköszöntő a „Tájékozta­­tó”-ban közli, hogy a birtokában levő Petőfi­­iratokról készült negatívsorozat 90 forintért, a teljes fénymásolat-sorozat pedig kb. 1050 forintért megszerezhető. A közeljövő tervei­ről az alábbiakat olvashatjuk: „Megemlít­jük, hogy az Országos Levéltár tervbe vette a jegyzéken feltüntetett valamennyi levéltári irat filmrevételét, amelyből létrehozza az Országos Levéltár Petőfi-fondját. (...) E jegyzéken feltüntetett jelentősebb iratokról — amelyek kiállításokon felhasználhatók lesznek — az Országos Levéltár egy másik összeállítást is készít. Ezek xerox-másolatai az Országos Levéltártól annak idején ugyan­csak megrendelhetők lesznek.” Sok gondolatot, szándékot indít, komoly, régóta húzódó szakmai gondokat vet föl a Petőfi-iratjegyzék. Úgy véljük, hogy tapasz­talatai — évfordulótól függetlenül is — iro­dalomtörténeti forráskutatásunk javára hasz­nosíthatók és hasznosítandók. KERÉNYI FERENC 25 KRITIKA

Next